1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. videopeliteollisuus

Japanilainen Sony ostaa Suomen pelialan kantaäidin – Housemarquen kauhupeli Returnal antoi todennäköisesti vauhtia kaupanhierontaan

Housemarque perustettiin jo vuonna 1995. Yhtiön johto uskoo, että pitkäaikainen yhteistyökumppani antaa suomalaisille jatkossakin vapauden luovuuteen.

Housemarquen toistaiseksi suurin ja kallein peli, tänä keväänä julkaistu Returnal yhdistelee scifi- ja kauhuteemoja. Kuva: Housemarque

Pelijätti Sony Interactive Entertainment kertoi (siirryt toiseen palveluun)tänään ostavansa suomalaisen peliyhtiö Housemarquen. Vuonna 1995 perustettu Housemarque on Suomen vanhin yhä toimiva peliyhtiö ja monella tavoin suomalaisen pelialan kantaäiti.

Pelialan kantaisä, jos näin voidaan sanoa, on samana vuonna perustettu Remedy Entertainment.

Remedy on sittemmin listattu pörssin, Housemarque myytiin ulkomaille. Näyttää siltä, että suuret pelistudiot valitsevat ennen pitkää jomman kumman vaihtoehdon.

Supreme Snowboardingistä Returnaliin

Toimitusjohtaja Ilari Kuittisen ja Harri Tikkasen perustama Housemarque tunnetaan peleistään, kuten Supreme Snowboarding ja tuoreempina esimerkiksi Resogun, Alienation ja Nex Machina.

Housemarquen vuonna 1999 julkaistu lumilautailupeli Supreme Snowboarding oli ensimmäinen suomalaispeli, joka ylitti miljoonan myydyn kappaleen rajapyykin.

Housemarquen tuorein peli Returnal on saanut runsaasti kriitikoiden suitsutusta. Yle kirjoitti antiikin mytologiasta ammentavasta pelistä laajan jutun viime viikolla.

Lue lisää:

Suomen kalleimpiin kuuluva peli ammentaa antiikin mytologiasta – kriitikoiden suitsuttama Returnal tappaa päähenkilönsä toistuvasti ja perustelee, miksi

Housemarque pelistudio on Sonyn pelikehitysorganisaation 13 jäsen.

– Yli 15 vuoden yhteistyön jälkeen olemme innoissamme, kun voimme vahvistaa potentiaaliamme edelleen ja liittyä PlayStation Studioihin, Housemarquen toimitusjohtaja Kuittinen kertoo tiedotteessa.

– Returnal todistaa vahvasta suhteestamme ja siitä, että he antavat meille mahdollisuuden ottaa riskejä sekä vapautta luovuuteen ja kehittää jotain ainutlaatuista.

Yhtiön päivittäinen toiminta jatkuu Housemarquen nykyjohdon alaisuudessa – yhteistyössä Sonyn kanssa.

Kaupasta kertoi ensimmäisenä Suomessa Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Housemarque teki viime vuonna noin puolentoista miljoonan euron tuloksen hieman alle yhdeksän miljoonan euron liikevaihdolla.

Kauppahintaa ei paljastettu.