1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Lahdessa sähköpotkulaudat aiheuttaneet vähän onnettomuuksia, nopeusrajoituksia harkitaan silti

Sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet Lahdessa vähemmän ongelmia kuin muissa suurissa kaupungeissa. Sähköiset menopelit eivät näy suurena piikkinä ensiavussa tai poliisin rikosilmoituksissa.

Kritiikkiä on herättänyt joidenkin käyttäjien tapa jättää lauta ajon jälkeen lojumaan muun liikenteen esteeksi. Kuva: Petri Niemi/Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Viime aikoina sähköpotkulaudoilla ajelemisesta koituneet vammat ovat olleet puheenaiheena. Helsingissä hurjastelua aiotaan rajoittaa aivan näillä näppäimillä. Toimittaja Nadja Mikkonen paketoi aiheen. Liikenneministeri Timo Harakkaa haastatteli Reeta Niemonen.

Huhtikuun puolesta välistä lähtien käytössä olleet sähköpotkulaudat ovat Lahdessa kovalla käytöllä. Yksittäisiä matkoja on tehty lautoja tarjoavan Tierin mukaan jo yli 200 000 kappaletta.

Otsikoihin on noussut myös lujaa liikkuvien menopelien haittapuolet. Niillä ajetaan turhan lujaa, ilman kypärää ja päihtyneenä. Keskiviikkona Helsinki ilmoitti, että se aikoo alentaa sähköpotkulautojen nopeuksia.

Akuutti 24:n ylilääkäri Harri Pikkaraisen mukaan muutamia yksittäisiä onnettomuuksia on Lahdessa ollut. Yleisimmät vammat ovat olleet ruhjeita ja hammasvaurioita.

Ylilääkärin mukaan onnettomuudet tapahtuvat valtaosin ilta- ja yöaikaan, ja onnettomuuskuskeja yhdistää vahvan humalatilan lisäksi se että kypärää ei ole käytetty.

Hämeen poliisille on tehty alle kymmenen ilmoitusta, jossa sähköpotkulauta on ilmoitettu varastetuksi. Poliisin tiedossa on muutama yksittäinen kolari ja päihtyneenä ajaminen, joista on tehty rikosilmoitus.

Lahdessakin harkitaan nopeusrajoituksia

Vaikka Lahdessa on tapahtunut selkeästi vähemmän onnettomuuksia kuin muissa suurissa kaupungeissa, harkitsee sähköpotkulautoja tarjova yhtiö nopeusrajoituksia myös Lahteen.

– Nopeusrajoitukset ovat pohdinnassa, mitään tarkkaa päätöstä ei ole tehty, kertoo Tier Suomen kaupallinen johtaja Elina Bürland.

Yöllisissä nopeusrajoituksissa on myös haittavaikutuksia, muistuttaa Bürland.

– Niitä käytetään myös työmatka-ajoon, etenkin vuorotyöntekijät käyttävät niitä paljon. Heidän matkantekonsa hankaloituisi turhaan arkisin.

Ensisijaisesti nopeusrajoituksia harkitaankin juuri viikonloppuöiksi myös Lahteen, kerrotaan Tieristä.

Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.