1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autoteollisuus

Uusien polttomoottoriautojen myynnin loppu lähestyy – Autoala odottaa uusia, kovia päästölinjauksia EU-komissiolta pian

Liikenteen sähköistymisen vauhti kiihtyy entisestään, jos uusien autojen päästörajoja alennetaan nykyistä enemmän. Tieliikenteen päästökauppa voi alkaa EU:ssa jo tällä vuosikymmenellä.

Yhä useampi autoilija pääsee tai joutuu tutustumaan auton lataamiseen, kun liikenteen sähköistymisen vauhti voi päästövähennysten myötä kiihtyä entisestään. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Kuinka paljon uusien autojen päästötason pitää laskea, ja miten EU aikoo laittaa liikenteen päästöt nopeaan laskuun? Näihin isoihin kysymyksiin saatanee vastauksia keskiviikkona, kun EU-komissio julkaisee laajan paketin ehdotuksia päästövähennystoimiksi.

Komissio laittaa ehdotuksilla käytäntöön Green Deal -ohjelmaa. Päätavoitteena on vähentää EU:n kasvihuonekaasupäästöjä 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, jotta ilmaston lämpenemistä voitaisiin hillitä. Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimiston katsauksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) paketti sisältää kymmenisen lainsäädäntöesitystä.

Komission ehdotusten ennakoidaan vaikuttavan merkittävästi tieliikenteeseen tällä vuosikymmenellä. Ladattavien autojen yleistyminen kiihtynee entisestään.

– Sähkö ja sähkömoottori tulevat olemaan ratkaisu jatkossa. Sähkömoottori on hyvin energiatehokas, se tulee olemaan suunta johon mennään. Autoteollisuus on valmistautunut tähän voimakkaasti, sanoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Energiatehokkuutta parantavaa sähköistymistä ajavat eteenpäin uusien autojen tiukat päästönormit, joita EU on jo asettanut. Jos niitä tiukennetaan odotetusti edelleen, on valmistajien myytävä entistä enemmän ladattavia autoja.

– Autoalana olemme Suomessa sitoutuneet siihen, että päästöt ajetaan mahdollisimman alas tulevina vuosina, Rissa toteaa.

Uusien autojen päästöihin vaadittanee yhä nopeampaa alamäkeä

Nyt autovalmistajille uusien autojen päästörajaksi EU:ssa on asetettu 95 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohti. Jos tavoitteeseen ei yllä, joutuu valmistaja maksamaan jokaisesta ylimenevästä grammasta 100 euroa korvausmaksua.

Vuonna 2030 raja olisi nykyisten tavoitteiden mukaan 59 grammaa per kilometri, mutta tätä saatetaan nyt kiristää.

– Jos nämä luvut jyrkästi pienenevät, se tekee haasteita niin autoteollisuudelle ja autokaupalle. Miten saadaan autoja tänne ja millä hinnalla, Rissa pohtii.

Liikenteen päästöjä halutaan vähentää nopeuttamalla sähköistymistä. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Hän muistuttaa, että täyssähköautojen hintataso on tällä hetkellä tuotantokustannusten takia noin 1,5–1,6 kertaa korkeampi polttomoottoriautoihin verrattuna.

– Millä lailla suomalainen kuluttaja pääsee kiinni näihin erittäin vähänpäästöisiin autoihin, se tulee olemaan iso kysymys.

VTT:n johtava tutkija Mikko Pihlatie katsoo, että komissiolta tulee hyvin laaja paketti monia päästövähennyksiin tähtääviä toimia. Niiden tavoitteena on selkeästi päästä fossiilisista polttoaineista eroon kaikilla sektoreilla.

– Tämä tarkoittaa käytännössä, että fossiilisten polttoaineiden kilpailuasema liikenteen ja muussakin markkinassa tulee heikkenemään, mikä suosii vaihtoehtoisia käyttövoimia, Pihlatie sanoo.

– Nollapäästöisten vaihtoehtojen lukumäärä tulee kasvamaan. Esimerkiksi liikenteen sähköistys etenee eksponentiaalisesti useissa segmenteissä. Nyt suunnitellut toimet tulevat entisestään kiihdyttämään kehitystä, Pihlatie sanoo.

Uusien polttomoottoriautojen myynnin loppu lähestyy

Ympäristöjärjestöt ja muutamat EU-maat ovat vaatineet uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä ensi vuosikymmenellä. Kansainvälinen energiajärjestö IEA pitää sitä yhtenä monista keinoista, joilla maailmasta voitaisiin saada hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.

Uusien polttomoottoriautojen myynnin ennakoidaan tiukkojen päästörajojen takia päättyvän, tulipa täsmällistä kieltoa tai ei.

– Tulossa on paljon toimenpiteitä, jotka ajavat siihen suuntaan, että myynnin loppuminen voi tapahtua ihan markkinalähtöisesti. Jos polttomoottoriautoja ei valmisteta, ei niitä myöskään myydä, Pihlatie katsoo.

Rissa ei lähde ennakoimaan, tuleeko mahdollista myyntikieltoa.

– En pidä linjausta tärkeänä. Autoteollisuus investoi ja muuttaa tuotantolinjojaan tekemään täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, joten muutos tapahtuu luonnollisesti.

Suurimpiin autonvalmistajiin kuuluva saksalainen Volkswagen kertoi kesäkuussa, että se lopettaa polttomoottoriautojen myynnin Euroopassa kokonaan vuonna 2035.

Samansuuntaisia ilmoituksia on tullut monelta muultakin autonvalmistajalta.

Suomessa myytiin kesäkuussa ennätysmaisen paljon täyssähköautoja, kun myyntimäärä nousi yli tuhanteen autoon. Kuvituskuva. Kuva: Yle/Mikael Kokkola

Ylen talvella tekemässä kyselyssä enemmistö vastaajista ei innostunut uusien polttomoottoriautojen myyntikiellosta.

Tieliikenteen päästökauppa voi tulla tällä vuosikymmenellä

Komissiolta odotetaan myös monia päästökauppaesityksiä. Päästökauppaa ennakoidaan meriliikenteeseen, ja jossain muodossa se on tulossa jo tällä vuosikymmenellä tieliikenteeseen koko EU-alueella.

– Ennakkotietojen mukaan mitä on vähän vuotanut julkisuuteen, olisi sieltä tulossa maantieliikenteen päästökauppa. Se voi olla sinällään hyvä ratkaisu meille tulevaisuudessa, mutta määritelmät, mitkä ovat siellä sisällä, tulevat ratkaisemaan sen toimivuuden, Rissa sanoo.

Missä määrin päästökauppa kohdistuisi tavarakuljetuksiin tai henkilöliikenteeseen ja kuinka se tarkalleen toteutetaan, sitä ei vielä tiedetä. Päästökauppaan liittyy autoalalla myös huolia.

– Päästökauppa tulee kuristamaan sitä porukkaa, jotka joutuvat 2030-luvulla ajamaan polttomoottoriautoilla, Rissa pohtii.

Fossiilisten polttoaineiden kilpailuasema liikenteen ja muussakin markkinassa tulee heikkenemään, mikä suosii vaihtoehtoisia käyttövoimia.

Mikko Pihlatie, VTT

Vaikka vähäpäästöisiä autoja olisi yhä isompi osuus Suomessa myytävistä uusista autoista, on 2030-luvulla silti käytössä miljoonasta kahteen perinteistä polttomoottoriautoa.

– Siksi tarvittaisiin todella nopeasti vähäpäästöisiä autoja markkinoille, jotta ne hiljalleen tulisivat vaihtoautoiksi, joihin mattimeikäläisetkin pääsevät kiinni, Rissa sanoo.

Kesäkuussa EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo ennakoi Ylelle EU:n päästökaupan näkyvän aikanaan polttoaineen hinnassa.

– Bensan ja dieselin, kaikkien fossiilisten polttoaineiden, hinta kallistuisi, Haapasalo arvioi tuolloin.

Komissio voi esittää myös vähäpäästöisiin kulkuneuvoihin siirtymisen ja latausratkaisujen tukemista, jotta päästövähennyksiin pääseminen helpottuu.

Lue myös

Määräily ärsyttää – Suomalaiset metsänomistajat turvautuneet "aavistushakkuisiin" vastavetona EU:ssa valmisteltavalle metsästrategialle

Näin asiantuntijat arvioivat hallituksen kovaa liikenteen päästövähennystavoitetta – "Fossiilisten polttoaineiden kulutus pitäisi puolittaa"

Metallipula saattaa energiajärjestön mukaan alkaa hidastaa ilmastotoimia – geologi jakaa huolen: "2030- ja 2040-luvut ovat jo hyvin lähellä"

Uusia sähköautojen pikalatureita nousee pian huomattavasti, kaupoilta isot investoinnit – "Yksinään ei ole niin mahtavaa liiketoimintaa"