Saneeraussuunnitelman mukaisesti Norwegianin toiminta supistuu rajusti. Työntekijöiden määrä vähenee 10 200 henkilöstä noin 3 300 henkilöön.
Yhtiö on lopettanut kokonaan tappiollisen kaukoliikenteen, ja 156 koneen laivastosta sille jää 51 konetta. Samalla Norwegian on peruuttanut uusien koneiden tilaukset Boeingilta ja Airbusilta. Tilausten arvo olisi ollut noin 85 miljardia Norjan kruunua.
– Olemme kulkeneet tunnelin läpi ja nyt on helpotus nähdä valoa ja hengittää raitista ilmaa uudelleen, kuvaili Norwegianin toimitusjohtaja Jacob Schram tiedotustilaisuudessa.
Norwegianin käteisvarat ovat noin seitsemän miljardia Norjan kruunua. Schramin mukaan varat riittävät ensi vuoden kesän yli, vaikka koronapandemia pitkittyisi. Yhtiö velat ovat uudelleenjärjestelyjen jälkeen noin 16-18 miljardia Norjan kruunua, joista noin kuusi miljardia on lentokoneisiin liittyviä velkoja.
Norwegian on operoinut alkuvuoden ajan pääasiassa Norjan sisäisiä lentoja kymmenellä koneella. Jatkossakin yhtiö keskittyy jatkossa operoimaan pääasiassa Pohjoismaiden sisäisiä lentoja tai lentoja Pohjoismaista Manner-Eurooppaan.
Yhtiö kertoo myös neuvotelleensa uudelleen sopimukset 44 leasing-koneesta. Ne alentavat yhtiön kustannuksia, mikäli lentoliikenteen palautuminen kestää koronan jälkeen odotettua kauemmin. Neuvottelut ovat kesken kolmen koneen vuokraamisesta. Norwegian omistaa jatkossa enää neljä lentokonetta.
Norwegianin osakekurssi oli iltapäivällä yli yhdeksän prosentin nousussa.
Norwegianin kanta-asiakasohjelman kohtaloon ei varmistusta
Norwegian jäädytti yrityssaneerauksen aikana Norwegian Reward-kanta-asiakasohjelman, jolloin lennoista ei saa pisteitä, eikä jo ansaittuja pisteitä voi käyttää. Ohjelman kohtalosta ei ole vielä tehty päätöstä.
Ohjelma eroaa monien lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmasta siinä, että lentomailien sijaan asiakas saa lennoista CashPoint-pisteitä, joilla voi ostaa lentoyhtiön palveluita kuten tavallisella rahalla. Pisteiden arvo on sidottu Norjan kruunun kurssiin.
Yhtiö on luvannut, ettei pisteitä poisteta, mutta niiden käyttöä voidaan rajoittaa siihen asti, että pandemian vaikutukset lentoliikenteeseen ovat ohi.
Toimitusjohtaja Schramin mukaan yhtiö kertoo lähiaikoina, miten se aikoo jatkaa kanta-asiakasohjelmaa.
Lue lisää: