1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pelastuslaitokset

"Meillä ei sitä ongelmaa ole, että kaluston ikä aiheuttaisi puutteita työturvallisuuteen" – kysyimme, miten markkinaoikeuden päätös vaikuttaa pelastuslaitosten toimintaan

Markkinaoikeus kielsi uusien pelastusajoneuvojen hankinnan kahdeksalta pelastuslaitokselta. Pelastuslaitoksilla on kova terve uusia kalustoa, mutta puolen vuoden viivästys kestetään. Kilpailutuksen voittaneen Saurus Oy:n omistava yhtiö uskoo mahdollisuuksinsa uudessa kilpailutuksessa.

Pelastuslaitoksilla odotetaan rauhallisina uusia kalustohankintoja. Kuvan auto ei liity markkinaoikeuden tapaukseen. Arkistokuva. Kuva: Heli Kaski / Yle
Tekijät

Yle kertoi torstaina markkinaoikeuden päätöksestä kieltää uusien pelastusajoneuvojen hankinnan kahdeksalta suomalaiselta pelastuslaitokselta.

Markkinaoikeus asetti kiellon samalla, kun se torppasi pelastuslaitosten yhteisen noin kahdeksan miljoonan euron pelastusajoneuvohankinnan kilpailua rajoittavana.

Lue lisää: Pelastuslaitokset tekivät paloautojen miljoonahankinnan kilpailun vastaisesti, markkinaoikeus esti kaupan – nyt 8 pelastuslaitosta ei saa hankkia paloautoja

Pelastuslaitosten tarkoituksena oli hankkia noin 60 raskasta pelastusajoneuvoa. Yhteensä hankinnan arvo olisi ollut noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Yhteishankinnassa ovat mukana Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kainuun ja Keski-Suomen pelastuslaitokset.

Yle kysyi pelastuslaitoksilta, miten hankintakielto vaikuttaa niiden toimintaan.

Etelä-Karjalan pelastuslaitos uusii keskimäärin auton vuodessa

Etelä-Karjalan pelastusjohtaja Erkki Hokkanen tarkentaa, että jäihin menneessä hankinnassa oli kyseessä useamman vuoden tilaus. Etelä-Karjalaan oli tulossa yksi uusi auto vuodessa useamman vuoden ajan.

Yhteistilauksella ja isommalla volyymilla pelastuslaitokset saavat arvokkaat ajoneuvonsa edullisemmin.

– Tämä markkinaoikeuden päätös koskee ainoastaan korityön kilpailutusta. Kalusto, joka tulee paloautoon on kilpailutettu ja se on saanut lainvoiman. Käytännössä tämä korityön osuus kilpailutetaan uudestaan, Hokkanen sanoo.

Hokkanen arvioi, että uusien pelastusajoneuvojen valmistuminen viivästyy enintään puoli vuotta. Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen kalusto on suhteellisen iäkästä, ja tarve autoille olisi kova.

– Pääasia on, että autot pystytään hankkimaan, vaikka se muutaman kuukauden viivästyykin.

Pohjois-Karjalassa kalusto on nuorehkoa

Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksella siirtymä ei aiheuta ongelmia palvelutuotantoon. Pelastuspäällikkö Esko Hätinen kertoo, että pelastuslaitoksen kalustotilanne on varsin hyvä.

Vanhimmat ensilähdön autot on hankittu 1990-luvulla.

– Meillä ei sitä ongelmaa ole, että kaluston ikä aiheuttaisi puutteita työturvallisuuteen, toteaa Hätinen.

Pohjois-Karjalan pelastuslaitos selviää Hätisen mukaan nykyisellä kalustolla vuoden tai kaksi, vaikka investointivelkaa onkin etenkin raskaan kaluston osalta. Hätinen kuitenkin toivoo, että ensi vuoden hankinnat päästään tekemään mahdollisimman pian.

– Aina kun jonnekin tulee uusi raskas pelastusajoneuvo, kalustoa kierrätetään niin, että vanhimmasta päästä laitetaan kalustoa poistoon. Näin olemme pystyneet nuorentamaan ajoneuvojen keski-ikää, Hätinen kertoo.

Maakunnan pelastusasemille oli kilpailutuksessa varattu kaksi sammutusajoneuvoa.

Pohjois-Savon pelastuslaitoksella on pajon korjausvelkaa

Pelastusjohtaja Jukka Koponen Pohjois-Savon pelastuslaitokselta sanoo, että kaluston uusintatarve on jatkuvaa, eikä tilanne kestä pitkäaikaista, esimerkiksi vuoden mittaista hankinnan viivästymistä.

– Kalustolla vastataan kiireellisiin tehtäviin, joten niiden pitää olla luotettavia eli toimintavarmoja jotta palvelun saa nopeasti perille, Koponen sanoo.

Pohjois-Savon pelastuslaitoksella autoja pitäisi pelastusjohtajan mukaan uusia useamminkin kuin kahdesti vuodessa. Kuva: Laura Ruuskanen / Yle

Raskaita ajoneuvoja on Pohjois-Savossa on uusittu keskimäärin kaksi vuodessa. Suurempaankin uusimiseen olisi tarvetta.

– Uusimiskiertoa pitää olla jatkuvasti, koska ajoneuvoja on paljon ja ne vanhenevat. Tärkeää on, että ne saataisiin ajallaan uusittua.

Päijät-Hämeessä kannetaan huolta vapaapalokunnista

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen tekninen päällikkö Jarmo Saloranta sanoo, että Pohjois-Hämeen pelastuslaitoksella ei ole akuuttia kalustopulaa, vaan tilanne on kohtalaisen hyvä tällä hetkellä.

Saloranta sanoo, että kalusto kuluu melko nopeasti käytössä. Kovin pitkiä viivästyksiä hankinnoissa ei Salorannan mukaan kuitenkaan soisi tulevan.

Tilanne näkyy myös vapaapalokuntien toiminnassa, sillä kalustoa kierrätetään, ja pelastuslaitoksen käytöstä poistettuja ajoneuvoja siirretään VPK:n käyttöön. Salorannan mukaan VPK kaipaisi jo hiljalleen uudempaa kalustoa käyttöönsä.

Keski-Suomen pelastuslaitoksella ei hätää

Pelastusjohtaja Ville Mensalan mukaan Keski-Suomen pelastuslaitoksella ei ole kalustohankintojen suhteen akuuttia hätää.

Tämän vuoden hankinnat pelastuslaitos on tehnyt jo edellisen sopimuksen kautta. Mensala toteaa, että tilanne vaikuttaa toki hankintoihin tulevaisuudessa ja nyt seurataan, miten tilanne etenee.

Keski-Suomen pelastuslaitokselle oli tulossa ensi vuodelle kolme säiliöautoa.

Kanta-Hämeen pelastuslaitos löysi ohituskaistan

Markkinaoikeuden ratkaisun vaikutukset Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen uusien paloautojen hankintaan jäänevät vähäisiksi.

Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen pelastuspäällikön Petri Talikan mukaan kielto ei koske alkuvuonna tilattuja kahta uutta paloautoa, koska hankinta tehtiin tilapäisellä hankintasopimuksella. Talikka kertoo, että edellisen hankintasopimuksen loppuessa vuodenvaihteessa oli jo tiedossa, että uudesta hankintasopimuksesta oli tehty oikaisuvaatimus.

– Silloin tehtiin tilapäinen hankintasopimus perustuen tarpeeseen. Meidän täytyy tosiaan saada paloautot kulkemaan edelleenkin.

Talikka kertoo, että tilapäinen hankintasopimus oli voimassa niin kauan kunnes markkinaoikeus antoi tuomionsa.

– Eli nyt sitä tilapäistä hankintasopimusta ei ole olemassa, mutta me olemme tämän vuoden ajoneuvohankinnat tehneet tilapäissopimuksen aikana.

Alkuvuodesta tilatut kaksi autoa otetaan käyttöön Janakkalan ja Hausjärven paloasemilla loppuvuodesta.

Näyttää siltä, että markkinaoikeuden hankintakielto ei vaikuta lainkaan Kanta-Hämeen autohankintoihin, jos pelastuslaitoksen tulkinta jo hankituista autoista pitää.

Talikan mukaan pelastuslaitos ei ole hankkimassa uusia autoja enää loppuvuoden aikana. Seuraavat autohankinnat on ajoitettu vasta ensi vuoden puolelle, jolloin uudelleen kilpailutettu hankintasopimus luultavasti on jo voimassa.

Etelä-Savoon kaksi ajoneuvoa vuodessa

Etelä-Savoon on tulossa tänä vuonna yksi sammutusauto.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Seppo Lokka kertoo, että hankinnat on tehty vuosia samalla yhteistilauksella.

Lokka korostaa, että kaikki kalusto hankitaan tarpeeseen: ajokilometrejä ei välttämättä tule paljoa, mutta kaluston on oltava toimintavarmaa ja -valmista.

Etelä-Savon pelastuslaitokselle hankitaan noin kaksi ajoneuvoa vuodessa.

Kilpailutuksen voittaja uskoo jatkomahdollisuuksinsa

Kilpailutuksen voittaneesta jyväskyläläisestä Saurus Oy:stä ei haluttu kommentoida markkinaoikeuden päätöstä.

Saurus Oy:n omistavan Nordic Rescue Group Oy:n toimitusjohtaja Matti Huttunen sanoo, että hankintoja aletaan tehdä toisten tarjouskyselyiden kautta tai mahdollisesti paikallisesti. Sen ajankohdasta ei ole vielä tietoa.

Huttunen uskoo, että Saurus on uusissa kilpailutuksissa vahvassa asemassa ja on luottavainen sen suhteen ettei kauppa käänny ulkomaalaiselle kilpailijalle.

– Me uskomme siihen, että olemme läsnä täällä Suomessa palolaitoksia varten enemmän kuin kukaan muu. Olemme sitoutuneet huoltovarmuuteen paremmin kuin kukaan muu ulkomaalainen.

Huttusen mukaan päätöksenteko käydään uudelleen läpi, eikä yrityksessä vielä tiedetä, kuinka paljon sitä tehdään uuden yhteisen kilpailutuksen tai yksittäisten pelastuspiirien kautta.