1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. televisiokanavat

Kolmen vuoden kuluttua jokainen tietää, mikä on AlfaTV, hehkuttaa johtaja – pörssilistautumista suunnitteleva media aikoo aloittaa oman uutistuotannon ja haastaa isot tekijät

Miksi luksusautoja myyvä sijoittaja kiinnostuu AlfaTV:stä? Juntiksi parjattu kanava uskoo kotimaiseen iskelmään ja vahvaan uutistuotantoon, jonka se haluaa aloittaa osakekauppojen tuomalla pääomalla. Tavoitteena on olla vaihtoehto MTV3:lle ja Ylelle.

Autokauppias Joni Nelimarkka istuu työpaikallaan tuolissa toimittajan haastateltavana.
Autokauppias, sijoittaja Joni Nelimarkka uskoo, että AlfaTV pystyy isoja taloja ketterämmin vastaamaan uutiskysyntään

Kotimaisista musiikkiohjelmistaan, lifestyle- ja luonto-ohjelmistaan sekä kristillisestä sisällöstään tunnettu AlfaTV haluaa uutiskanavaksi ja ennen kaikkea vaihtoehdoksi televisiossa Ylen ja MTV3:n uutistarjonnalle.

– Valtaosalla medioista on verkossa uutisia, mutta television uutistuotanto on erittäin keskittynyttä tässä maassa, sanoo Jarmo Kalliola.

Jo AlfaTV:n edeltäjän SuomiTV:n toiminnassa mukana ollut Kalliola vastailee alkukesällä kysymyksiin operatiivisen johtajan roolissa.

Hän uskoo vakaasti, että uutistoimintaan satsaaminen tarkoittaa, että kolmen vuoden kuluttua kaikki Suomessa tietävät AlfaTV:n.

Maakunta on aina tärkeä, ja meitä kyllä kiinnostaa Keskisuomalaisen 500 toimittajaa, jotka toimivat maakunnissa.

Jarmo Kallioinen, AlfaTV

Vuonna 2017 kanavapaikalla 15 aloittanut kaupallinen media tavoittaa tällä hetkellä viikoittain noin miljoona ihmistä. Katsojien ikähaitari painottuu vanhempiin ikäluokkiin. Sosiaalisessa mediassa kanavaa parjataan välillä junttimediaksi tai siihen liitetään vahvasti nostalginen fiilis.

Tangomarkkinoiden siirtyminen AlfaTV:n kanavalle on tuonut katsojia erityisesti pohjalaismaakunnista.

– Meidät selvästi mielletään sellaiseksi Kehä kolmosen ulkopuolen ystävälliseksi kanavaksi, vaikka kyllä meitä katsotaan koko maassa, Kalliola toteaa. AlfaTV:n kotipaikka sijaitsee Keravalla.

Kenen ääni jää nyt television uutistarjonnassa kuulumatta?

Kanavapaikalla 15 operoivan median tavoite uutis- ja ajankohtaiskanavaksi profiloitumisesta onnistuu uusien sijoittajien taloon tuomalla rahalla. Tällä hetkellä kanavalla on ajankohtais- ja keskusteluohjelmia ja päivittäinen sähkeuutislähetys.

– Joka päivälle uutislähetykset ja säät, lisäksi ajankohtaislähteykset, debatit, talousuutiset, Kalliola luettelee.

Pikauutiset eivät ole AlfaTV:n konsepti, vaan tarkoituksena on tarjota päivittäin uutistunti.

Uudistusta varten ollaan palkkaamassa 15 työntekijää. Rekrytointi on jo käynnissä, ja uudet uutislähetykset käynnistyvät syksyllä 2021.

Tuoko vasta vahva uutistoiminta uskottavuuden tv-kanavalle?

– Kyllä meillä on ollut uskottavaa ohjelmaa tähänkin asti. Kyse on vaihtoehdon tarjoamisesta. Televisiossahan uutisia suoltavat Suomessa käytännössä vain MTV3 ja Yle, Kalliola toteaa.

Hänen mukaansa AlfaTV:n katsojilta on tullut palautetta, että tarvitaan lisää näkökulmia, ja ettei olisi vain yksi totuus ja yksi näkemys.

Ylellä pitkään työskennellyt toimittaja Sanna Ukkola on tunnetuimpia AlfaTV:n kasvoja. Hänelle on jo ehditty julkisuudessa sovitella kanavan tulevaa uutisankkurin roolia. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Kenen ääni nyt jää televisiokanavien uutisissa kuulumatta?

– En halua tässä heittää mitään ilmaan, mutta kerrottakoon sen verran, että katsojat ovat kokeneet, että esimerkiksi ilmastonmuutoksen syistä uutisoidaan yksipuolisesti. Painotetaan helposti yhtä linjaa, joka varmasti onkin pitkälle totta, mutta on iso osa myös tiedemiehiä, jotka ovat toista mieltä, Kalliola toteaa.

Uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin panostaminen ei kuitenkaan Kalliolan mukaan tarkoita, että AlfaTV luopuisi nykyisistä ohjelmagenreistään.

– Pikemminkin se tarkoittaa, että voimme lisätä ohjelma-aikaamme huomattavasti ja toisaalta vähentää uusintoja. Kaapelissa ohjelmaa tulee jo 24/7 mutta antennissa päivittäin kello 9–22.

Nimekkäitä sijoittajia mukana

AlfaTV: n omisajayhtiö Brilliance Communications Oy hankki suunnatulla osakeannilla juhannuksen alla 2021 lähes miljoona euroa ja sai uusiksi omistajiksi esimerkiksi tunnettuja suomalaisia yrittäjiä Toivo Sukarin, Hjallis Harkimon ja Eero Lehden.

Lue lisää: Keskisuomalainen sijoittaa pienen summan AlfaTV:hen – "Halusimme kurkistaa TV-toimintaan", sanoo konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi

Harkimo on jo kanavan oma kasvo eli hän tekee AlfaTV:ssä taloutta ja rahaa käsittelevää ohjelmaa.

Myös Hesbuger-pikaravintolaketjun perustaja Heikki Salmela ja seinäjokelainen luksusautojen myyntiin erikoistunut yrittäjä Joni Nelimarkka kiinnostuivat osakkeista.

Nelimarkka kertoo videolla, mikä AlfaTV:ssä kiinnostaa niin, että sitä haluaa myös omistaa:

Kuvakaappaus videolta, jossa haastatellaan autokauppias Joni Nelimarkkaa.
Alfa-TV kasvattaa toimintaa sijoittajien avulla - yksi uusista omistajista on seinäjokelainen luksusautokauppias

Suunnatun osakeannin osapuolet eivät ole julkistaneet kauppahintoja. Annin myötä kristillisen mediajärjestö IRR-TV:n omistajaoikeus pieneni 14 prosenttia. IRR-TV ostaa AlfaTV:ltä ohjelma-aikaa ja kerää ohjelmiensa tekemistä varten lahjoitusrahaa.

Nyt käynnissä on 19. kesäkuuta avattu yleisöanti, jonka suuruus on kolme miljoona eroa. Tarjolle tulleet osakkeet edustavat 20 prosenttia yhtiön osakekannasta.

"Keskisuomalainen konsernin 500 toimittajaa kiinnostavat"

Mediakonserni, pörssiyhtiö Keskisuomalainen on jo merkinnyt 500 euron arvoisia osakkeita, mutta määrää ei ole kerrottu julkisuuteen.

Viime vuosina voimakkaasti kasvanut konserni on toukokuussa 2021 ostanut Ilkka-Yhtymän osakkeita yhteensä 4,45 miljoonalla eurolla ja kesäkuussa Hämeen Sanomat-konsernin 8,3 miljoonalla eurolla.

Jarmo Kalliola uskoo, että tutut ohjelmatyypit säilyvät AlfaTV:ssä jatkossakin. Katsojien suosikkeja ovat kotimaiset musiikkiohjelmat. Kuva: Kati Latva-Teikari / Yle

Jarmo Kalliola on innoissaan Keskisuomalaisen mukaantulosta.

– Maakunta on aina tärkeä, ja meitä kyllä kiinnostaa Keskisuomalaisen 500 toimittajaa, jotka toimivat maakunnissa.

Keskisuomalainen Oyj:n konserninjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi on julkisuudessa todennut, ettei nyt tehty osakekauppa automaattisesti tarkoita sisällöllistä yhteistyötä, mutta he eivät näe sille esteitä tulevaisuudessa.

Uudet omistajat tuovat pääomaa ja osaamistaan, mutta tuovatko he myös arvokristilliselle kanavalle paineita luopua periaatteestaan, jonka mukaan AlfaTV:llä ei nähdä väkivaltaa, viinaa, huumeita ja seksiä.

– En näe tällä hetkellä tuollaista pelkoa. Haluaisimme pitkällä tähtäimellä olla kansan omistama yhtiö. Tavoite on iso omistajajoukko, ettei mikään taho pääse määräämään yksin, kertoo Jarmo Kalliola.

AlfaTV nousi otsikoihin ohjelmapolitiikallaan vuonna 2019, kun kanavan yhtenä juontajana toiminut entinen tangokunigatar Heidi Pakarinen irtisanoi itsensä kohun saattelemana. Riita syttyi, kun Kansan kesken -ohjelmassa Pakarinen käsitteli kauneusleikkauksia ja toi keskustelun aiheeksi myös vieraana olleen haastateltavan sukupuolenkorjausprosessin.

Pakarinen ilmoitti julkisuudessa eronsa syyksi, ettei jaa kanavan konservatiivista linjaa.

Tavoitteena kymmenen prosentin osuus mainoskakusta

AlfaTV:n emoyhtiö,vuonna 2011 perustettu Brilliance Communications, teki pitkään tappiota. Viime vuosina käyrä on kääntynyt nousevaksi. Tosin vuonna 2020 yhtiö teki käytännössä nollatuloksen.

– Satsausvuosi menee miinukselle, joka osakeanti-esitteessä kerrottiinkin suoraan, mutta pikku hiljaa tulos alkaa näyttämään paremmalta, Kalliola toteaa.

AlfaTV:ssä laskeskellaan, että uutiset ja ajankohtaisohjelmat tuovat tunnettavuutta ja katsojia ja sitä kautta lisää mainostuloja.

– Myös nettipuolelle tulee myöhemmin laajennuksia ja sieltäkin on odotettavissa positiivisempaa tulovirtaa, kertoo Kalliola.

Hän pitää realistisena kollegan, Brilliance Communications Oy:n toimitusjohtaja Hannu Haukan visiota, jonka mukaan AlfaTV:llä on mahdollisuus napata kymmenen prosentin osuus mainoskakusta, joka vaihtelee 200 – 250 miljoonan euron välillä.

Neljän, viiden vuoden mittaan ollaan Kalliolan mukaan jo kovassa kasvussa.

– Mukava jännitys pitää virkeänä. Uuden kynnyksellä odotukset ovat kovat. Uskomme, että olemme oikealla asialla, eihän tätä muuten tehtäisi, jos emme uskoisi.