1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pakohuonepeli

Nuoret suunnittelivat pakopelin 1700-luvun historialliseen linnoitukseen: "Olisi harmi, jos näin hienolle paikalle ei olisi mitään käyttöä"

Venäläisen sotapäällikön elämään pohjautuva pakopeli rakentuu parhaillaan Etelä-Karjalaan. Nuorten suunnittelemaa peliä päässee pelaamaan syksyllä.

Nuoret suunnittelivat pakopelin 1700-luvun historialliseen linnoitukseen
Nuoret suunnittelivat pakopelin 1700-luvun historialliseen linnoitukseen

Miltä kuulostaisi 1700-luvulle sijoittuva historiallinen pakohuonepeli?

Etelä-Karjalan Luumäellä nuoret rakentavat Taavetin linnoituksen alueelle pakopeliä, jonka teemana on venäläisen sotapäällikkö Aleksandr Suvorovin elämä.

Suvorov rakennutti 1790-luvulla nykyisen Kaakkois-Suomen alueelle linnoitusketjun, johon myös Taavetin linnoitus kuului. Linnoitusjärjestelmän oli tarkoitus suojata Venäjää Ruotsin hyökkäykseltä.

– Tämä alue on kiinnostava. En tiennyt tästä ennen projektia läheskään kaikkea, Rasmus Ahola perustelee ideaa tehdä juuri Suvorovista kertova peli.

Kun Milja Tuuraa ja Rasmus Aholaa kysyttiin mukaan suunnittelemaan pakopeliä, he olivat varovaisen kiinnostuneita. "Onneksi lähdin", Tuura toteaa. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

14-vuotias Ahola on viisihenkisen nuorisoporukan nuorimpia. Hän vastaa tehtävien ideoinnin lisäksi pelin teknisestä toteutuksesta, kuten kameroiden asennuksesta ja valvomohuoneen tekniikasta. Pakohuonepeliä valvotaan kameroiden avulla, jotta ohjaaja voi antaa pelaajille tarvittaessa vinkkejä eteenpäin pääsemiseksi.

– Linnoitus on aika vähällä käytöllä tällä hetkellä. Olisi harmi, jos näin hienolle paikalle ei olisi mitään käyttöä, jatkaa 17-vuotias Milja Tuura, joka on mukana käsikirjoittamassa pelin juonta ja ideoimassa tehtäviä.

Kaikki ideat esiin

Pakopelien ideana on päästä ulos lukitusta huoneesta määräajassa arvoituksia ja pulmia ratkaisemalla. Suvorov-pelin suunnittelu on vielä alkutekijöissään, mutta nuoret paljastavat jo hieman juonta.

– Käytännössä pelissä pitää selvittää, missä joku henkilö on. Vihjeitä on esimerkiksi lukkojen takana tai niitä voi saada vaikka lahjomalla leikkivartijan, Milja Tuura selittää.

Yhtenä vaihtoehtona on sijoittaa pakopeli tähän punaisena tupana tunnettuun rakennukseen. Pakopeliä on suunniteltu myös ulkoilmaan. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Tuuran mukaan nuoret ovat yhdessä tutustuneet Lappeenrannassa olevaan pakopeliin saadakseen ideoita omaan peliinsä.

– Haasteena on saada pelistä sopivan vaikea, että ihmisillä riittää mielenkiintoa tulla kokeilemaan sitä. Liian vaikea se ei kuitenkaan saa olla.

Rasmus Aholan mukaan pelin kehittämiseen tarvitaankin eniten luovuutta.

– Kaikki ideat kannattaa heittää esiin, niitä voi sitten jalostaa vielä paremmiksi.

Jatkoa tulossa

Pakopelistä on tarkoitus tulla siirrettävä, jotta se voitaisiin kasata jatkossa myös muualle kuin Taavetin linnoitukseen.

– Ajatuksena on syksyn aikana saada peli testaukseen ja käyttöön, kertoo Länsi-Saimaan 4H -yhdistyksen ohjaaja Sini Karhu.

Karhun mukaan peliä ei ole suunnattu erityisesti tietyn ikäisille ihmisille, vaan kaikki historiasta tai pakopeleistä kiinnostuneet ovat tervetulleita kokeilemaan.

4H-ohjaajana toimivan Sini Karhun mukaan jokainen toimija tuo projektiin mukaan omat vahvuudet: Kotkaniemi-säätiö historiaosaamisensa, Kulttuuritila Nuijamies käsikirjoitusopit ja 4H-yhdistys nuorisotyön tuntemuksen. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Pakopelin kehittäminen on osa Länsi-Saimaan 4H -yhdistyksen, Kotkaniemi-säätiön ja Kulttuuritila Nuijamiehen hanketta.

– Tarkoituksena on saada kaikenikäiset ihmiset kiinnostumaan paikallishistoriasta pelillisyyden avulla, Karhu sanoo.

Vaikka pakopeli on vielä alkuvaiheessa, sille suunnitellaan jo jatkoa. Karhun mukaan toiveissa on kehittää pakopelin lisäksi muitakin Etelä-Karjalan historiasta kertovia pelejä.

– Pelillisyys syntyy pienistäkin asioista, se voi olla vaikka kuvasuunnistusta tai luontoseikkailua.