1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Matkustaminen korona-ajassa mietityttää – yrittäjä ideoi auton, jossa kuski ja matkustaja ovat omissa kuplissaan "koronavapaasti"

Keskipohjalaisyrittäjä rakentaa ideoimansa auton ensimmäistä prototyyppiä. Pakettiauton varustelussa käytetään hyödyksi esimerkiksi pandemian aikana tutuksi tullutta nanopinnoitetta. Kunhan auto valmistuu, on idean toimivuuden testaamisen aika.

Keskipohjalainen yrittäjä Jani Riihimäki ideoi auton, jossa ei tarvitse pelätä infektioille altistumista
Keskipohjalainen yrittäjä Jani Riihimäki ideoi auton, jossa ei tarvitse pelätä infektioille altistumista

Keski-Pohjanmaalla Vetelissä sijaitsevassa hallissa on useita uusia pakettiautoja. Autojen ovet ovat auki ja niistä on riisuttu pois kaikki tarpeeton.

Kun rungot verhoillaan ja varustellaan uudelleen, autot muuttuvat pakettiautoista retkeilyautoiksi.

– Niihin laitetaan valaistus, lisälämmitys, penkit, jääkaappi ja mikro, kertoo yrittäjä Jani Riihimäki.

Yhdestä hallissa työstettävänä olevasta autosta on tulossa jotain muuta kuin pelkkä retkeilyauto.

Tekeillä on prototyyppi Riihimäen ideoimasta infektioista ja bakteereista – myös koronasta – vapaaasta ajoneuvosta, jota voidaan käyttää henkilökuljetukseen.

Kun itsestään desifioituvaa autoa rakennetaa, niin kaikki verhoilumateriaalit ovat nanomateriaaleja, jotka desifioituvat UV-valolla tunnissa. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Koronapandemian aikana erilaisia ratkaisuja viruksen ja yleensä infektioiden kanssa selviämiseen on kehitelty sekä kodeissa että yrityksissä. Erityisesti terveysalan keksinnöille on ollut kysyntää.

Riihimäen kehittelemä ajoneuvo on osastoitu eli kuskin ja matkustajien välillä on suojapleksi.

– Autoon rakennetaan kaksi kuplaa. Toinen kuljettajalle ja toinen matkustajille.

Yrittäjä kertoo, että kuplien ansiosta asiakas ja kuljettaja eivät tule olemaan fyysisesti tekemisissä toistensa kanssa.

– Mahdollinen keskustelu hoidettaisiin mikrofonien ja kaiuttimien avulla. Maksaminen puolestaan kortilla ja rinnakkaisella päätteellä. Lisäksi molemmissa autoon rakennettavissa kuplissa on erillinen ilmanvaihto ja lämmitys, Riihimäki kaavailee.

Matkustajien puolelle rakennetaan oma ilmastointi ja lämmitysjärjestelmä sekä nanopinnoittelilla päällystetyt pinnat. Pintojen desinfiointi tapahtuu UV-valon avulla noin tunnissa.

Lue seuraavaksi:

Suomalainen valon avulla desinfioiva nanopinnoite valtaa nyt korona-maailmaa – Pandemia on avannut isot markkinat terveysalan keksinnöille

Mikä on yhdelle katastrofi, voi olla toiselle mahdollisuus: korona lisännyt VTT:n tutkimusmääriä – ja osa vanhoista keksinnöistä saa nyt nostetta, kuten moduulihuoneet

Jani Riihimäki on veteliläinen yrittäjä, joka rakentaa pakettiautoista retkeilyautoja. Tulevaisuudessa yksi myyntiartikkeli saattaa olla itsestään desifioituva, bakteereista vapaa, ihmisten kujetukseen suunniteltu kulkuneuvo. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

Tosissaan tehdään – ja testataan

Jani Riihimäki arvelee, että koronavapaalle ajoneuvolle olisi kysyntää.

Hän on jo tunnustellut kiinnostusta omien väyliensä kautta Saksasta. Sekä kotimaassa että muualla kysyntää kuitenkin määrittävät ajoneuvon ja tekniikan kustannukset – sekä tietysti se, että auto osoittautuu toivotulla tavalla toimivaksi.

– Bisneksestä tulee maailmanlaajuista, Riihimäki visioi kuitenkin.

Sitä, miten auton toimivuus testataan, Riihimäki ei ole vielä miettinyt loppuun asti. Kunhan ensimmäinen auto saadaan valmiiksi ja koekäyttöön, tulee virallisten testausten aika.

Yrittäjä kertoo kuitenkin olevansa tosissaan matkassa. Uutta autoa varustellaan tosimielellä niin, että keksinnön toimivuus päästään kokeilemaan. Autoon asennettava tekniikka maksaa tämän hetken arvioiden mukaan noin 10 000 euroa.

– En minä uutta autoa muuten vaan ala varustella, ellen ole tosissani.

Idea taksimaailmasta

Riihimäki kertoo saaneensa idean autoon uutisista, joissa kerrottin uhkaavista tilanteista taksialalla. Tilanteista, joissa jonkinlainen väliseinä asiakkaan ja kuljettajan välillä olisi voinut olla tarpeen. Koronapandemian myötä idea sitten jalostui entisestää.

Nyt yrittäjä kaavailee, että mahdollisia asiakkaita voisivat olla esimerkiksi taksit. Autolla voisi ajaa koulukyytejä tai kuljettaa heikon vastustuskyvyn omaavia potilaita, jotka kotiutuvat sairaalasta kotihoitoon.

– Nykyisessä maailmantilanteessa löytyy varmasti asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräistä virus- ja bakteerivapaasta kuljetuksesta.

Tyhjä pakettiauto soveltuu hyvin itsestään desifioituvan auton alustaksi. Siinä on paljon vapaata tilaa sekä matkustamossa että kuljettajan puolella. Kaikki mahdollinen tekniikka mahtuu hyvin kyytiin. Kuva: Kaje Komulainen / Yle

"Pitää olla taloudelliset perusteet"

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskisen mukaan taksi on ajatuksellisesti yhden matkustajan tai matkustajaryhmän liikkumisväline. Se on lähtökohtaiseti terveysturvallinen, kun se puhdistetaan ja desinfioidaan tarpeeksi usein.

Koskinen ei tunne veteliläisyrityksen suunnitelmia, mutta toteaa, että korona tuskin jää viimeiseksi pandemiaksi, joten kysyntää erilaisille, turvallisille ratkaisuille voisi jatkossa olla taksialallakin.

On kuitenkin muistettava, että liiketoiminnan pitää olla kannattavaa. Vaakakupissa painavat terveysturvallisuus, se mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja mille on riittävästi kysyntää.

– Mutta kaikki keinot, joilla saadaan palvelutasoa paremmaksi, ovat eduksi taksialalle. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikelle pitää olla taloudelliset perusteet, Koskinen kommentoi.

Lue seuraavaksi: Koronasta tuli luovuuden katalysaattori – Virtolainen käsisuoja valmistui ideasta maailmanmarkkinoille kolmessa kuukaudessa

Yrittäjä tuskastui hallaöihin ja kehitti kotipuutarhurille oivan apurin – keksintöjen kaupallistaminen tyssää usein patenttihakemuksiin

Suomalaiset pandemioiden hallintaan liittyvät keksinnöt valloittavat jo maailmaa: Japanissa avattiin tapahtumakeskus tekoälyratkaisun avulla