1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. käytetyt autot

Hybridit hönkivät jo bensa-auton niskaan – Ruotsi menetti asemiaan käytettyjen henkilöautojen tuontisuuntana

Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen määrä kääntyi jälleen nousuun. Parjattuja dieseleitä tuotiin edelleen eniten, mutta hybridien tuonti kasvaa nyt vauhdilla. Käytettyjen sähköautojen tuonti kolminkertaistui tammi–kesäkuussa viime vuodesta.

Saksasta laivattuja käytettyja henkilöautoja tuotiin maihin Vuosaaren satamassa Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Käytettyjen henkilöautojen tuonti palasi tammi–kesäkuussa taas nousu-uralle viime vuoden notkahduksen jälkeen. Sitä ennen niiden tuonti kasvoi vuosikausia katkoitta ja vuosi 2019 on ainakin toistaiseksi kirjattu ennätysvuodeksi. Silloin maahan tuotiin lähes 46 000 käytettyä henkilöautoa.

– Käytettyjen autojen tuonti kasvaa tänä vuonna maksimissaan 2-4 prosenttia viime vuodesta ja ylletään vähintään 2019 tasolle tai jopa hieman yli sen, arvioi Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Käytettyjä tuotiin alkuvuonna 21 000, nousua vuotta aiemmasta on noin tuhat. Rissa perustaa koko vuoden nousuarvionsa käytettyjen autojen yleiseen hyvään kysyntään.

– Ihmiset kotimaanmatkailevat ja karttelevat edelleen joukkoliikennettä. Siksi käytettyjen autojen myynti vetää.

Parjatut dieselit ykkösenä

Ilmastohuolen myötä parjatuiksi joutuneita dieseleitä rahdattiin maahan alkuvuonna edelleen eniten käytettynä maahantuoduista henkilöautoista, vaikka niiden määrä laskikin selvästi viime vuodesta. Myös bensiinimallien tuonti väheni, mutta ne säilyttivät yhä niukasti kakkospaikkansa.

Ladattavat hybridit hönkivät jo aivan bensa-autojen niskaan. Ero oli tammi–kesäkuussa enää 61 ajoneuvoa bensamallien eduksi ja yksittäisinä kuukausina käytettyjä hybrideja on laivattu maahan jo enemmän kuin käytettyjä bensa-autoja, näin kävi esimerkiksi maalis- ja toukokuussa.

Rissan arviossa dieselit säilyvät edelleen tuontiykkösenä myös koko vuoden tilastoissa, mutta bensamallien säilymistä kakkospaikalla hän ei uskalla veikata suuntaan tai toiseen.

Hybrideistä bensa/sähkökäyttöisiä tuotiin selvästi enemmän kuin diesel/sähköpelejä, mikä johtuu pitkälti siitä että dieselhybrideitä on ylipäätään tarjolla vähän verrattuna bensahybrideihin.

– Suomi on pala kerrallaan siirtymässä ladattavien autojen maailmaan. Latausinfraa tulee koko ajan lisää ja ihminen, joka on ladattavan kerran itselleen hankkinut, niin aniharva vaihtaa enää takaisin perinteiseen dieseliin, bensaan tai kevythybridiin, Rissa sanoo.

Rissa on itse tästä hyvä esimerkki. Alla on ensimmäinen ladattava hybridi.

– Kyllä on mukavaa ajaa kaupungissa äänettömästi sähköllä. On erittäin, erittäin epätodennäköistä, että enää siirryn pois ladattavasta autosta, Rissa sanoo.

Täyssähköautojen tuonti kolminkertaistui alkuvuonna viime vuoden alkupuoliskosta, mutta jää edelleen selvästi hybrideille, dieseleille ja bensa-autoille. Bensiini/kaasukäyttöiset menopelit sähköajokki kuitenkin ohitti jo selvästi.

Saksa kuroo Ruotsia kiinni

Takavuosien suosikki Saksa on kohentanut rutkasti asemiaan käytettynä tuotujen autojen noutosuuntana ja Ruotsi säilyi vain täpärästi ykkösmaana alkuvuoden tilastossa.

Ruotsi ohitti Saksan muutama vuosi sitten lähinnä heikentyneen kruunun kurssin ja ylirunsaan käytettyjen tarjonnan vuoksi, mikä osaltaan alensi myyntihintoja suomalaisia houkuttavasti. Nyt kruunun kurssi on pysynyt vakaana, eikä se selitä suosion hiipumista. Kysymys onkin kysynnästä ja tarjonnasta.

– Käytetyn kysyntä on kasvanut Ruotsin kotimarkkinoilla ja norjalaiset ostavat Ruotsista enemmän erittäin vähäpäästöisiä autoja ja täyssähköautoja, niin me emme saa niitä tänne Suomeen (entiseen malliin).

Rissan mukaan kysynnän ja tarjonnan lain mukaan mennään, ja kuka maksaa enemmän, pystyy niitä hankkimaan enemmän. Ladattavia ja täyssähköautoja on nyt mennyt Norjan markkinoille aiempaa enemmän, koska siellä on huutava pula niistä koko ajan.

– Kun siellä ovat olleet suomalaiset ostamassa, norjalaiset ostamassa ja ruotsalaiset itse erityisesti, niin kasvaneen kysynnän myötä hintataso on noussut.

Se taas on ollut omian siirtämään ostokatsetta taas Saksan valtaville markkinoille, jossa ei euromaana ole edes valuuttakurssiriskiä Suomen näkökulmasta.

Muutos koskee lähinnä autoliikkeitä, koska ne hoitavat nykyisin jo valtaosan käytettyjen autojen tuonnista ja kaupasta. Pieni osa autonhankkijoista ostaa enää auton itse ulkomailta ja hakee sen sieltä koti-Suomeen.

Tutut merkit kärjessä

Käytettyinä tuotujen autojen suosikkimerkit ovat jo pitkään säilyneet liki samoina. Mersu, Volvo ja Bemari ovat edelleen kärjessä. Hybridien kärkikolmikko koostuu Mersusta, Volkswagenista ja BMW:stä. Mitsubishi on neljäntenä.

Kaikkiaan käytettyjä henkilöautoja tuotiin vuoden alkupuoliskolla 21 053 kappaletta. Viisi kärkimerkkiä muodostaa siitä 67 prosenttia.

Tuoduimmat käytetyt 1-6/2021Kpl
1. Mercedes-Benz4516
2. Volvo3266
3. BMW2628
4. Volkswagen2179
5. Toyota1423
Lähde: Traficom

Käytettyjen tuonnin häntäpäästä löytyy muutama takavuosien klassikkomerkki. Wartburgeja ja Volgia tuotiin alkuvuonna kumpiakin tasan yksi, Datsuneita peräti kymmenen.

Käytetyn tuodun keskihinta oli viime vuonna 24 000 euroa, eikä se ole siitä paljoa muuttunut.

Lue lisää:

Käytetyn auton tuonti kääntyi laskuun vuosien nousuputken päätteeksi, mutta arvo nousi – ulkomailta ostetaan yhä kalliimpia menopelejä

Käänne käytettyjen autojen ulkomailta ostossa: Ladattavat sähköhybridit hurmasivat suomalaiset, diesel kiinnostaa entistä harvempaa

Käytettyjen autojen yksittäistuonti ponkaisi rakettina uuteen ennätykseen – Ruotsi uusi suosikkisuunta