1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. telakkateollisuus

Merenkurkun uusi laiva Aurora Botnia myöhästynyt jo kolme kuukautta – tilaajayhtiö harmissaan menetettyjen tulojen vuoksi

Viiveet Merenkurkun uuden laivan Aurora Botnian toimituksessa ovat aiheuttaneet Wasalinelle menetyksiä, sillä lipunmyyntiä ei ole päästy aloittamaan ja laivayhtiö on joutunut operoimaan toivottua pidempään dieselkäyttöisellä Wasa Expressillä.

Aurora Botnia lipuu näillä näkymin Vaasan satamaan 30. heinäkuuta. Kuva: Rauma Marine Constructions

Aurora Botnian toimitus on viivästynyt edelleen. Laivan on määrä saapua Rauman telakalta Vaasan satamaan perjantaina 30. heinäkuuta.

Merenkurkun uuden laivan luovutuksen oli alunperin määrä tapahtua vappuna. Laivan valmistumista viivytti keväällä koronavirusepidemia, joka levisi maaliskuussa voimakkaasti Rauman telakka-alueella.

Lue lisää: Kymmenet Rauman telakalta koronakaranteeniin määrätyt työntekijät poistuneet Suomesta

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan koronavirusepidemia ja siitä aiheutunut viive rakennustöissä oli force majore.

Sen sijaan koronatartuntojen tainnuttua myöhästymisen syyt ovat johtuneet teknisen viimeistelyn venähtämisestä ja testien viivästymisestä.

Joutuuko Rauman telakka maksamaan sopimussakkoja?

– Kyllähän tässä ollaan niin kuin jo ovella, sanoo Ståhlberg ja lisää, että teknisistä syistä johtuvaa viivästymistä koskevat omat pykälänsä, joita hän ei julkisuudessa avaa.

– Mutta kyllähän me molemmat [Rauma Marine Constructions ja Wasaline] menetämme vähän rahaa, sanotaan näin suoraan, Ståhlberg jatkaa.

Juuri nyt ei sopimussakoista keskustella. Jos niitä vaaditaan, niihin palataan Ståhlbergin mukaan loppukeskustelussa laivan käyttöönoton jälkeen.

Toimitusjohtajan mukaan laivayhtiö menettää tänä kesänä tuloja paitsi sen vuoksi, ettei lipunmyyntiä uudelle laivalle ole pystytty aloittamaan, myös polttoainekustannuksissa ja ajamattomana rahtina.

– Polttoaine on erittäin kallista nyt, kyllä mielellään LNG:llä ajelisi.

Peter Ståhlberg sanoo olevansa pahoillaan myös laivayhtiön henkilökunnan vuoksi, sillä lomia ei ole voitu pitää suunnitellusti.

– Kaikki ovat joustaneet, Ståhlberg sanoo.

"Laivan rakennusta pahimmillaan tai parhaimmillaan"

Viivästymiset laivaurakassa ovat Wasalinen toimitusjohtajan Peter Ståhlbergin mukaan varsin tavallisia.

– Se on laivan rakentamista pahimmillaan tai parhaimmillaan. Vielä yhdessäkään projektissa en ole ollut mukana, missä laiva olisi valmistunut ajallaan.

Silti hän arvioi, että telakka on ollut ylioptimistinen alkuperäisessä aikataulusuunnitelmassaan.

RMC-telakalla Aurora Botnian rakentamisesta vastaavan projektipäällikön Johanna Kaijon mukaan aikatauluarvio tehtiin kokonaan erilaisessa maailmantilanteessa kuin missä elämme nyt. Tällä hän viittaa muun muassa koronaepidemiaan.

– Silloin ollaan uskottu siihen [aikatauluun]. Nyt kun olemme päässeet enemmän käytäntöön käsiksi, niin tämän tiedon varjolla mitä nyt on, olisi voinut tarkistaa aikataulua, Kaijo sanoo.

Nyt Aurora Botnialla tehdään laiturikokeita, testataan LNG-tankkausta ja kokeillaan aluksen toimivuutta. Käymättä on vielä yksi merikoe, mutta Kaijon mukaan paljon pystytään tekemään myös laiturissa.

Laivan rakentaminen on testaamista ja korjaamista, Kaijo sanoo.

– On normaali testikäytäntö, että huomataan, ettei toiminut kuten on suunniteltu tai pitää kiinnittää huomiota eri asioihin, ja sitten se korjataan.

Sekä Kaijo että Ståhlberg korostavat, että valmistuva laiva on uudenlainen ja uniikki, ja siinä käytetään paljon tekniikkaa, jota ei ole ennen rakennettu.

Aiheesta aiemmin:

Aurora Botnian luovutus siirtyy heinäkuulle

Merenkurkun uutta laivaa testataan jo simulaattorissa – tulevan aluksen kapteeni on tyytyväinen: Antaa viitteitä siitä, miltä oikea laiva tuntuu