1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. linja-autonkuljettajat

Bussikuskien taukopaikkaongelma kuumentaa tunteita Tampereella – Länsilinjojen varaluottamusmies: "Siinä tarvitsee pyöriä sitten taivasalla"

Raitiotien tulo on siirtänyt bussireittejä uusille linjoille. Kesällä myös kuljettajien taukotila siirrettiin Tampereella keskustorilta linja-autoasemalle. Esimerkiksi Satakunnankadulta sinne on matkaa satoja metrejä. Tämä kuumentaa kuskeja hellettä enemmän.

Jo kuluvana kesänä usea bussilinja on siirtynyt ajamaan Hämeenkadun sijaan Ratinan sillan tai Satakunnankadun kautta. Kuva: Yle / Kai Pohjanen

Tampereella siirrytään pikapuoleen ratikka-aikaan. Tämä on jo kuluvana kesänä aiheuttanut bussilinjojen uusia reitityksiä ja kuljettajien keskeinen vaihtopaikka keskustorilla on siirtynyt joillakin linjoilla esimerkiksi Satakunnankadulle.

Samassa rytäkässä Tampereen Joukkoliikenne poisti keskeisen kuljettajien taukotilan keskustorin tuntumasta linja-autoasemalle. Tämä on saanut erityisesti Länsilinjojen ja linja-autoyhtiö Paunun kuljettajat näreiksi, sillä Tampereen kaupunkiliikenteen kuljettajille on saatu korvaava taukotila keskustorin tuntumaan.

– Se on hienoa, kun tuolla Finlaysonilla jäät tauolle, niin ei ole mitään paikkaa mihin mennä. Siinä tarvitsee pyöriä sitten taivasalla, jos et ala sitten maksamaan kahviloihin tai ravintoloihin kahvin tai ruoan hintaa, kertoo Länsilinjojen varaluottamusmies Juho Mäkinen.

Kaksitoista vuotta bussia ajanut Juho Mäkinen osaa huolehtia helteessä ja kuumudessa nesteytyksestä, mutta taukotilojen poistuminen keskustorilta harmittaa miestä. Kuva: Yle / Kai Pohjanen

Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilän mielestä ongelma ei kesällä ole järin suuri, koska keskustasta löytyy viilennettyjä tavarataloja, kahviloita tai ravintoloita. Hän kokee ongelman suuremmaksi pitkät linjat, joissa työvuorot voivat venyä viisitoistatuntisiksi. Näiden etäällä olevien kohteiden päätepysäkeiltä ei ehkä löydy palveluita ensinkään.

Terhi Penttilä toivoo kuitenkin, että tilaaja järjestäisi tarvittavat taukotilat myös keskustasta eritoten syksyä ja talvea silmällä pitäen.

– Tampereen seudun joukkoliikenteessä on tiedostettu tämä tiettyjen linjojen haasteellinen tilanne ja tottakai minä toivoisin, että tämä asia saataisiin maaliin kaikille liikennöitsijöille yhteisenä ratkaisuna.

Viime kädessä työnantaja on toki vastuussa työntekijöidensä työskentelyolosuhteista, joten jos yhteistä tilaa ei saada aikaiseksi, on yhtiöissä tartuttava toimeen.

– Jos yhteistä ratkaisua ei löydy, niin sitten pitää miettiä yrityksen sisällä, mikä se tarve on? Meillä tällä ongelmallisella linjalla on neljä autoa näin kesällä ja niissä on kaksitoista kuljettajaa, Terhi Penttilä kertoo.

Helle rasittaa työntekoa

Tätä nykyä lähes kaikki bussit alkavat olla ilmastoituja, mutta helteiset aurinkoiset säät tuovat oman haasteensa kuljettajien arkeen. Vettä yhdellä vuorolla kuluu huomattavia määriä.

– Se vaihtelee jonkun verran riippuen siitä, millaisella autolla olet liikkeellä, mutta kyllä sitä yhden vuoron aikana kuluu puolesta litrasta neljään ja puoleen litraa, Juho Mäkinen kertoo.

Matkustajilta palautetta bussien kuumuudesta ei ole helteisestä kesästä huolimatta juuri tullut. Kuljettajat ovat matkustajia alttiimpia suoralle auringonvalolle ja lämmölle, jota suurista linja-autojen ikkunoista tulee suoraan kuljettajaa kohti. Nesteytykseen ja elpymiseen työvuoron aikana ja välillä tulee siis kiinnittää entistä enemmän huomioita.

– Oman olon tarkkailu on erityisen tärkeää. Jos alkaa tulla heikotusta, niin pitää olla herkästi yhteydessä työnjohtoon. Turvallisuus on meille ensisijainen asia, Terhi Penttilä kertoo.

Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä toivoo, että eri toimijat löytäisivät yhteisen taukotilan kuskeilleen. Kuva: Yle / Kai Pohjanen

Varaluottamusmies Juho Mäkinen muistuttaa, että kuljettajien fysiologia on samanlainen kuin muillakin ihmisillä.

– Juominen syöminen ja lepääminen on yhtä tärkeää kuljettajille kuin matkustajille ja kaikille muillekin ihmisille. Syömättä vuoroissa voi toki pärjätä, mutta ei ilman juomaa.

Suurimpana haasteena linja-autojen ilmastoinnin riittävyydessä on se, että ovia avataan tiuhaan koko bussin seinän mitalta. Ovista lehahtaa jokaisella pysäkillä aimo annos paahtavaa ilmaa sisään bussiin.

– Kyllä tämä sitä lämmintä ilmaa bussiin sisään tuo, mutta ilmastoidulla ja ilmastoimattomalla bussilla on vissi ero niin matkustajille kuin kuljettajille, Terhi Penttilä toteaa.

Näillä keleillä ilmastoinnit ovat kovilla kaikkialla. Niiden kunnossapidosta vastaavat linja-autoyhtiöiden korjaamot, joille kuljettajilta sataa kiitoksia.

– Ilmastointi toimii hyvin niin uusissa kuin vanhemmissa autoissa ja kuljettajat antavat tästä todella suuren kiitoksen korjaamoamme kohtaan, Juho Mäkinen sanoo.

Tästä jutusta voit lukea tuoreimmat tiedot koronavirustilanteesta Pirkanmaalla.

Lisää Pirkanmaan uutisia Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.