1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Vaasa

Merenkurkun saaristossa Vaasan ja Raippaluodon edustalla on enää yksi venetankkausasema – kaksi asemaa lakkautettiin ennen kesää

Vaasan Palosaaren salmessa ainoa veneiden tankkausasema Vaasan saaristossa. Vielä viime kesänä automaatteja oli kolme. Hieman kalliimmasta polttoainehinnasta huolimatta on myynnistä on vaikea saada kannattavaa.

Isommat veneet tankkaavat helposti satoja litroja kerralla. Kuva: Sebu Björklund / YLE

Vaasan ja Mustasaaren edustalla ei enää saa venettä tankattua muualla kuin Vaasan Mansikkasaaren ja Palosaaren välisessä Sundissa. Vaskiluodon sekä Mustasaaren Fjärdskärin tankkasuasemat eivät enää ole toiminnassa.

Vaskiluodosta, Vaasan moottorivenekerhon vierestä löytyy edelleen asema, mutta yrittäjä Stefan Hjorth ei enää ylläpidä toimintaa. Fjärdskärin pumppu on jo myyty Kristiinankaupunkiin.

– Bisnes on liian pientä, se ei yksinkertaisesti ole kannattavaa. Polttoaineen myynti vaatisi kioskin jotta se toimisi sisäänheittotuotteena, Hjorth toteaa.

Sundin asemalla on pumppujen yhteydessä myyntiä, ja heinäkuun helteisimpinä päivinä tankille on ollut jopa kymmenkunta venettä jonossa.

Säät tietenkin vaikuttavat suuresti siihen, kuinka sankoin joukoin veneilijöitä on liikkeellä. Isossa kuvassa kuitenkin tästäkin kesästä odotetaan ennätysvilkasta veneilyn osalta.

Peter Remahl on tankannut veneensä jo kymmenkunta kertaa tänä kesänä. Kuva: Sebu Björklund / Yle

Paremmin palveluita tarjolla

Peter Remahl on Suomen purjehdus- ja veneilyliiton aluetoiminnanjohtaja. Hän toimii myös Vaasan moottorivenekehon varakommodorina. Remahlin mielestä veneilijöille pitäisi olla paremmin tankkauspisteitä tarjolla.

– Viimeiset kesät ovat olleet hyviä veneilykesiä ja saariston reiteillä on jopa ruuhkaa. Nyt on harmi että pitää reitiltä poiketa Vaasaan asti tankille kun ei Fjärdskärissä enää ole asemaa.

Yksi haastava tekijä tankkausasemien avaamiselle saaristoon on niiden sovittaminen ympäristöön. Tankit pitäisi saada kaivettua maahan, ja liian pieniä pumppuaseman tankkeja pitäisi kuitenkin olla ruhka-aikaan melko usein täyttämässä.

Vaikka moni veneilijä tankkaakin sen muutaman kymmenen litraa polttoainetta kerralla, voivat suuremmat veneet imaista satoja tai jopa tuhansia litroja yhdellä tankkauksella.

– Kyllä tässä on tullut kesän aikana jo kymmenkunta kertaa tankattua. Vaikka tankissa on nyt sata litraa, niin tankkasin sata lisää koska huomiseen retkeen menee sellaiset 120 litraa, Remahl toteaa.

Vaikka tankkausmäärät voivatkin olla suuria, ei yrittäjälle jää paljoa katetta polttoainemyynnistä. Hieman korkeampi hinta maihin verrattuna häviää Stefan Hjorthin mukaan korttiautomaatin kuluihin sekä työaikaan kun polttoainevarastoja joutuu täyttämään.

Lisäksi veneilykausi on suhteellisen lyhyt.

–Jos veneilykausi on kuumimmillaan sellaiset kolme viikkoa kesästä, niin jollain se loppuvuosi pitää täyttää. Ja paikallisten veneilijöiden tankkauksilla se ei oikein riitä bisnekseksi asti, Hjorth sanoo.

Vöyrillä polttoainetta myydään vapaaehtoisvoimin

Vöyrillä tankkauspisteitä on kaksi. Toinen on Maksamaan Tottesundissa kesäravintolan yhteydessä. Toinen Hellnäsin sillan kupeessa paikallisen venekerhon ylläpitämänä.

Vörå Båtklubb ry:n toiminnanjohtaja Henry Paulin kertoo ettei toiminta tuo yhdistykselle voittoa, mutta sitä ylläpidetään koska se nähdään palveluna seuran jäsenille ja muille veneilijöille.

Myös Vaasan moottorivenekerhossa on aktiivien kesken keskusteltu mahdollisuudesta pyörittää polttoainemyyntiä, mutta mitään suunnitelmaa asiasta ei ole vireillä.

Yrittäjä Stefan Hjorth on valmis myymään laitteiston Vaskiluodossa, mikäli joku innostuu siinä toimintaa pyörittämään.