1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. huoltamot

Monen huoltoasemayrittäjän talous ei kestä sähköautojen pikalatureiden hankintaa – hinta voi nousta 100 000 euroon, mahdollinen velvoite huolena

Liikenteen aiempaa nopeammin etenevä sähköistyminen muuttaa aikanaan myös huoltoasemien liiketoimintaa. Alalle on väläytelty erilaisia velvoitteita rakentaa pikalatauspisteitä sähköautoille. Osa yrittäjistä on huolissaan vaatimuksista.

Toisen polven huoltoasemayrittäjä Mika Hämäläinen ei ole huolissaan huoltoasemien kadosta. Hämäläinen uskoo laajalle palvelutarjonnalle huoltoineen, pesukatuineen ja pikaruokapalveluineen riittävän tarvetta tulevaisuudessakin. Kuva: Jetro Kokko / YLE

Keravalaisella Teboil-huoltoasemalla tankkaajia käy kesäisenä aamupäivänä tasaisena virtana. Bensaa ja dieseliä myydään vielä vuosikymmeniä, mutta autoalan kiihtyvä muutos on jo monen huoltoasemayrittäjän mielessä.

– Kyllä se tietysti meitä pelottaa, mutta muutokseen on vain sopeuduttava, pohtii Teboil-huoltoasemaa Keravalla pyörittävä Mika Hämäläinen.

Hän seuraa alan yrittäjien tuntoja myös Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen liiton varapuheenjohtajana. Huoltoasema-alalla 35 vuotta toiminut Hämäläinen on ehtinyt nähdä muutoksia.

– Lyijyllisestä bensasta aloitettiin, nyt polttoaineet muuttuvat ja koko ajan luontoystävällisempää tulee, Hämäläinen toteaa.

Huolia alalla herättävät mahdolliset velvoitteet rakentaa latauspisteitä sähköautoille. Niitä on väläytelty niin EU-komission äskettäisessä ilmastopaketissa kuin kotimaastakin hallituksen fossiilittoman liikenteen suunnitelmassa. Tarkkoja päätöksiä ei vielä kuitenkaan ole.

Mahdolliset velvoitteet voisivat tarkoittaa kalliita latauslaiteinvestointeja, sillä pikalatauspisteet maksavat yleensä kymmeniä tuhansia euroja.

Polttoaineen jakelu tulee säilymään pitkään, sillä autokanta uudistuu hitaasti.

Katri Taskinen, Nesteen huoltoasemaverkosta vastaava johtaja

– Kustannus on riippuvainen huoltoaseman olemassa olevasta sähköjärjestelmästä. Laitteiden ja muutostöiden hinta voi nousta jopa sataantuhanteen euroon per asema, eikä monella talous sellaista kestä, sanoo Teboilin markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt.

Vaikka mahdollisiin velvoitteisiin liittyy huolia, Flyckt ei näe huoltoasemaverkostojen harventumista vielä näköpiirissä.

– Menestymiselle on tärkeää, että yrittäjät tekevät uusia asioita, ravintoloiden ja huoltopalveluiden pitää kehittyä. Esimerkiksi sähköautojen huollot ovat jo paikoin mahdollisia, Flyckt sanoo.

Yle kertoi talvella, kuinka miehitettyjen huoltoasemien määrä on laskenut jo pitkään. Tiukentunut polttoainejakelun sääntely on osunut varsinkin ketjujen ulkopuolisiin yrittäjiin.

Neste: Velvoite liikenneasemille ei takaisi toimivaa latausverkkoa

Neste ennakoi, että sähköautojen latauspisteiden määrä tullee nousemaan koko Suomessa samaan tahtiin kuin ladattavien autojen määräkin.

Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen kirjoittaa sähköpostivastauksessaan, että kysyntä eri paikoissa tulee määrittämään latauspaikkojen sijainnit ja esimerkiksi sen, ovatko pisteet kauppojen, ostoskeskusten tai huoltoasemien pihoilla.

– Liikenneasemien investointivelvoite ei välttämättä tuo asiakkaille toimivaa latausverkostoa, Taskinen kommentoi.

– Emme usko pakkoihin, vaan markkinat yleensä määrittelevät nämä asiat aika hyvin. Mikäli liiketoimintamahdollisuuksia on, alan toimijat latauspaikkoja tuovat, kommentoi St1:n myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Reinekari.

Varsinkin öljyn korkea maailmanmarkkinahinta on nostanut polttoaineiden hintaa tänä kesänä. Tulevina vuosina hintaa voi nostaa myös biopolttoaineiden kasvava osuus. Arkistokuva. Kuva: Hilma Toivonen / Yle

ABC-liikenneasemilla on muun S-ryhmän mukana lähdetty viime aikoina rakentamaan vauhdilla latauspaikkoja. Tulevina vuosina S-ryhmän eri toimipaikoille on nousemassa yli tuhat latauskenttää.

– Meitäkin todella paljon pohdituttaa se, mikä on autokannan uusiutumisen nopeus ja miten pikalatausta tarvitsevien täyssähköautojen määrä Suomessa kehittyy, sanoo S-ryhmään kuuluvan ABC-ketjun johtaja Harri Tuomaala.

St1:n Reinekari toteaa, että alalla toivotaan selkeää näkymää pitkälle tulevaisuuteen. Nesteeltä kuvaillaan, että alalla on edessä iso murros käyttövoimien muuttuessa.

– Polttoaineen jakelu tulee säilymään pitkään, sillä autokanta uudistuu hitaasti, Nesteen Taskinen kirjoittaa.

Perinteiset polttoaineet myynnissä vielä vuosikymmeniä

Autokannan hidas uusiutuminen takaa sen, että perinteiset bensa- ja dieselasemat pysyvät käytössä vielä pitkään. Päästövähennyksiä tavoitellaan samalla monilla eri keinoilla.

– Perinteiset polttonesteet tulevat olemaan myös jatkossa saatavilla Nesteen asemaverkostossa. Suomessa autokanta on vanhaa, ja tänään myytävät autot romutetaan noin 20 vuoden kuluttua, Nesteen Taskinen kommentoi.

– Kehitämme jatkuvasti tuotteitamme ja uusiutuvan dieselin lisäksi olemme esimerkiksi pilotoineet uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa (siirryt toiseen palveluun), Taskinen kirjoittaa.

Nesteellä uskotaan uusiutuvien polttoaineiden kysynnän kasvavan edelleen. Teboil kertoi äskettäin (siirryt toiseen palveluun) laajentavansa oman uusiutuvan dieselinsä jakeluverkostoa. St1 puolestaan aikoo satsata merkittävästi nesteytetyn biokaasun jakeluun raskaalle liikenteelle.

– Pelkästään Suomessa myydään 5 miljardia litraa bensaa ja dieseliä vuosittain, ja siitä 20 prosenttia on uusiutuvaa. Suomessa nämä polttoaineet ovat maailman mitassa jo poikkeuksellisen puhtaita, St1:n Reinekari toteaa.

Lue myös:

Nyt liikenteen päästövähennyksiin haetaan apua jo lehmänlannasta – lähivuosina yhä useampi rekka Suomessa kulkee nesteytetyllä biokaasulla

Polttomoottoriautojen valmistus EU-markkinoille loppunee vuonna 2035 – Autoliitto ennakoi ilmastopaketista lisäkustannuksia autoilijoille

Uusien polttomoottoriautojen myynnin loppu lähestyy – Autoala odottaa uusia, kovia päästölinjauksia EU-komissiolta pian

Sähköautolla onnistuu jo pidempikin kesälomareissu, mutta reitin suunnittelu vaatii omistajalta ponnistelua

Bensan hinnan kovin nousu alkaa hellittää – öljymaissakin säikähdettiin hintojen nousua: raakaöljyn tuotantoa aiotaan lisätä