1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Tiktok

EU vaatii Tiktokilta selvitystä lapsiin kohdistuvasta mainonnasta

Euroopan kuluttajaviranomaisen BEUC:n mukaan 689 miljoonan käyttäjän lyhytvideopalvelu Tiktok rikkoo EU:n kuluttajasuojalakia lapsiin kohdistuvalla piilomainonnalla. Lisäksi BEUC pitää Tiktokin virtuaalista lahjajärjestelmää lapsille vaarallisena.

Kuva: Hayoung Jeon / EPA

Euroopan unioni vaatii suositulta lyhytvideopalvelulta Tiktokilta selvitystä sen lapsille suunnatuista mainoksista.

Euroopan komission mukaan kiinalaisomisteinen Tiktok, jolla on 689 miljoonaa käyttäjää, syyllistyy aggressiiviseen piilomainontaan, jonka kohteena ovat erityisesti lapset.

Euroopan kuluttajaviranomaisen BEUC:n mukaan Tiktok esimerkiksi käyttää somevaikuttajia mainostamaan tuotteita ilman, että siitä mainitaan käyttäjille.

Virasto pitää lisäksi Tiktokin virtuaalista lahjajärjestelmää lapsille vaarallisena.

BEUC:n mukaan Tiktok rikkoo toiminnallaan EU:n kuluttajansuojalakia.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Tiktok saa tästä aiheesta kritiikkiä. Kuukausi sitten Britannia syytti Tiktokia henkilökohtaisten tietojen keräämisestä miljoonilta lapsilta ilman lupaa.

Tiktok on vastannut kritiikkiin sanomalla, etteivät sen virtuaaliset lahjat ole enää saatavilla alle 18-vuotiaille, ja että kaikki alle 16-vuotiaiden käyttäjien tilit ovat yksityisiä.

Euroopan unioni on antanut Tiktokille kuukauden aikaa tehdä selvitys.

Lue lisää:

Katso uusin Yle Mix: Tiktokin pimeä puoli

Onko vika kuvan ottajassa? Keskusrikospoliisi kehotti Tiktokissa välttämään intiimien kuvien lähettämistä – moni piti sitä uhrien syyllistämisenä

Aikuisviihdettä, itsetuhoisuutta ja hyväksikäyttöä – Tiktok on poistanut tänä vuonna jo 104 miljoonaa sääntöjen vastaista videota