1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. majakka-alukset

120-vuotias Suomen viimeinen majakkalaiva Kemi pääsi ränsistymään pahoin – katso, millainen kaunotar ruosteen alta paljastui

Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva Kemi oli alkuvuoden kunnostettavana Helsingissä Suomenlinnan telakalla. Nyt Kemi palasi kotiinsa Kotkan Kantasatamaan. Siellä kunnostaminen jatkuu aluksen sisäosissa.

Majakkalaiva Kemi palasi kotisatamaan – kylki kiiltää nyt uutuuttaan
Majakkalaiva Kemi palasi kotisatamaan – kylki kiiltää nyt uutuuttaan

Majakkalaiva Kemi saapui perjantaina kiiltäväkylkisenä takaisin kotiin Kotkan Kantasatamaan. Kemi oli marraskuusta alkaen kunnostettavana Suomenlinnan telakalla.

Telakoinninvalvoja Päivi Lepistö kuvaa Kemin olleen ennen telakkareissuaan aika "rapeassa kunnossa".

– Tämä kellui lähinnä betonin ja ruosteen voimalla, mutta kellui kuitenkin, sanoo Lepistö.

Lue lisää: Suomen viimeinen majakkalaiva palaa Suomenlinnasta Kotkaan – pahoin vaurioitunutta runkoa korjattiin yli puoli vuotta

Yhdeksän tonnia betonia poistettiin

Telakalla Kemin pilssistä poistettiin sinne 1980-luvulla valettu betoni ja ajan kuluessa syntynyt ruoste. Aluksen pohjalta lähti pois yhdeksän tonnia betonia.

Kunnostuksessa tuli Lepistön mukaan jonkin verran pieniä yllätyksiä vastaan, mutta niihin osattiin varautua.

– Joka paikkaa ei päästy etukäteen tutkimaan. Tiedettiin, että huonokuntoisia teräsosia tulee löytymään vielä, kun betonit ja maalit on poistettu, kertoo Lepistö.

Telakoinninvalvoja Päivi Lepistön mukaan pieniin yllätyksiin osattiin varautua. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Isoimmat vaurioituneet alueet korjattiin uudella levytyksellä. Pienet syöpymät korjattiin pistehitsauksella.

Aluksen 60 kölitukista vaihdettiin 40, koska ne olivat huonokuntoisia.

Lisäksi telakalla muun muassa kunnostettiin ja maalattiin majakkalaivan kansirakenteita ja korjattiin majakan rungon ja aluksen konehuoneessa sijaitsevan höyrykattilan tukirakenteita. Myös laivan masto ja siihen liittyvä takilointi vaijereineen uusittiin.

Majakkalaiva Kemi saapui Kotkaan hinaaja Ajaxin kyljessä. Seuraavaksi on edessä aluksen sisätilojen kunnostus. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Hytit 60-luvun kuosiin

Kunnostus jatkuu Kotkassa, sillä majakkalaiva Kemissä riittää edelleen tekemistä aluksen sisäosissa.

– Aloitamme sähkö- ja LVI-töillä. Sen jälkeen alkaa vielä hyttitilojen restaurointi, kertoo Suomen merimuseon näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen.

Hyttitiloja restauroidaan 60-luvun ulkoasuun ja lopuksi valmistellaan näyttely.

– Tavoitteena on, että ensi kesäksi se saataisiin auki. On myös säistä kiinni, miten restaurointia pystyy tekemään keväällä.

Vaikka varsinaista vastaanottoseremoniaa ei ollut, silti kymmenet paikalliset tulivat katsomaan majakkalaiva Kemin saapumista aamulla Kotkan Kantasatamaan. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Paljon alkuperäistä on säilynyt

Suomessa rakennettu 120-vuotias Kemi on Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva.

– Kemi on Suomen mittakaavassa hyvin merkittävä ja sanoisin, että maailman mittakaavassakin, sanoo Tirkkonen.

Kemissä on säilynyt paljon alkuperäistä.

– Muun muassa höyrykoneisto on lähestulkoon alkuperäinen. Tämä on historiallisesti erittäin arvokas alus.

Museoaluksen ylläpitämisellä on Tirkkosen mukaan paljon yhteistä rakennusten ylläpitämisen kanssa.

– Jatkuvasti pitää tehdä huoltoa ja pientä korjausta, ettei tule korjausvelkaa. Tavoitteena on, että noin kymmenen vuoden välein käytäisiin telakalla tekemässä isompia korjauksia tai tarkistuksia.

Lue lisää:

Suomen viimeisen majakkalaivan vaiheista valmistui ennätyslaaja selvitys – Kemi palaa Kotkaan vapun tienoilla

Suomen viimeinen majakkalaiva hinataan vihdoin telakalle – liki 120-vuotiaan aluksen vuotoriski on niin suuri, että pumput lähtevät mukaan

Yli 100-vuotias majakkalaiva saamassa jättipotin – jäänmurtaja Tarmon varjoon jäänyt kirkkaanpunainen kaunotar korjataan lähes miljoonalla eurolla