1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. polttoaineet

Selvitys valmistui: synteettisiä polttoaineita tuottava pilottilaitos voitaisiin rakentaa Lappeenrantaan

Polttoaineiden pääraaka-aineina käytettäisiin sementti- ja kemiantehtaiden jätekaasuista talteen otettavia hiilidioksidia ja ylijäämävetyä. Niistä tehtäisiin synteettistä metanolia, jota voisi jatkojalostaa bensaksi, dieseliksi ja lentokerosiiniksi.

Arkistokuva Finnsementin Lappeenrannan tehtaalta vuodelta 2017. Kuva: Kari Saastamoinen

Synteettisten polttoaineiden tuotantolaitokselle olisi asiantuntijoiden mukaan hyvät edellytykset Lappeenrannan Joutsenossa.

Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT ja ryhmä yrityksiä on selvittänyt useamman vuoden ajan, voisiko Joutsenoon rakentaa hiilineutraaleja liikennepolttoaineita valmistavan laitoksen. Laitos rakennettaisiin Kemiran tehtaan kupeeseen.

Polttoaineiden pääraaka-aineina käytettäisiin Finnsementin Lappeenrannan tuotantolaitoksen päästöistä talteen otettavaa hiilidioksidia ja Kemiran tehtaan ylijäämävetyä.

Hiili ja vety yhdistettäisiin synteesilaitoksessa. Lopputuotteena olisi synteettistä metanolia, jota voisi jatkojalostaa bensaksi, dieseliksi ja lentokerosiiniksi

Lue lisää: Sementtitehtaan päästöistä polttoainetta? Lappeenrannassa suunnitellaan harvinaislaatuista pilottilaitosta – Professori: "Olemme suuren äärellä"

Kannattavuuden ongelmana laki

LUT-yliopisto on tutkinut asiaa laboratoriomittakaavassa vuodesta 2017 lähtien. Tekniikka on todettu toimivaksi pienessä koelaitoksessa.

Viime huhtikuussa valmistuneen tutkimuksen mukaan laitokseen tarvittava teknologia on valmis teolliseen tuotantoon.

– Tarvitsemme ehdottomasti pilottilaitoksen poistaaksemme riskit ison kokoluokan tuotannolta, joka voisi hyödyntää kaiken hiilidioksidin suomalaisista teollisuuden päästölähteistä, sanoo LUTin energiajärjestelmien yksikön dekaani Olli Pyrhönen tiedotteessa.

Pyrhösen mukaan tutkimuksen myötä moni yritys voi arvioida entistä paremmin, miten muuten syntyvää metanolia voisi hyödyntää.

Pilottilaitos maksaisi yliopiston arvion mukaan noin 40–50 miljoonaa euroa. Energiayhtiö St1:n mukaan tuotantolaitoksen kannattavuuden ongelmana on, että EU:n ja Suomen lainsäädännöt eivät vielä tunnista ylijäämävedystä valmistettua polttoainetta uusiutuvaksi.

– Jos me rakentaisimme laitoksen, tuote pitäisi myydä fossiilisen hinnalla, sanoo St1:n Sustainability and Future Business -yksikön johtaja Timo Huhtisaari tiedotteessa.

Lue seuraavaksi:

Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille