1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Sähköpotkulauta kuukausimaksulla? Suomalaisyrityksen palvelua käytetään jo viidessa maassa – haasteena kova kysyntä ja maailmanlaajuiset toimitusvaikeudet

Seinäjokelainen yritys kehitti palvelun, jolla saa oman sähköpotkulaudan käyttöönsä kuukausimaksulla. Toimitukset viivästyivät rahtiliikenteen ongelmien vuoksi. Viime viikolla jonoa saatiin purettua.

Seinäjokelaisen yrityksen sähköpotkulautojen toimituksia vaikeuttaa koronapandemian aiheuttama rahtiliikenteen väheneminen
Seinäjokelaisen yrityksen sähköpotkulautojen toimituksia vaikeuttaa koronapandemian aiheuttama rahtiliikenteen väheneminen

Sähköpotkulaudat ovat yleistyneet katukuvassa nopeasti muutaman viime vuoden aikana.

Heinäkuun alussa sähköpotkulautapalvelu Augmentilla oli Suomessa 400 asiakasta jonossa maailmanlaajuisten kuljetusongelmien vuoksi.

Jonoa saatiin purettua viime viikolla, kun Seinäjoelle saapui kaksi suurta erää sähköpotkulautoja, jotka lähetettiin eteenpäin asiakkaille.

– Toivon mukaan toimitusten saanti paranee nyt koko ajan, sanoo Augmentin operatiivinen johtaja Panu Lehti.

Augmentin operatiivinen johtaja Panu Lehti kertoo yrityksen miettineen, että sähköpotkulautojen valmistaminen Suomessa olisi kiinnostava ajatus. Kuva: Tarmo Niemi / Yle

Rahtiliikennettä vähennettin koronapandemian alussa, mutta sähköpotkulautojen kysyntä ei laskenutkaan odotetulla tavalla.

Myös eri maiden koronarajoitukset ovat vaikeuttaneet maahantuontia. Jo ennestään ruuhkautuneen rahtikuljetuksen tilanne paheni, kun suuri konttialus jumittui Suezin kanavaan kuudeksi päiväksi.

Sähköpotkulaudat valmistetaan Kiinassa, mistä ne kuljetetaan Seinäjoelle sekä toiseen huoltokeskukseen Itävaltaan.

– Toki olemme miettineet, että jonakin päivänä olisi kiva tehdä niitä Suomessa, Lehti sanoo.

Tavoitteena autoilun vähentäminen

Pyöriä valmistava yhtiö Augment Bike halusi kehittää uudenlaisen palvelun, joka vähentää autoilua.

Sähköpotkulaudasta maksetaan kuukausimaksua, joka kattaa myös huoltopalvelut, sillä sähköpotkulaudat vikaantuvat helposti.

Toiminta alkoi viime vuonna, eikä täysin samanlaista palvelua Lehden mukaan ole missään muualla.

Suosio ylitti sähköpotkulautapalvelun perustajien Jukka Peltolan ja Panu Lehden odotukset. Käyttäjiä on nyt viidessä eri maassa vähän yli 7000.

– Joka päivä niitä tulee useita kymmeniä lisää. On ollut tietenkin kiva nähdä, että kysyntää on, Lehti sanoo.

Suomessa Augmentin sähköpotkulautoja on 1500 ihmisellä. Etelä-Pohjanmaalla käyttäjiä on noin 400.

– Eniten käyttäjiä on keskisuurissa kaupungeissa, joissa ei ole ehkä niin hyvää joukkoliikennettä, tai joista käydään junalla tai linja-autolla jossain isommassa kaupungissa töissä.

Sähköpotkulauta taittuu kasaan, ja sen voi ottaa mukaan junaan tai linja-autoon.

Kypärä päässä ja selvin päin ajelemaan

Sähköpotkulaudat ovat saaneet paljon kritiikkiä holtittoman käytön, ilkivallan ja onnettomuuksien vuoksi.

Liikenneturvan kyselyn (siirryt toiseen palveluun) mukaan jopa 68 prosenttia vastaajista kokee turvallisuuden vähentyneen ja lähes joka neljäs on joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan vuoksi.

Helsingissä sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantui yli 140 ihmistä alkukesän aikana. Suurin osa loukkaantumisista tapahtuu päihtyneenä.

Onnettomuudet eivät näy Augmentilla yhtä suurissa määrin. Tänä vuonna yksi palvelun käyttäjä Suomessa on raportoinut onnettomuudesta, jossa sähköpotkulauta ja auto törmäsivät.

– Peltikolari vaati pientä paikkausta. Onneksi siinäkään ei sattunut henkilövahinkoja.

Muista vaaratilanteista raportoi noin 20 prosenttia käyttäjistä. Vaaratilanne voi olla esimerkiksi kaatuminen tai törmääminen kävelijän kanssa. Kaatuminen tapahtuu useimmiten ensimmäisellä ajokerralla.

– Suosittelemme kypärän käyttöä. Jos terassille lähtee ja aikoo juoda enemmän kuin yhden, kannattaa mennä kävellen ja jättää skuutti kotiin.

Suomessa ei ole ikärajaa sähköpotkulaudan ajamiselle. Augment ei kuitenkaan suosittele skuuttia aivan perheen pienimmille, vaan noin kymmenen vuoden ikäisestä ylöspäin.

Seinäjoella ei ole jaettuja sähköpotkulautoja

Monissa suurissa kaupungeissa on ollut jo muutaman vuoden vuokrattavia sähköpotkulautoja, jotka ovat kenen tahansa käytettävissä.

Palveluntarjoajat lähestyvät nyt myös pienempiä kaupunkeja.

Vaasa sai vuokrattavat sähköpotkulaudat käyttöön viime vuonna. Kokkolaan niitä voisi tulla mahdollisesti jo tänä kesänä.

Seinäjoella sähköpotkulautoja ei ole yhteiskäytössä, mutta useat palveluntarjoajat ovat ottaneet yhteyttä kaupunkiin.

Kaupungininsinööri Joni Ulvila kertoo, että asiaa käsitellään vasta syksyllä lomien jälkeen.

– Sähköpotkulaudat eivät ole täysin ongelmattomia, kuten on huomattu suurissa kaupungeissa, Ulvila sanoo.

Toistaiseksi Seinäjoella pääsee ajelemaan pääse vain omalla sähköpotkulaudalla.

Lue seuraavaksi:

Sähköpotkulaudat rantautuvat Kokkolaan mahdollisesti vielä tänä kesänä – Kalajoella ne ovat jo saavuttaneet suuren suosion

Sähköpotkulautojen raju lisääntyminen katukuvassa puhuttaa, lieveilmiönä skuuttien tärvely – yrittäjä: "Ihan sabotaasia"

Aiheesta voi keskustella perjantaihin 16. heinäkuuta kello 23:een asti.