1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuntavaalit

Näin Minja Koskela voitti somevaalit ja tavoitti huolestuneen kulttuuriväen: "Häkellyttävän upea tulos"

Poliittisen Instagramin osaajaksi nimitetty Minja Koskela teki laajan kampanjan sosiaalisessa mediassa. Kampanjapäällikkö Saara Shikeben uskoo, että somen merkitys vaaleissa tulee jatkumaan ja lisääntymään.

Minja Koskela (vas.) kampanjoi erityisesti Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Yksi kuntavaalien suurimpia yllättäjiä oli Vasemmistoliiton Helsingin kuntavaaliehdokas, musiikin ja yhteiskuntatieteiden maisteri Minja Koskela.

Ensikertalainen sai kuntavaaleissa yhdeksänneksi eniten ääniä koko Suomessa, yhteensä 5 600. Samalla hän oli vasemmistoliiton ääniharava, ja sai lähes 1 300 ääntä seuraavana ollutta Paavo Arhinmäkeä enemmän.

Koskelaa on kutsuttu Twitterissä poliittisen Instagramin osaajaksi. Hän on saanut kiitosta onnistuneesta sometoiminnasta ja terävästä kirjoitustyylistä. Koskela kampanjoi erityisesti Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

– Some on varmasti ollut yksi juttu, millä tämä tulos tehtiin. Nämähän ovat olleet somevaalit kaiken kaikkiaan, Koskela kertoi Yle Radio Suomen haastattelussa maanantaina.

Vasemmistoliiton poliittisena asiantuntijana toiminut Koskela sanoo "elävänsä ja hengittävänsä politiikkaa töissä ja vapaa-ajalla". Hän on kirjoittanut politiikasta sosiaalisessa mediassa jo pitkään, mutta kampanjaa varten profiilia rakennettiin tarkemmin. Graafinen ilme, aihetunniste #MinjaValtuustoon ja linkit vaalisivuille lisättiin erikseen.

– Tajuttiin heti, että somekampanjaan pitää panostaa. Kampanjan teko on ollut erilaista kuin mitä olen koskaan aiemmin somessa tehnyt, hän sanoo.

Kun vaaleja siirrettiin, ehdokkaat saivat loppusuoralla myös mahdollisuuden katukampanjointiin.

– Tuntui tosi ihanalta ja virkistävältä nähdä ihmisiä ja keskustella politiikasta kasvotusten.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Instagramissa

Koskelan kampanjapäällikkönä vapaa-ajallaan toiminut vasemmistoliiton viestinnän asiantuntija Saara Shikeben uskoo, että työ somealustoilla oli pakollista.

Maailmalla somea käytetään yhä enemmän näyttäviin poliittisiin kampanjoihin. Shikeben toivoo, että trendi vakiintuisi käytännöksi myös Suomessa. Ilman somea ei hänen mielestään kannata enää kampanjoida.

– Some on alusta, jolla voi helposti käydä poliittista keskustelua. Siellä tavoittaa hyvin myös nuorempaa väkeä. Ja somessa voi ylipäätään innostaa ihmisiä mukaan poliittiseen tekemiseen, hän sanoo.

Äänisaalis yllätti ehdokkaan ja kampanjapäällikön

Hallitusta on syytetty puutteellisista toimista taide- ja kulttuurialan auttamiseksi pandemian aikana. Kesäkuun alussa järjestetty kulttuurialan mielenilmaus keräsi Eduskuntatalon eteen järjestäjien mukaan noin 3 500 ihmistä.

Musiikinopettajataustaisen Koskelan yksi päävaaliteemoista oli taide- ja kulttuurialan arvostuksen ja resurssien lisääminen, ja viesti näytti tavoittaneen alan työntekijät.

– Meidän ei tarvitse enää keskustella siitä, onko taide ja kulttuuri tärkeää. Se on, ja sen eteen pitää tehdä poliittisesti paljon enemmän. Näen, että Minjan viesti meni perille, Shikeben sanoo.

Shikeben arvioi vaalivoiton syiksi myös Koskelan poliittisen pätevyyden ja sanoman ymmärrettävyyden.

– Minja on niin kova asiantuntija siinä, mitä tekee. Hän myös kykenee puhumaan politiikasta niin, että ihmiset innostuvat siitä, ja ymmärtävät, mistä siinä on kyse.

Koskelan päätavoite vaaleissa oli päästä läpi. Vaikka odotukset olivat korkealla, näin onnistunut äänisaalis yllätti sekä Koskelan että Shikebenin.

– Kun ennakkoäänet lävähtivät taululle, sanoin spontaanisti "oho". Eikä tämä oho-tunne ole ehtinyt yön aikana mihinkään katoamaan, Koskela kertoi.

– Onhan tämä häkellyttävän upea tulos. Olemme tyytyväisiä, että Minjan politiikalle on kysyntää, Shikeben sanoo.