1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Rooma

Roomassa yhä useampi liikkuu minuuttihintaisella sähköskootterilla tai -autolla, koska julkisen liikenteen toimimattomuus lisää niiden kysyntää

Tutkimusten mukaan Rooman julkinen liikenne on Euroopan hitaimpien joukossa. Asukkaat ovat löytäneet jaetuista liikkumispalveluista helpotusta arkeen ruuhkaisessa kaupungissa.

Jacopo Saracenin menopeli Rooman kaduilla on sähköskootteri. Kuva: Francesco Bellina/Cesura

ROOMA – Juna, metro, bussi ja usein myös taksi.

Näitä kaikkia kulkuvälineitä italialainen elokuva-alalla työskentelevä Jacopo Saraceni, 43, käytti aiemmin selvitäkseen työpäivistään.

Nyt hän huristelee vuokrattavalla sähköskootterilla.

Saraceni pendelöi joka päivä kotoaan Rooman ulkopuolelta töihin kaupungin keskustaan ja takaisin, ja käyttää matkoihin yhteensä noin kaksi ja puoli tuntia. Työpäivät koostuvat toimistotyön lisäksi tapaamisista eri puolilla suurkaupunkia.

Saraceni kertoo elämänsä helpottuneen huomattavasti sitä mukaa, kun minuuttihintaiset jaetut liikkumispalvelut ovat yleistyneet Roomassa.

– Taksin ja bussin sijaan käytän nykyään enemmän näitä palveluita. Ne toimivat hyvin silloin, kun on vähän aikaa ja pitää olla varma, että ehtii ajoissa, sanoo Saraceni.

Käyttäjien määrä moninkertaistui ennen pandemiaa

Jakamistalouteen perustuvat liikkumispalvelut ovat moninkertaistaneet suosionsa viime vuosina Italiassa. Pääkaupunki Roomassa ja muissa maan kaupungeissa sähköllä toimivia autoja, skoottereita, pyöriä ja potkulautoja kuluttajille tarjoavat jo kymmenet yritykset.

Palvelut toimivat mobiilisovellusten avulla, ja niiden käytöstä maksetaan minuuttihintaa. Esimerkiksi sähköllä toimivasta smart-autosta maksetaan 24 senttiä minuutilta, sähköpyörästä taas yhden euron aloitusmaksun lisäksi vajaat 20 senttiä minuutilta.

Italian liikenneministeriö on selvittänyt, että vuodesta 2015 esimerkiksi jaettavaa autoa käyttävien kuljettajien määrä on yli kolminkertaistunut. (siirryt toiseen palveluun)

Minuuttitaksalla vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kasvattaneet suosiota myös Roomassa. Kuva: Francesco Bellina / Cesura

Koronapandemia vähensi liikkumista ja samalla jaettujen kulkuneuvojen käyttöä (siirryt toiseen palveluun), mutta kasvun odotetaan jatkuvan kriisistä toipumisen myötä. Yhä enemmän suositaan skootteria, sähköpyörää ja -potkulautaa.

Myös Jacopo Saraceni suosii niitä arjessaan, koska ne ovat autoa helpompia pysäköitäviä suurkaupungissa.

– Roomassa liikenteessä yksi ikuinen ongelma on parkkipaikkojen löytäminen. Roomalaiset pysäköivät katujen varsille jopa kahteen vierekkäiseen riviin, meille laiton parkki on kaikkien tuntema käsite, hän sanoo.

Tehoton julkinen liikenne lisää tarvetta

Roomassa myös julkisen liikenteen tuskallinen hitaus ja epäluotettavuus kasvattaa vaihtoehtoisten liikkumispalvelujen suosiota.

Jokainen kaupungissa asuva tietää, että julkisessa liikenteessä lakot, myöhästymiset ja vuorojen poisjäämiset ovat arkipäivää.

Yhtä lailla arkipäivää on julkisen kulkuvälineiden huono kunto ja puutteellinen kunnossapito. Roomassa on viime vuosina yleistynyt esimerkiksi se, että bussit syttyvät tuleen (siirryt toiseen palveluun) kesken ajon.

Metroasemien liukuportaissa on tapahtunut viime vuosina loukkaantumisiin johtaneita onnettomuuksia, ja asemat ovat olleet jopa kuukausia kiinni korjausten takia.

Rooman metroliikenne takkuu. Asemien korjaustyöt vaikeuttavat sujuvaa liikkumista. Kuva: Francesco Bellina / Cesura

Syksyllä vuonna 2019 Moovit-nimisen julkista liikennettä eri puolilla maailmaa seuraavan palvelun mukaan Rooman julkinen liikenne oli Euroopan hitaimpien joukossa. (siirryt toiseen palveluun)

Keskimäärin Roomassa julkisia joutui odottamaan pysäkillä 20 minuuttia, mikä tekee kaupungin julkisesta liikenteestä yhtä hidasta kuin Kolumbian pääkaupungissa Bogotássa. Lähes 40 prosenttia käyttäjistä odotti kulkuneuvoa tätäkin pidempään.

– Erityisesti busseja olen alkanut välttää. Ne ovat Roomassa todella hitaita, vaikka pikkuhiljaa julkista liikennettä parannetaankin, toteaa Jacopo Saraceni.

Varjopuolena liikkumisen epätasa-arvoistuminen

Saracenilla on nelihenkisessä perheessään yksi henkilöauto. Hänen mukaansa roomalaista liikennettä hidastaa myös se, että monilla perheillä autoja on enemmän.

Italia on yksi Euroopan maista, joissa on eniten henkilöautoja asukasta kohden. (siirryt toiseen palveluun) Myös Suomi kuuluu listauksen kärkipäähän.

– Antiikin kaupunkia ei ole suunniteltu henkilöautoille, ja nyt tuntuu, että täällä hukutaan niiden alle. Autojonot ja pysäköinti kaduille paitsi rumentavat kaupunkia, myös hidastavat bussien ja raitiovaunujen kulkemista, sanoo Saraceni.

Italian pääkaupungissa kadunvarret ovat monesti täynnä autoja. Pysäköintitilaa on vaikea löytää. Kuva: Francesco Bellina / Cesura

Jaettavien kulkuneuvojen yleistyminen on helpottanut roomalaisten arkea, mutta samalla se on herättänyt keskustelua liikkumisen epätasa-arvoistumisesta: kaikilla kun ei ole varaa maksaa liikkumisesta kymmeniä senttejä minuutilta.

Saracenilla kuluu uusiin liikkumispalveluihin muutama kymppi kuussa, eli suunnilleen saman verran kuin julkisen liikenteen kuukausilippu Roomassa maksaa.

– Se on kohtuullista, koska olen voinut vähentää taksin käyttöä ja elämäni helpottuu.

Mitä mieltä sinä olet jaettavien kulkuneuvojen yleistymisestä? Voit keskustella aiheesta tiistaihin 17.8. kello 23:een asti.