1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. verkkokauppa

Kymmeniä tuhansia paketteja tuli yhdessä yössä tullauksen piiriin, mutta pelätyltä pakettikaaokselta vältyttiin – verouudistus nostaa pienten pakettien hintaa

Pienetkin EU:n ulkopuolelta tulevat paketit on nyt tullattava, ja niistä on maksettava arvonlisävero. Aiemmin halpatavaraa pystyi tilaamaan verottomasti. Moni iso verkkokauppa alkoi heti periä veroa tilauksen yhteydessä, mikä on nopeuttanut käsittelyä Postissa ja Tullissa.

Julian Väisänen skannaa paketteja Vantaan logistiikkakeskuksessa. Näistä olivat arvonlisäverot maksamatta, ja ne ovat odotelleet Postin välivarastossa päivän tai pari. Nyt ne viedään linjastoon uudemman kerran. Skanneri kertoo, onko vastaanottaja nyt tehnyt tullauksen, ja voiko paketti lähteä eteenpäin. Kuva: Markku Rantala / Yle

Viikko sitten Postin logistiikkakeskuksessa Vantaalla varauduttiin kaaokseen.

Viime torstaina voimaan astui lakimuutos, joka moninkertaisti tullattavien ja arvonlisäverotettavien pakettien määrän yhdessä yössä.

Kyseessä oli EU:n arvonlisäverouudistus, jonka myötä kaikki unionin ulkopuolelta tulevat paketit on tullattava ja niistä on maksettava ALV. Aiemmin alle 22 euron tilaukset ovat olleet verosta ja tullausvelvoitteesta vapaita.

Esimerkiksi Kiinasta ja Yhdysvalloista tehtyjen pienten verkkotilausten hinnat siis nousivat. Posti on toimittanut kuukausittain noin miljoona ALV-vapaata pakettia EU:n ulkopuolelta. Nyt ne kaikki siirtyivät tullauksen ja veron piiriin.

Pelkona oli, että varastot täyttyisivät jatkoselvittelyä vaativista pikkupaketeista, joista uudistuksen vaatimat verot olisivat maksamatta. Lisäksi taustalla tehtiin paljon tietojärjestelmiin liittyviä muutoksia, joiden sujuvuutta jännitettiin.

Toimituksiin ennustettiin viikkojen viivettä ja sekä Posti että Tulli varautuivat ruuhkiin lisätyövoimalla.

Mutta pakettikaaosta ei tullutkaan.

– Jo tällä ensimmäisellä viikolla yli puolessa Aasiasta tulevista paketeista verot on maksettu etukäteen. Odotimme, että tämä on tilanne vasta syys-lokakuussa, joten tämä on erittäin positiivinen yllätys, sanoo Postin kansainvälisten pakettipalveluiden johtaja Sami Finne.

Postin Sami Finnen mukaan alkuviikosta muodostui muutamien päivien viivettä, mutta sitä on jo saatu purettua, eikä ALV-uudistus ruuhkauta pakettiliikennettä. "Mikä tänään saapuu, menee tänään myös prosessissa eteenpäin", Finne sanoo. Kuva: Markku Rantala / Yle

"Helppoa kuin maidon ostaminen"

Käytännössä kävi niin kuin Postissa toivottiinkin.

Moni kansainvälinen verkkokauppa otti heti heinäkuun alusta käyttöön mahdollisuuden maksaa arvonlisävero jo ostoksen yhteydessä. EU-maiden uusi järjestelmä on nimeltään Import One Stop Shop, IOSS.

Jos verot on maksettu kaupan yhteydessä, Posti hoitaa tulli-ilmoituksen eikä kuluttajan tarvitse tehdä mitään – paitsi maksaa verkko-ostoksestaan ALV:n verran kovempaa hintaa.

– Vaikka tämä on iso uudistus järjestelmissä, kuluttajalle se on parhaassa tapauksessa yhtä helppoa kuin maidon ostaminen kaupasta. Verot ovat mukana hinnassa eikä tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta mihinkään.

Finne uskoo, että valtaosa etenkin isoista verkkokaupoista siirtyy nopeastikin IOSS-järjestelmään. Esimerkiksi suositut kiinalaisverkkokaupat Alibaba ja Wish ovat näin jo tehneet.

Kuluttajan kannattaa tarkistaa suoraan verkkokaupan sivuilta tai asiakaspalvelusta kysymällä, sisältyykö ALV ostoksen hintaan. Finnen mukaan etenkin pienempien verkkokauppojen kohdalla kannattaa olla tarkkana.

Tämän verran paketteja odotti lisäselvitystä maksamattomien verojen vuoksi torstaina. Suurin osa paketeista menee yleisellä 24 prosentin arvonlisäverokannalla, mikä tarkoittaa, että tilauksen hinnasta on maksettava 24 prosenttia veroa. Kuva: Markku Rantala / Yle

Aiempaa useampi paketti päätyy tullin haaviin

Vantaalla lentokentän vieressä sijaitsevan logistiikkakeskuksen läpi kulkee 70 prosenttia Suomen pakettiliikenteestä, mikä tarkoittaa noin 150 000 pakettia päivässä.

Kansainväliset lähetykset saapuvat usein säkeittäin.

Säkit puretaan liukuhihnalle, jossa punaisena välkkyvä kone skannaa jokaisen paketin päällä olevat tiedot ja ohjaa kunkin paketin oikeaan suuntaan.

Verot maksettu – eteenpäin kohti kuluttajan postilaatikkoa.

Verot maksamatta – varastoon odottamaan lisäselvitystä ja yhteydenottoa kuluttajaan.

Kolmannelle linjalle päätyvät paketit, jotka Tulli haluaa ennakkotietojen perusteella tarkastaa.

Tarkastuksia tehdään logistiikkakeskuksessa vielä keskeneräisellä Tullin osastolla, missä riskianalyysin perusteella tarkastukseen päätyneet paketit läpivalaistaan ja tarvittaessa avataan.

Tullin toimipiste muutti maaliskuussa Postin logistiikkakeskuksen yhteyteen, ja tila on vielä keskeneräinen. Tullitarkastaja Aleksi Laikarin tarkastukseen on päätynyt ruokaa sisältävä paketti Iranista. Tästä paketista ei löytynyt mitään kiellettyä. Kuva: Markku Rantala / Yle

Lentotullin päällikkö Mika Pitkäniemi kertoo, että tarkastukset lisääntyvät ALV-uudistuksen myötä.

– Kun kaikki paketit tulliselvitetään, kaikki käyvät läpi myös riskianalyysin ja enemmän paketteja päätyy sen perusteella tarkastukseen, Pitkäniemi sanoo.

Aiemmin Tulli ei ole saanut ennakkotietoja alle 22 euron lähetyksistä, koska ne ovat verosta ja tullausvelvoitteesta vapaina jatkaneet suoraan kohti kuluttajien postilaatikoita. Tarkastukseen on etsitty paketteja käsipelillä.

Uudistuksen myötä vähempiarvoisistakin lähetyksistä on aiempaa tarkempaa dataa ja kaikki paketit skannataan. Se parantaa myös Tullin valvontaa.

– Tätä koko prosessia viilataan kuntoon pala kerrallaan. Isossa kuvassa tämä on hyvä muutos, jolla tavoitellaan tasapuolisempaa kilpailuasetelmaa Suomen ja EU-alueen yrityksille suhteessa EU:n ulkopuolisiin yrityksiin, Pitkäniemi sanoo.

Tullissa lisäväkeä on palkattu asiakaspalveluun ja tulli-ilmoitusten käsittelyyn. Tilanteeseen on varauduttu myös sisäisin työjärjestelyin ja lomia siirtämällä.

Erityisasiantuntija Antti Hästbackan mukaan Tullin asiakaspalvelussa ruuhkat saattavat vielä olla edessäpäin, kun ilmoitukset tullausta vaativista pikkupaketeista alkavat tulla perille.

– Asiakasneuvonnan yhteydenotot ovat kaksinkertaistuneet heinäkuussa, mutta neuvonnan tarve ei vielä näy täysimääräisesti. Kun saapumisilmoitukset tulevat perille, tilanne voi muuttua nopeastikin. Siinä tilanteessa uudistettu chatbot-palvelumme on tärkeässä roolissa, Hästbacka sanoo.

Mika Pitkäniemen (vasemmalla) mukaan heinäkuussa pakettivirta on hiljaisimmillaan, mikä on helpottanut sopeutumista uuteen sääntelyyn. Vieressä tullitarkastajat Aleksi Laikari ja Teemu Kivelä. Kuva: Markku Rantala / Yle

Väheneekö verkkotilausten määrä?

Suurin osa Postin kuljettamista EU-alueen ulkopuolelta tulevista paketeista on alle 22 euron lähetyksiä, jotka aiemmin olivat verottomia. Niitä Posti toimittaa kuukaudessa noin miljoona, ja valtaosa tulee Kiinasta.

Yli 22 euron paketteja kulkee Postin kautta vain noin 20 000 kuukaudessa.

Postin Sami Finnen mukaan moni verkkoshoppailija on saattanut tähän asti jakaa isommat ostokset samasta kaupasta useampaan pieneen pakettiin välttääkseen verot ja tullauksen.

Kun jatkossa ALV:n maksamiselta ei enää näin voi välttyä, Finne arvioi pakettimäärän pienenevän.

– Olemme arvioineet 30–40 prosentin laskua EU:n ulkopuolisissa lähetyksissä, mutta se jää nähtäväksi. Kansainvälinen verkkoshoppailu kyllä jatkuu myös tulevaisuudessa, mutta jatkossa monen pienen lähetyksen sijaan saatetaan tilata yksi iso.

Lue myös:

Valtaosa ulkomailta tilattavista paketeista kallistuu pian, ja ostajalle tulee lisää byrokratiaa – paljonko lisähintaa kertyy?

Brexit on vasta alkua: Tullin työt jopa 40-kertaistuvat, kun Kiinan nettikaupan veroale pian poistuu