Etkoja ja jatkoja ottelupäivinä Seinäjoen jalkapallostadionille – elokuussa valmistuva laajennus maksaa reilut kaksi miljoonaa euroa

Seinäjoen stadion laajenee jalkapallostadionista tapahtuma-areenaksi. Uusi tapahtuma-alue ulko- ja sisätiloineen palvelee maksimissaan 7 000 kävijän yleisöä. Koko stadionille mahtuu laajennuksen jälkeen noin 15 000 festivaalivierasta.

Jalkapallostadionin etupihalle nousee kiinteä, artistien vaatimukset täyttävä esiintymislava. Valmista pitäisi olla jo vajaan kuukauden kuluttua. Kuva: Päivi Rautanen / Yle

Seinäjoen jalkapallostadion haastaa jopa pääkaupunkiseudun areenat tapahtumajärjestelyissä.

Uudella tapahtuma-areenalla on tarkoitus järjestää ympäri vuoden kymmenkunta maksimissaan 7 000 vieraan tapahtumaa.

– Tämän kategorian kokoisia paikkoja ei juuri Suomessa ole. Tämä on todella kustannustehokas ja järkevä ratkaisu järjestää 5 000–7 000 vieraan tapahtumia laadukkaine oheistapahtumineen, Seinäjoen jalkapallokerho Oy:n toimitusjohtaja Sami-Petteri Kivimäki arvioi.

Stadionin laajennustyöt alkoivat toukokuussa, ja valmista pitäisi olla jo vajaan kuukauden kuluttua Stadionfest-tapahtuman aikaan.

Lasiterasseja ja tasokas esiintymislava

Stadionin toisen ja kolmannen kerroksen ravintolatilat laajenevat lasitetuilla terasseilla.

Etupihalle rakennetaan artistien vaatimukset täyttävä, kiinteä esiintymislava ja alue aidataan. Tapahtuma-areenan ulkotiloihin mahtuu 5 000 ja sisälle 2 000 henkilöä.

– Luomme valtakunnallisesti merkittävän tapahtuma-alustan, jossa järjestetään konsertteja, festivaaleja, yritysten tilaisuuksia ja urheilutapahtumien oheisohjelmaa, Sami-Petteri Kivimäki luettelee.

Seinäjoen jalkapallostadion otettiin käyttöön vuonna 2016. Laajennuksen kustannusarvio on 2–2,5 miljoonaa euroa. Stadion on jalkapallon liigajoukkue SJK:n ja kakkosdivisioonassa pelaavan SJK Akatemian kotikenttä.

– Omistajat ja hallitus näkivät, että nyt on paikka investoida ja katsoa kohti tulevaisuutta mahdollisuuksien kautta. Kun maailma koronan jälkeen avautuu, uskomme, että laadukkaille tapahtumille on kova kysyntä.

Kivimäki ei vähättele koronan aiheuttamaa iskua urheilu- ja tapahtumabisnekselle, päinvastoin.

– Kaikki tietävät nämä vaikutukset, mutta koko ajan olemme pyrkineet katsomaan eteenpäin. Teemme nyt valmistelut huolella, ja kun tapahtumat lähtevät liikkeelle, olemme valmiit.

Ennakko- ja jatkopelit

Koko stadionalue palvelee laajennuksen jälkeen jo noin 15 000:tä festivaalikävijää. Tämän kokoluokan tapahtumia stadionilla tullaan järjestämään pari kertaa vuodessa.

Myös SJK:n ottelupäiville kehitellään niin sanottuja etko- ja jatkotapahtumia eri kohderyhmille.

– Yleisö on saapunut otteluihimme melko myöhään. Tavoitteenamme on kehittää pre game ja after game -kulttuuria, Sami-Petteri Kivimäki toteaa.

Sami-Petteri Kivimäki ja Henna Hautamäki toivovat, että tapahtumakehittämisen myötä yleisö tulisi paikalle aiemmin ja viipyisi pidempään. Kuva: Päivi Rautanen / Yle

Ensimmäinen tällainen ottelupäivä koko päivän ohjelmineen on tulossa 18. syyskuuta, kun SJK kohtaa kotonaan FC Interin.

– Aloitamme lastentapahtumalla, iltapäivällä bändi nousee lavalle ja on muuta ohjelmaa. Kello 17 alkaa ottelu ja illalla on artisti esiintymässä. Tällaisia ohjelmapäiviä ei järjestetä Suomessa missään lajissa, Kivimäki heittää esimerkin.

Lisää tapahtumakaupungin imagoa

Myös stadionyhtiön palvelupäällikkö Henna Hautamäen sormet syyhyävät uuden edellä.

– Ripottelemme tapahtumia pitkin kautta, ajankohtiin, jolloin Seinäjoella ei ole muita tapahtumia.

Henna Hautamäki uskoo, että tapahtumatarjonta lisää myös otteluyleisöä. Samoin hän arvelee SJK:n tapahtuma-areenan lisäävän Seinäjoen imagoa tapahtumakaupunkina.

– Totta kai, koska lisäämme kaupunkiin tarjontaa ja ohjelmaa eri kohderyhmille eli eri ikäiselle yleisölle. Tuotamme paikalle erilaisia, eri genrejä edustavia artisteja.

Seinäjoen uudella tapahtuma-areenalla tullaan näkemään etupäässä kotimaisia artisteja.

– Kun Euroopan kiertueet alkavat pyöriä, katsomme, mitä sieltä maailmalta on mahdollista tänne saada, Henna Hautamäki lupailee.

Hautamäki pitää mahdollisena, että myös ulkopuoliset tahot voivat tulevaisuudessa järjestää tapahtumia SJK:n tapahtuma-areenalla.

Stadionin toisen ja kolmannen kerroksen ravintolatilat laajenevat lasitetuilla terasseilla. Kuva: Päivi Rautanen / Yle

Julkisilla paikalle

Kun yleisömäärät Seinäjoen jalkapallostadionilla ja tapahtuma-areenalla kasvavat, se tietää hankaluuksia autojen pysäköintiin.

– Kiistattahan se on niin, että lähialueilla ei parkkitilaa ainakaan liikaa ole. Tulemme lisäämään yhteistyötä julkisen liikenteen kanssa, Sami-Petteri Kivimäki kertoo.

Lue seuraavaksi: