1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. M/S Estonia

Estonian hylyltä julki uusia kuvia – tutkinnan johtaja: "Arviointi onnistui paremmin kuin uskalsimme toivoa"

Merenpohjasta otetuista tuoreista kuvista havaittiin tyyrpuurin puolella runkoa lävistysvaurioita. Vahingon mitat ovat vähintään 4 metriä kertaa 22 metriä, kertoo Viron onnettomuustutkintakeskus.

Estoniassa näkyviä vaurioita on kartoitettu 3D-skannerin ja vedenalaisen robotin avulla. Kuva: Madis Veltman / Postimees

Vuonna 1994 uponneen Estonia-autolautan kymmenen päivää kestäneet tutkimukset ovat päättyneet.

Viime viikolla hylyssä havaittiin kaksi uutta repeämää. Nyt Estonian hylystä on julkaistu uusia kuvia. Tutkimusten päättymisestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Ilta-Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Viron onnettomuustutkintakeskus kertoo tiistaina julkaistussa tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että kerätystä aineistosta aloitetaan yksityiskohtainen analyysi, joka kestää kolmisen kuukautta.

Tiedotteen mukaan suurin osa suunnitelluista tutkimuksista saatiin toteutettua onnistuneesti.

– Lautan hylyn ja sitä ympäröivän merenpohjan alustava arviointi onnistui paremmin kuin uskalsimme toivoa optimistisissa ennusteissa, onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Rene Arikas kertoo tiedotteessa.

M/S Estonia upposi 28. syyskuuta 1994. Kuva: Madis Veltman / Postimees

– Seuraavaksi aiomme muun muassa digitoida piirrokset ja luoda laivasta 3D-mallin, suorittaa ferromagneettisen tutkimuksen ja asennamme virtausmittarin lähelle hylkyä, Arikas sanoo.

Arikaksen mukaan tutkimusta tosin häiritsi päivittäin tuntematon signaali, jonka alkuperä ei ole vielä tiedossa.

– Kaikissa tutkimuslaitteissa oli häiriöitä, jotka heikensivät merkittävästi vedenalaista näkyvyyttä ja pidensi tutkimukseen kulunutta aikaa, Arikas kertoo.

3D-skannerin ja vedenalaisen robotin avulla tyyrpuurin puoleisessa rungossa havaittiin reikä, joka näkyi myös viime vuonna julkaistussa tv-dokumentissa. Vaurion mitat ovat tiedotteen mukaan 4 metriä kertaa 22 metriä. Tiedotteessa todetaan myös, että vaurion koko laajuutta on vaikea määrittää, sillä se sijaitsee osittain rungon alapuolella.

Tutkimuksen käynnisti tv-dokumentti

Viranomaiset päättivät ryhtyä tutkimaan Estonian hylkyä uudelleen sen jälkeen, kun Henrik Evertssonin johtama kansainvälinen dokumenttiryhmä oli löytänyt aluksen rungosta aikaisemmin tuntemattoman reiän.

Kuva: Madis Veltman / Postimees

Estonia – Mullistava löytö -tv-sarjassa esitettiin syksyllä 2020 sukellusrobotin kuvaamaa materiaalia aukosta Estonian tyyrpuurin puoleisessa kyljessä.

Tutkijat keräsivät tietoa aluksen rungosta ja merenpohjan olosuhteista kaikuluotaimella. Tutkimusta johti Viron onnettomuustutkintalautakunta, ja kerättyjä tietoja analysoitiin Tukholman yliopistossa.

Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut autolautta Estonia upposi myrskysäässä syyskuussa 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä, heistä suurin osa oli ruotsalaisia. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan uppoamisen syy oli aluksen keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä.

Kuva: Madis Veltman / Postimees

Lue myös:

Estonian hylystä löytyi kaksi uutta repeämää – Onnettomuustutkija: "Haluamme varoa johtopäätösten vetämistä"

Uponneesta Estoniasta aiotaan tehdä 3D-malli – Hylylle voidaan sukeltaa heinäkuun alusta