1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Hyvin sanottu

Lahti pyrkii olemaan edelläkävijä ympäristöasioissa, mutta jo liikennejärjestelyt kuumentavat tunteita – katso keskustelu, ovatko ponnistelut turhia

Lahden ympäristöpääkaupunkihanketta kehutaan kansainvälisestikin. Kuntavaalituloksen perusteella on kuitenkin paljon lahtelaisia, jotka eivät arvosta kaupungin ympäristötavoitteita ja tekoja sen eteen.

Hyvin sanottu -keskustelu Lahdessa 19.6.2021
Sibeliustalolla käydyssä Hyvin Sanottu -keskustelussa olivat mukana Lahden Ympäristöpääkaupunkihankkeen ohjelmajohtaja Saara Vauramo, lahtelainen kansanedustaja (ps.) Rami Lehto, Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiirin puheenjohtaja Petri Honkanen sekä apulaisprofessori Annukka Vainio Kestävyystieteen instituutista, Helsingin yliopistosta. Toimittajana on Marjo Pirilä.

Lahdella on tänä vuonna vastuu Euroopan ympäristöpääkaupunkina näyttää muille mallia, kuinka vihreät arvot saadaan osaksi ihmisten arkea. Lahden isännyys Euroopan ympäristöpääkaupunkina on nyt puolivälissä, ja nyt on hyvä aika tarkastella teemavuoden saavutuksia.

Lahden ympäristöpääkaupunkihanketta kehutaan pitkin Suomea ja Eurooppaa, mutta kaupungin ympäristöponnistelut eivät ole saaneet lahtelaisia halkeamaan ylpeydestä. Päinvastoin – kritiikkiä sataa niin älypyörätielle, pyöräilijöiden kiertoliittymille kuin muillekin liikennesuunnitelmille, joilla yritetään vähentää päästöjä.

Noin neljännes Lahdessa kuntavaaleissa äänestäneistä ei pidä Lahden ympäristöponnisteluja vaivan arvoisena. Tästä kertoo ympäristöhanketta vastustavien perussuomalaisten ja sitoutumattomien Pro Lahden saama kannatus.

Pyöräilijöiden kiertoliittymä kuumentaa tunteita

Isoksi keskustelun aiheeksi Lahdessa on noussut Urheilukeskuksen ja jäähallin liepeille rakennettu pyöräilijöiden kiertoliittymä. Lahden ympäristöpääkaupunkihankkeen ohjelmajohtaja Saara Vauramo ei ole yllättynyt keskustelusta.

– Kävelijöiden ja pyöräilijöiden erottaminen liikenteessä on yleistymässä. Se on turvallisuuskysymys, varsinkin kun tulee uusia sähköllä liikkumisen muotoja. Kun uusia ratkaisuja tehdään, niissä on vikoja, jotka korjataan, ja niistä opitaan.

Perussuomalaiset ovat näkyvästi kritisoineet uutta pyöräilijöiden liikenneympyrää.

– Kannattaisi kysyä etukäteen pyöräteiden käyttäjiltä, että haluavatko he tuon tyyppisiä kiertoliittymiä. Suunnittelussa ei ole käytetty järkeä, ja sitten pistetään siihen satoja tuhansia euroja, jotka olisi voitu käyttää vanhojen pyöräteiden korjaamiseen, perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehto toteaa.

Lehdon mielestä kevyen liikenteen kulkijoita ei tarvitse jakaa omille väylilleen.

Suomen ilmastopaneelin jäsen, Helsingin yliopiston apulaisprofessori Annukka Vainio tunnistaa keskusteluissa nousevan vastakkainasettelun. Esimerkiksi Helsingissä keskustelu ajautuu välillä ääripäihin, jossa napit vastakkain ovat autoilijat ja muut. Vainio arvelee, että vastakkainasettelua voi lisätä, jos puhe liikenteen järjestämisestä leimataan pelkäksi ilmastonmuutoskeskusteluksi. Kyse on usein myös turvallisuudesta.

– Kannustan pyöräilyn lisäämistä. Pidän Lahtea aika vaarallisena paikkana pyörillä. Tästä keskustelu osana ilmastopolitiikka on kuitenkin pikkusieluista. Pitäisi pureutua isoihin asioihin eikä pieniin, summaa Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiirin puheenjohtaja Petri Honkanen.

Vastakkainasettelua ei voida kuitenkaan täysin poistaa. Honkasen mielestä autoliikennettä ei voida ainakaan helpottaa, jos sitä halutaan vähentää.

Koko keskustelun pääset katsomaan tästä alta:

Lahden Sibeliustalo kuvattanut Vesijärveltä päin kesäkuussa 2021.
Sibeliustalolla käytävässä keskustelussa ovat mukana apulaisprofessori Annukka Vainio Kestävyystieteen instituutista, Helsingin yliopistosta, Lahden Ympäristöpääkaupunkihankkeen ohjelmajohtaja Saara Vauramo, lahtelainen kansanedustaja (ps.) Rami Lehto sekä Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiirin puheenjohtaja Petri Honkanen. Keskustelua juontaa Marjo Pirilä.

Täytyykö Lahden olla edelläkävijä ympäristöasioissa?

Lahti on asettelut tiukempia hiilineutraaliustavoitteita kuin Suomi. Lahti haluaa olla hiilineutraali jo vuonna 2025, kymmenen vuotta ennen Suomea.

Apulaisprofessori Vainio uskoo, että Lahti voi hyötyä tiukoista tavoitteistaan. Asioita ei kannata katsoa vain ympäristöasioina, vaan siinä voi myös voittaa. Siinä on myös taloudellisia hyötyjä. Minusta on viisasta olla edelläkävijä. Tietysti siihen liittyy riskejä ja joutuu tekemään kokeiluja, koska ei voi ottaa muista mallia.

Kansanedustaja Lehto (ps.) ei kannata sitä, että Lahti ottaisi harteilleen edelläkävijän viitan.

– Mennään samaa matkaa kuin muutkin, ei meidän tarvitse pelastaa koko maailmaa.

Esimerkkinä Lehto nostaa autot. Hänestä olisi hyvä, että Lahti odottaisi muiden mukana tekniikan kehittymistä. Pikku hiljaa markkinoille on tulossa yhä päästöttömämpiä autoja, mikä tekee päästöjen hillitsemisestä helpompaa.

Vainio toivoo, että ympäristökeskustelussa ei kiinnitettäisi huomiota vain yksityiskohtiin kuten autoihin vaan poliittisia keinoja katsottaisiin kokonaisuutena. Hänestä vastustusta ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä ihmiset tarvitsevat aikaa tottuakseen uuteen.

Voit lukea lisää Lahden ympäristöpääkaupunkivuodesta kootusti täältä.

Hyvin sanottu -hanke on yhteiskunnallisia toimijoita yhteen kokoava viisivuotishanke (2021–2026), jolla pyritään vahvistamaan suomalaisen keskustelukulttuurin parhaita puolia ja luomaan turvallisia keskusteluympäristöjä.