1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. julkiset hankinnat

Pelastuslaitokset tekivät paloautojen miljoonahankinnan kilpailun vastaisesti, markkinaoikeus esti kaupan – nyt 8 pelastuslaitosta ei saa hankkia paloautoja

Avin pelastusylitarkastajan mukaan paloautojen oston lykkääntyminen voi heikentää työturvallisuutta, koska pelastuslaitoksilla on käytössä vanhoja paloautoja jopa 70–80-lukujen vaihteesta. Työtapaturmat liittyvät usein juuri vanhoihin paloautoihin.

Avin pelastusylitarkastajan mukaan Suomessa on yhä käytössä paloautoja jopa 1970-luvun lopulta. Arkistokuva uudesta paloautosta kesältä 2020. Kuvan auto ja pelastuslaitos eivät liity markkinaoikeuden tapaukseen. Kuva: Kirsi Lönnblad/ Yle

Markkinaoikeus on kieltänyt uusien pelastusajoneuvojen hankinnan kahdeksalta suomalaiselta pelastuslaitokselta.

Markkinaoikeus asetti kiellon samalla, kun se torppasi pelastuslaitosten joulukuussa tekemän noin kahdeksan miljoonan euron pelastusajoneuvohankinnan kilpailua rajoittavana (siirryt toiseen palveluun). Markkinaoikeus totesi, että sen ei tarvinnut käydä hankintaa koskevaa valitusta kokonaan läpi, koska jo ensimmäiset valituksen kohdista osoittivat hankinnan olevan sääntöjen vastainen.

Pelastuslaitosten oli määrä hankkia noin 60 raskasta pelastusajoneuvoa, kuten sammutus- ja säiliöautoa. Hankinnan kokonaisarvo on noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Nyt hankinta on jäissä 800 000 euron sakon uhalla.

Uusien paloautojen hankinta lykkääntyy merkittävästi, koska markkinaoikeus toteaa, että hankinnan voi tehdä vain järjestämällä uusi kilpailutus.

– Koska jo hankintamenettelyä koskeva tarjouspyyntö on ollut hankintasäännösten vastainen, hankintayksikön virheellinen menettely voidaan tässä tapauksessa korjata vain siten, että hankinnasta järjestetään kokonaan uusi tarjouskilpailu, markkinaoikeus toteaa ratkaisussaan.

Pelastusylitarkastaja: lykkäys voi haitata työturvallisuutta

Tulipalot sammutetaan hankinnan lykkääntymisestä huolimatta lähitulevaisuudessa aivan samalla tavalla kuin ennenkin, sanoo pelastustoimen kehittämispäällikkö Vesa-Pekka Tervo Kuntaliitosta. Tervo ei tunne tapauksen yksityiskohtia, joten hän kommentoi asiaa yleisellä tasolla.

Pelastuslaitokset jättävät uuden kaluston hankintaan Tervon mukaan riittävästi "pelivaraa" eli nykyiset paloautot riittävät yhä sammutustöihin.

– Hankinnan lykkääntyminen ei uhkaa välittömästi pelastustoimen suorituskykyä, mutta jos suunniteltu hankinta ei etene pidemmällä aikavälillä, niin se on tietenkin negatiivinen asia, Tervo arvioi.

– Kalustoa ei koskaan hankinta turhaan eli totta kai tämä kuulostaa vakavalta viiveeltä.

Niin ikään yleisellä tasolla tapausta kommentoiva Avin pelastusylitarkastaja Mira Leinonen sanoo, että sammutuskaluston suurin uhka liittyy vanhoihin paloautoihin.

– Pahimmillaan käytössä on 70-luvun lopulta olevaa kalustoa.

Lykkääntymisellä voi hänen mukaansa olla vaikutusta esimerkiksi työturvallisuuteen. Hälytysajoissa työtapaturmat ovat tapahtuneet useimmiten vanhalla kalustolla.

– Jos miettii, että käytössä on vaikkapa 70–80-luvun auto, niissä ei välttämättä ole edes ohjaustehostinta.

Leinonen arvioi, että pelastuslaitokset kykenevät sopeutumaan lykkääntymiseen nykyisellä kalustollaan, mutta ei pitkiä aikoja.

Miltei 60 auton yhteishankinta on Leinosen mukaan selvästi suurempi kuin mitä on aiemmin tehty.

– Voi sanoa, että hankinta-asiakirjojen laatiminen on markkinaoikeuden ratkaisun mukaan epäonnistunut, ja se täytyy nyt hoitaa kuntoon ja hoitaa hankinnat.

"Epätasapuolinen ja syrjivä ja kilpailua perusteettomasti rajoittava"

Pelastuslaitosten käyttämä yhteishankintayhtiö Sansia oy ilmoitti noin 60 paloauton hankinnasta ja kilpailutuksesta viime syksynä.

Kilpailulainsäädäntö velvoittaa, että yli 214 000 euron julkiset hankinnat on kilpailutettava EU:n laajuisesti.

Kilpailutuksen voitti jyväskyläläinen Saurus oy. Valituksen markkinaoikeudelle teki kilpailutuksen toinen osallistuja, puolalainen Wawrzaszek ISS -yhtiö. Hankintayhtiö Sansia vaati valituksen hylkäämistä.

Markkinaoikeus kumosi hankintapäätöksen kesäkuun alussa ja velvoitti kilpailutuksen järjestäneen Sansia oy:n maksamaan valituksen tehneen Wawrzaszek ISS -yhtiön oikeudenkäyntikulut.

Hankinta rajoitti kilpailua markkinaoikeuden mukaan muun muassa siksi, että paloautojen valmistajilta edellytettiin viime vuosilta esimerkkiautoja, jotka täyttävät suomalaisen pelastusajoneuvojen yleisoppaan vaatimukset.

Vaatimus on markkinaoikeuden mukaan "epätasapuolinen ja syrjivä ja kilpailua perusteettomasti rajoittava".

Oppaassa listataan erittäin yksityiskohtaisia vaatimuksia muun muassa suomenkielisistä merkinnöistä ja tietyistä fonteista eli kirjasintyypeistä.

Epäselvä ilmoitus hankintaan sisältyneistä raivausautojen tarjouspyynnöstä taas esti markkinaoikeuden mukaan vertailukelpoisen tarjouksen antamisen.

Hankintayksikkö harkitsee valitusluvan hakemista

Markkinaoikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska siihen voidaan hakea muutosta hakemalla valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sansia oy:n toimitusjohtaja Janne Naukkarinen sanoo, että valitusluvan hakemista selvitetään, eikä päätöstä ole vielä tehty.

Naukkarisen mukaan hankinnassa ei ole pyritty asettamaan erityisasemaan esimerkiksi kotimaista tarjoajaa.

– Tarkoituksena ei ole ollut suosia mitään osapuolta, noudatamme kaikilta osinhankintalakia ja sen periaatteita.

Yhteishankinnassa ovat mukana Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä Savon, Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kainuun ja Keski-Suomen pelastuslaitokset.

Maaliskuussa Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV antoi huomautuksen Jokilaaksojen pelastuslaitokselle (siirryt toiseen palveluun) siitä, että se ei noudattanut hankintalakia sammutusajoneuvon hankinnassa.

Lue lisää:

Ensihoidon kilpailutuksesta useita valituksia – Pirkanmaan sairaanhoitopiiri kilpailuttaa hankinnan uudelleen

Osa pelastuslaitosten hälytyksistä lähtee järjestelmästä turhan suurina liikkeelle – pelastusjohtaja: "Totta kai liiallisen resurssin käyttö aiheuttaa kustannuksia"

Pelastuslaitos huolissaan nuorten tulenkäsittelystä – päättäjäisviikonloppu näkyy usein tilastopiikkinä tulipaloissa