1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. puhelinpalvelut

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin päivystysapunumero ruuhkautui

Keski-Suomen päivystysapunumero 116117 ei toimi toivotulla tavalla. Heinäkuun helteet ovat pahentaneet puhelinpalvelun ruuhkaa.

Keski-Suomen keskussairaalan päivystyskin ruuhkautui kesähelteiden aikana. Ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti muistuttaa, että päivystykseen ei pidä tulla sellaisen vaivan takia, joka ei vaadi välitöntä hoitoa. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Kesän mittaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin päivystysapunumero on ruuhkautunut niin, että soittaja saa varautua pitkään jonotusaikaan.

Päivystysapunumero 116117 on tarkoitettu avuksi hoidon tarpeen arviointiin ihmisille, joiden terveysongelma ei vaadi välitöntä hoitoa. Numeroon tulee soittaa ennen päivystykseen menoa.

Kiireellisen avun tarpeessa tulee soittaa hätänumeroon 112.

Sairaanhoitopiiri ulkoisti päivystysapupalvelun toissa vuonna Luona Hoiva Oy:lle.

Kesän ruuhkat ovat osaltaan johtuneet helteestä, mutta myös yrityksen henkilöstöongelmista, sanoo akuuttilääketieteen ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä.

– Olemme käyneet keskusteluja Luonan kanssa, ja yritys tietää, että seuraamme tilannetta tarkkaan, Tuomo Kyrönlahti kertoo.

Vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä, sillä alan yrityksiä on vähän eikä sairaanhoitopiiri pystyisi kovin helposti järjestämään päivystyksen apunumeropalvelua omin voimin.

– Palveluun tarvitaan merkittävä määrä puhelinpalveluun soveltuvaa ammattitaitoista terveydenhuollon henkilöstöä, käytännössä sairaanhoitajia, Kyrönlahti sanoo.

116117-numero vastaanottaa 200 puhelua päivässä, mikä kirjaamisineen vaatii mittavaa työpanosta.

Omat haasteensa on Kyrönlahden mukaan siinä, että suurin ruuhkahuippu sijoittuu ilta-aikaan, klo 18:sta eteenpäin. Soittomäärät myös vaihtelevat suuresti päivittäin.

– En ole ihan vakuuttunut siitä, että saisimme tätä palvelua pyörimään omana toimintanamme paremmin, ylilääkäri Kyrönlahti toteaa.

Sairaanhoitopiiri jaksaa Kyrönlahden mukaan vielä luottaa siihen, että Luona saa puhelinpalveluun riittävästi väkeä, jotta toiminta pyörii sovitulla tavalla.

Päivystysavun ruuhkista uutisoi aiemmin Keskisuomalainen (siirryt toiseen palveluun).

Juttua korjattu 23.7. klo 15:00: Jutun otsikkoa, ingressiä ja leipätekstiä muutettu. Toisin kuin jutussa aiemmin kerrottiin, Luona Hoiva Oy ei ole joutunut maksamaan sairaanhoitopiirille sakko- tai sanktiomaksuja sopimusrikkomuksesta.

Lue myös:

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri: Ei kiireelliset potilaat ruuhkauttavat päivystystä

Lasse Vilenius vietti seitsemän tuntia päivystyksessä, moni lähti ilman hoitoa – Ylilääkäri: Ilman muuta ottaisimme mielellämme lisää työntekijöitä

Luottamusmies: Sijaisten tilalle vakituisia hoitajia, ja kiire helpottaa – "Siihen on hyviä mahdollisuuksia", sanoo sairaanhoitopiirin johtaja

Jatkuva kiire piinaa hoitajia: itkien kotiin, lomia pitämättä, alanvaihto mielessä – "Porukka on todella väsynyttä", sanoo luottamusmies