Taiteen ympyrät

Liikenneympyröihin rakennetaan monenlaista nähtävää. Teoksia arvostellaan etenkin silloin, kun niitä kutsutaan taiteeksi.

Taiteilija Liisa Nikitin elää jännittäviä aikoja. Hänen tuore teoksensa tulee pian kaikkien nähtäville.

Pajupunos asennetaan Joensuun keskustan liikenneympyrään. Vilkkaassa risteyksessä se ei jää keneltäkään huomaamatta.

Olen ymmärtänyt, että arvostelu voi olla rankkaakin. Mutta ei se hirvitä.

Liisa Nikitin, taiteilija

Joensuun liikenneympyröihin on noussut viime aikoina useita taideteoksia. Ne eivät ole saaneet kaupunkilaisten varauksetonta suosiota.

Vuonna 2016 valmistunutta Käenpesää on pidetty “räikeänä esimerkkinä huonosta mausta” (siirryt toiseen palveluun) (Sanomalehti Karjalainen).

En kyllä tykkää tuosta. Se on liian raskas ja voimakas näky.

Kirsi Kettunen, kaupunkilainen

Kivenheiton päässä Käenpesästä on Rinkeli. Sen kerrotaan kuvaavan elämän kiertokulkua.

Aika abstrakti. En osaisi yhdistää aiheeseen ilman tuota kylttiä.

Simo Koljonen, kaupunkilainen

Liikenneympyröiden taide ei ole ilmaista. Tämä teos, #Tuohi, maksoi kaupungille 100 000 euroa.

Ööh, se on ainakin ruskea... En sanoisi, että ihan inhokki.

Anu Piirainen, kaupunkilainen

Joensuussa on runsaat 30 liikenneympyrää. Niistä useimmissa ei ole taideteoksia.

Kaupungin mukaan vain ammattitaiteilijoiden luomukset ovat taideteoksia. Kaikki muut, kuten tämä, ovat ympäristörakenteita.

Erästä ympäristörakennetta rakentavat parhaillaan paikallisen ammattiopiston opiskelijat.

Kokonaisuus rakentuu puusta, kivestä ja metallista.

Ymmärrän, miksi tätä ei kutsuta taiteeksi. Itse näen työssä kuitenkin taiteellisia piirteitä.

Ari Peltola, opettaja, Riveria-ammattioppilaitos

Ei-taiteilijoiden liikenneympyräteokset kirvoittavat ani harvoin mielipiteitä. Huomion keräävät yleensä ammattitaiteilijoiden luomukset.

En usko, että kyse on taiteen hinnasta. Jos teos ei kuvaa paikallista elinkeinoelämää tai merkkihenkilöä, kritiikkiä tulee.

Ilkka Haapalinna, väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto

Suomen liikenneympyröissä on taiteelle vielä paljon käyttämätöntä tilaa.

Tekijät

Teksti

Petri Karvinen

Kuvat ja videot

Heikki Haapalainen

Havainnekuva

Joensuun kaupunki & Liisa Nikitin

Lähteet

  • Jutun teokset: Käenpesä (Casagrande Laboratory, 2016), Rinkeli (Hannu Siren, 2015), #Tuohi (Antti Immonen, 2018), Kranssi (Hannu Siren, 2014).

Julkaistu 6.6.

Juttua päivitetty 10.6. klo 9.36: Lisätty luettelo jutussa esiteltyjen teosten suunnittelijoista.