1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ajokortit

Tuleeko alle 18-vuotiaiden öisille ajoille loppu ja autoon erillinen uuden kuljettajan merkki? Ministeriö: Päätöksiä ei ole vielä tehty

Henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla alaikäisenä saaneiden ajamiseen voi tulla rajoituksia. Liikenne- ja viestintäministeriö on saanut paljon palautetta nuorten liikenneturvallisuudesta. Nyt ministeriö valmistelee muutoksia ajokorttilakiin.

Nuorille tapahtuu liikenneonnettomuuksia tilastollisesti eniten viikonloppuöisin. Kuva: Mika Kanerva / Yle

Alaikäisten kuljettajien ajo-oikeuden rajoittaminen sai kannatusta, kun liikenne- ja viestintäministeriö keräsi kesäkuussa näkemyksiä muistioonsa (siirryt toiseen palveluun) ajokorttilain uudistamisesta.

Muistiossa on esitelty erilaisia keinoja, joilla nuorten liikenneturvallisuutta voisi parantaa. Muistion mukaan yksi keino olisi rajoittaa alle 18-vuotiaiden B-kortin suorittaneiden kuljettajien ajo-oikeuksia.

Nuorten liikenneonnettomuuksia sattuu tilastollisesti eniten viikonloppuisin yöaikaan.

Poliisihallitus kertoo lausunnossaan pitävänsä kannatettavimpana keinona yöaikaisen ajamisen rajoittamista. Lisäksi Poliisihallitus tukee ajatusta ajo-oikeuden rajoittamisesta siten, että alaikäisen nuoren kuljettajan kyydissä sallittaisiin aina vain yksi alaikäinen matkustaja.

– Valvonnan vaikuttavuuden ja tehokkuuden kannalta olisi tärkeää, että alaikäisillä kuljettajilla olisi ajoneuvossaan erityinen uuden kuljettajan merkki, Poliisihallitus kirjoittaa.

Rajoitusten noudattamista valvottaisiin Poliisihallituksen mukaan liikennevirhemaksulla.

Rajoitus kohdistuisi aamuöiseen ajamiseen

Myös sosiaali- ja terveysministeriö kertoo kannattavansa ajo-oikeuksien rajoittamista yöaikaan. Ministeriökin kannattaa uuden kuljettajan merkin käyttämistä, jota käytettäisiin määrätty aika ajokortin myöntämisestä.

– Uuden kuljettajan merkin käyttö voisi ministeriön näkemyksen mukaan koskea kaikkia täysi-ikäisiä uusia ajokortin omistajia ensimmäisen ajovuoden ajaksi iästä riippumatta, ministeriö kirjoittaa lausunnossaan.

Rajoitukset olivat aiemmin esillä keväällä, kun niitä esitti Liikenneturva.

Liikenne- ja viestintäministeriö on itsekin arvioinut muistiossa eri vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuutta, ja pitää vaihtoehdoista kannatettavimpana yöaikaisen ajamisen rajoittamista.

– Rajoitus voisi kohdistua viikonloppuihin ja aamuöihin (klo 00.00–05.00), jotta rajoituksen kielteiset vaikutukset työntekoon ja harrastuksiin jäisivät vähäisemmiksi, muistiossa sanotaan.

Ministeriö: Rajoituksista ei ole vielä päätetty

Yksikön johtaja Sini Wirén liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että ministeriöön on tullut paljon palautetta nuorten liikenneturvallisuudesta. Palautetta on tullut niin kansalaisilta, sidosryhmiltä kuin asiantuntijoiltakin.

– Näistä muistiossa esillä olleista rajoituksista ehkä positiivisimmin on esille noussut ehdotus yöaikaisesta ajokiellosta nuorille. Erityisesti viikonloppuöisin kesäkeleillä sattuu liikenneonnettomuuksia, joista osa on ollut hyvinkin vakavia, Wirén toteaa.

– Mitään päätöksiä keinoista ei ole kuitenkaan vielä tehty, vaan käymme lähiaikoina läpi lausuntokierroksen tuloksia ja teemme siitä johtopäätöksiä, Wirén sanoo.

Hallituksen esitys keinoista on tarkoitus tuoda lausuntokierrokselle syksyllä.

17-vuotias voi saada B- eli henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Ministeriön mukaan muutoksia kaavaillaan myös poikkeuslupamenettelyyn, jossa ajokortin voi saada lupaa hakemalla 17-vuotiaana. Hakuprosessi on hallinnollisesti ja hakijoille ollut raskas, ja hakemusten käsittely on jonoutunutta.

– Jatkossakin 17-vuotiaat voivat henkilöautokortin saada. Mutta millä kriteereillä tai tuleeko siitä yleinen oikeus kaikille, näistä ei ole tässä vaiheessa tarkkoja linjauksia, Wirén kertoo.

Lukiolaiset: Rajoitukset voivat tuoda yhdenvertaisuusongelmia

Kaikilta yöaikaisen ajamisen rajoittaminen ei saa tukea.

– Tiettyihin viikonpäiviin tai vuorokaudenaikoihin säädetyt rajoitukset on monen nuoren kannalta aika kohtuuttomia, sanoo Lukiolaisten liiton varapuheenjohtaja Tua Halen.

– Meidän mielestä uudistuksessa on tärkeää huolehtia siitä, ettei se rajoita nuorten liikkumista suhteettomasti. Nuorten tilanteet ovat moninaisia, ja kaikkien nuorten toiminta ei todellakaan ole riskihakuista liikenteessä, Halen sanoo.

Liitto on jättänyt muistioon oman lausuntonsa. Halen pitää ehdotusta yöaikaisen ajamisen rajoittamisesta hankalana nuorten yhdenvertaisen kohtelun kannalta.

– Kun vertaa vaikka pääkaupunkiseutua harvemmin asuttuihin alueisiin, on näillä rajoituksilla todella erilainen vaikutus riippuen siitä, onko mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä vai ei, Halen sanoo.

Lukiolaisten liitto pitää tärkeänä myös sitä, ettei ajokortin hankkimisen hinta nouse, jotta mahdollisuus ajokortin hankintaan ei olisi kiinni esimerkiksi vanhempien taloudellisesta tilanteesta.

Lue myös

Nuorten kuljettajien riskinottoa yritetään hillitä ajokorttilain muutoksella – 16-vuotias autokoululainen: "Teoriaopetusta saisi olla lisää"

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö kertoo pyöräilijät vaarantavasta tavasta, jota yhä useampi autoilija noudattaa – "Ei malteta hidastaa omaa vauhtia"

Kevari hankitaan yhä harvemmin, mutta mopoilijoita vielä riittää – Joona Virtanen, 16: "Pääsee liikkumaan paikasta toiseen ihan miten lystää"

Yhä harvempi lapsi kuolee tieliikenteessä, vaikka vaara on edelleen läsnä myös suojatiellä – Tietä ylittänyt alakouluikäinen kuoli eilen Espoossa

Liikenneturvassa ei 80-lätkää kaivata