Hyppää sisältöön

Kainuussa on innostuttu verkkoasioinnista: Sotkamossa Kela muuttaa ja samalla kehittää palvelujaan vastaamaan tarvetta

Noin 70 prosenttia Kelan hakemuksista Kainuussa tehtiin viime vuonna verkossa. Toukokuun lopussa Kelan palvelupiste muuttaa Sotkamossa, muuton jälkeen palvellaan vain ajanvarauksella

Kelan verkkoasioinnin ja puhelinpalvelun suosio kasvaa Kainuussa. Kuva: Laura Mainiemi / Yle

Käyntiasioinnit Kelan palvelupisteissä ovat laskeneet Kainuussa. Esimerkiksi Sotkamon palvelupisteessä kävi vuonna 2020 keskimäärin 23 asiakasta viikossa, kun vuotta aiemmin asiakkaita oli viikossa 42.

Samaan aikaan verkkoasioinnin ja puhelinpalvelun suosio kasvaa. Kainuussa noin 70 prosenttia hakemuksista tehtiin viime vuonna verkossa. Asiakkaat soittivat lähes 22 000 puhelua, mikä on noin 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Myös puhelinajanvarausten määrä kasvoi.

Kelan palvelupiste Sotkamossa muuttaa terveysaseman yhteyteen. Muuton aikana palvelupiste on kiinni. Muutto alkaa ensi viikon maanantaina.

Tavoitteena on tiivistää yhteistyötä paikallisten kumppaneiden kuten sosiaalitoimiston kanssa sekä varmistaa puhelinpalvelun ja varattavien aikojen hyvä saatavuus.

Lisää Kainuun uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

.
.