1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Tampereen ratapihaan toivotaan valtion rahoituspäätöstä – liikenneministeri pitää hanketta valtakunnallisesti merkittävänä

Tampereen asemakeskuksen rakentaminen edellyttää ensin henkilöratapihan korjaamista ja uudistamista. Valtion rahoitusosuus olisi kokonaisuudessaan 110 miljoonaa euroa. Rakentaminen kestää noin viisi vuotta.

Henkilöratapihan uudistamiseen menee noin viisi vuotta. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Isot liikennehankkeet eivät ole Tampereella loppumassa. Ratikka kulkee jo, ja seuraavaksi olisi tarve päästä rakentamaan asemakeskusta. Se edellyttää ensin henkilöratapihan korjaamista ja uudistamista.

Mittava hanke odottaa kuitenkin vielä valtion rahoitus- ja toteuttamispäätöstä. Valtion rahoitusosuus olisi kokonaisuudessaan 110 miljoonaa euroa. Rakentaminen kestää noin viisi vuotta.

Keskiviikkona Tampereella vieraillut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) osasi odottaa, että asia nousee tälläkin kertaa keskusteluissa esiin.

– On kyllä havaittu ja huomattu, että tämä on todella merkittävä hanke – ei ainoastaan Tampereelle vaan valtakunnallisesti.

Harakan mukaan ministeriössä tehdään paraikaa investointiohjelmaa, joka lähtee lausunnolle vielä tämän kuun aikana.

– Siinä katsellaan, että mihin järjestykseen kaikki laajan maan tärkeät hankkeet asetuvat. Mutta kyllä Tampereen tarpeet on tässä huomioitu, Harakka sanoo.

Hankesuunnitelman mukaan Tampereelle rakennetaan uusi henkilöliikennelaituri ja paremmat kulkuyhteydet junamatkustajille koko asema-alueella. Laitureille uusitaan katokset, järjestellään uudelleen henkilöjunien huoltojärjestelmät sekä päivitetään muun muassa ratarakenteet ja turvalaitteet.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) Tampereen ratikan kyydissä
– Raitiovaunumatka teki todella suuren vaikutuksen, ministeri Harakka sanoi matkan jälkeen.

Lue myös:

Tampere jatkaa keskustan rajua uudistamista miljardihankkeella – katso, miltä rautatieaseman seutu näyttää 15 vuoden kuluttua