1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (EKSOTE)

Eksoten puhelinpalvelut ruuhkautuivat pahasti – ongelmana ovat saman soittajan useat puhelinsoitot samasta asiasta

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote muistuttaa, että puhelinpalveluun riittää yksi puhelinsoitto ja soittopyynnön jättäminen. Muuten puhelinpalvelujen ruuhkaa ei saada helpotettua.

Arkipäivisin keskimäärin 80–100 henkilöä osallistuu eri ammateissa Eksotella puhelinpalvelutyöhön. Kuvituskuva. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet viime aikoina.

Puhelut ruuhkautuvat (siirryt toiseen palveluun) varsinkin viikon alussa.

Ongelmana on, että sama soittaja soittaa useita kertoja samasta aiheesta.

Kehitysjohtaja Merja Tepponen toivoo Eksoten asiakkaiden ymmärtävän, että kaikkiin soittopyyntöihin vastataan.

– Ei ole tarvetta soittaa useita kertoja saman asian tiimoilta puhelinpalveluiden numeroihin soittopyynnön jättämisen jälkeen, koska se vain lisää ruuhkaa entisestään, toivoo Tepponen.

Kun soittaja on jättänyt soittopyynnön, hän voi siis jäädä rauhassa odottamaan takaisinsoittoa Eksotelta.

Hammashoito on yksi ruuhkautuneimmista palveluista

Puheluiden määrä Eksoten eri puhelinpalveluihin on kasvanut viime kuukausien ajan. Huhtikuussa Eksoten eri puhelinpalveluihin tuli yhteensä noin 100 000 soittoa. Soittajia oli samaan aikaan noin 33 000.

Pahiten ruuhkautuvat palvelut ovat terveys- ja hyvinvointiasemien sekä hammashoidon puhelinpalvelut, joissa tehdään hoidon tarpeen arviota, sekä Eksoten puhelinpalvelu, jossa hoidetaan fysioterapian ja laboratorion ajanvarausta sekä poliklinikoiden puhelinpalvelua. Myös Päivystysapu on usein ruuhkautunut.

Arkipäivisin keskimäärin 80–100 henkilöä osallistuu eri ammateissa Eksotella puhelinpalvelutyöhön – osa kokoaikaisesti ja osa kiireisimpään ruuhka-aikaan.

Eksoten puhelinpalveluissa tehdään hoidon tarpeen arviota, ajanvarausta, palveluohjausta ja neuvontaa.