1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Sähköpotkulautoja vuokraava yritys sai kirjeen, jossa sitä pyydettiin alentamaan nopeuksia – alkoi heti toimeen: "Lieveilmiöistä on yhteinen huoli"

Vielä kaksi vuotta sitten Lappeenrannan kaupunki ei halunnut ottaa sähköpotkulautoja käyttöön ollenkaan. Nyt kun laudat ovat olleet käytössä viikon verran, kaupunki haluaa alentaa niiden maksiminopeutta.

Lappeenrannan kaupunki haluaa alentaa sähköpotkulautojen nopeutta viikonloppuöisin ennen kuin jotakin vakavaa sattuu. Kuvituskuva. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Sähköpotkulaudat saapuivat lappeenrantalaisten käyttöön reilu viikko sitten. Nyt kaupunki on huolissaan lautailijoiden vauhdista ja päätti maanantaina, että asiaan on puututtava.

Vielä kaksi vuotta sitten Lappeenranta ei halunnut vuokrata sähköpotkulautoja ollenkaan. Silloin huolenaiheena olivat kaupungin suuret korkeuserot sekä kapeat kadut.

Tänä vuonna päätettiin toisin, ja viikon ajan lappeenrantalaiset ovat käyttäneet sähköpotkulautoja ahkerasti.

"Haluamme olla etukenossa"

Sähköpotkulaudalla pääsee 25 kilometriä tunnissa, mutta Lappeenrannan kaupunginhallituksen mielestä riittävä maksiminopeus olisi 15 kilometriä tunnissa. Alennettu nopeus olisi voimassa viikonloppuisin kello 23–06.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Kakkola kertoo, että Lappeenranta haluaa puuttua huimannäköisiin tilanteisiin mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Kaupungille on tullut tietoa vaaratilanteista, vaikka mitään vakavampaa ei ole vielä sattunut.

– Vastahan nämä ovat olleet niin vähän aikaa käytössä, mutta haluamme olla etukenossa. Samat vaaratilanteet ja uhkakuvat, joita on ollut muuallakin, tulevat varmasti myös Lappeenrantaan. Haluamme ennakoida ennen kuin sattuu mitään vakavampaa, Kakkola toteaa.

Hän toivoo, että sähköpotkulautoja vuokraava yritys suostuu vähintäänkin kokeilemaan nopeuden alentamista.

– Tai voisi se olla ihan jatkuvakin, mutta tässä halutaan olla etukenossa, Kakkola lisää.

Helsingissä yksi sähköpotkulautoja vuokraava yritys laski lautojen maksiminopeuttaviime viikonloppuna 15 kilometriin tunnissa, sillä suurin osa sairaalahoitoa vaativista onnettomuuksista sattuu nimenomaan viikonloppuöisin.

– Jos ajatellaan, että perjantai-lauantai-yönä suihkitaan kahtaviittä kotiapäin, niin kyllä varmasti tulee vaaratilanteita ja onnettomuuksia, Kakkola uskoo.

Yhteinen huoli lieveilmiöistä

Lappeenrantaan yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja toimittavan JoeScooterin yrittäjän Ville Haapasalon mukaan lautojen nopeutta aiotaan laskea Lappeenrannassa.

– Meillä on mahdollisuus luoda nopeusrajoitusalueita. Sitä en vielä osaa sanoa, voimmeko suoraan rajoittaa kellonaikoja, mutta siihenkin keksimme ratkaisun. Turvallisuus on nyt erittäin vahvasti pinnalla ja suhtaudumme asiaan vakavasti.

Haapasalon mukaan vielä täytyy keskustella, koskisivatko rajoitukset koko kaupunkia vai kohdistettaisiinko ne esimerkiksi alueille, joissa on kävelykatuja tai ravintoloita.

Yrityksellä on lautoja Lappeenrannan lisäksi tällä hetkellä Tampereella, Kalajoella ja Jyväskyllä.

– Joka toimialueella on yhteinen huoli siitä, millaisia lieveilmiöitä laudoista syntyy.

Ville Haapasalo on tyytyväinen lautojen vastaanottoon Lappeenrannassa. "Kelit ovat olleet hyvät ja ihmiset ovat olleet liikkeellä, joten lautojen määrää on voitu maltillisesti lisätä." Kuva: Seppo Kivimäki/Yle

Lieveilmiöt kuten kaahailu eivät kuitenkaan Haapasalon mukaan ratkea pelkästään yhteiskäyttöisten lautojen nopeutta alentamalla.

– Yhteiskäyttöinen potkulauta ei poikkea onnettomuusherkkyydeltään millään tavalla asiakkaiden omista sähköpotkulaudoista tai polkupyöristä. Nyt meillä on yksi liikkumismuoto mitä pystytään rajoittamaan, joten olisi harmi, jos käyttö siirtyisi liikkumisvälineisiin joita ei voi rajoittaa.

Haapasalo ei usko, että nopeuden rajoittaminen 15 kilometriin tunnissa vaikuttaa vielä ihmisten haluun käyttää lautoja.

– Jos nopeutta rajoitetaan paljon, silloin se alkaa vaikuttaa käyttöön ja ihminen voi valita jonkun muun kulkuvälineen.

Tärkeintä on kuitenkin käyttäjien vastuullisuus.

– Voimme tehdä erilaisia rajoituksia, mutta käyttäjän oma tekeminen tangon ja takapyörän välissä on kaikkein keskeisintä. Esimerkiksi vastuuton jalankulkijakin voi aiheuttaa vaaraa itselleen ja muille.

Lautoja ei haluta kieltää kokonaan

Lappeenrannan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Kakkola odottaa nyt vastausta yritykseltä. Hänen mielestään kyseessä on yhteinen tavoite, joka on eduksi myös yritykselle.

Pariisissa on väläytelty, että sähköpotkulaudat kiellettäisiin kokonaan (siirryt toiseen palveluun) sen jälkeen, kun 31-vuotias kävelijä kuoli sähköpotkulautailijan kaadettua hänet Pariisin keskustassa. Risto Kakkola ei lähtisi kieltämään sähköpotkulautoja kokonaan.

– Sähköpotkulauta on kätevä vehje, jolla näkee kaupunkia ja siirtymät ovat käteviä. Itse en meinaa sitä kokeilla, mutta kenellä taitoa piisaa, niin sehän on kätevä peli, Kakkola sanoo.

Sähköpotkulaudat ovat olleet Lappeenrannassa erityisen suosittuja keskustassa ja sataman alueella.

Lue seuraavaksi:

Sähköpotkulautojen raju lisääntyminen katukuvassa puhuttaa, lieveilmiönä skuuttien tärvely – yrittäjä: "Ihan sabotaasia"