1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. öljyntuotanto

Euroopan öljynjalostamoille tuli kiire siirtyä uusiutuviin polttoaineisiin – "Jätettä on maapallolla jo riittävästi, nyt pitää keksiä keinot kierrättää sitä"

EU:n ilmastopaketti tekee fossiilisten polttoaineiden käytöstä nykyistä kalliimpaa. Suomalaisista öljynjalostajista esimerkiksi Neste oli varautunut paketin vaatimuksiin, ja aikoo panostaa yhä kiivaammin innovaatioihin, joilla mm. erilaisia ravintoloiden tuottamia jätteitä voidaan muuttaa polttoaineeksi.

Neste kertoi Naantalin jalostamon sulkemisesta viime vuoden lopulla. Kuva: Jaakko Stenroos / AOP

Öljy- ja energiayhtiöiden tulevaisuus rakentuu vääjäämättä uusiutuvien energialähteiden varaan Euroopassa.

Siitä pitää huolen esimerkiksi EU-komission pari viikkoa sitten julkistama valtava ilmastolakipaketti, jolla fossiilisten polttoaineiden käytöstä tehdään selvästi tähänastista kalliimpaa.

Neste osasi odottaa lakiehdotusta ja on hyvin valmistautunut uuteen tilanteeseen, yhtiön toimitusjohtaja Peter Vanacker arvioi Ylen haastattelussa.

– Olemme varautuneet tähän uusilla investoinneillamme kestävämpään lentopolttoaineeseen. Esimerkiksi lentoyhtiöiden pitää keskittyä vähentämään kasvihuonepäästöjä, ja tuemme niitä uusilla polttoaineillamme, belgialaissaksalainen Vanacker sanoo.

Yhtiö investoi Singaporen tehtaan uusiutuvien tuotteiden tuotantoon1,5 miljardia euroa. Rotterdamissa se aikoo lisätä uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokykyä 500 000 tonnilla.

Peter Vanacker Kuva: Lauri Hannus / Neste Oyj

Nesteen uusiutuvissa tuotteissaan käyttämien jäte- ja tähderaaka-aineiden hinnat ovat viime aikoina nousseet.

Kun esimerkiksi ravintolat ovat olleet kiinni koronapandemiassa, käytetyn ruokaöljyn määrä markkinoilla on vähentynyt. Vanacker kertoo Nesteen olevan esimerkiksi Yhdysvalloissa yksi suurimpia ravintoloiden ruokaöljyjätteiden kerääjiä.

Jalostamoja suljetaan

Nyt yhtiö aikoo panostaa yhä kiivaammin innovaatioihin, joilla erilaisia ravintoloiden tuottamia jätteitä voidaan muuttaa polttoaineeksi. Se kehittää myös niin kutsuttuja e-polttoaineita eli synteettisiä polttoaineita.

– Maapallolla on riittävästi jätettä, sen määrä ei ole ongelma. Meidän pitää vain löytää keinot kierrättää sitä, Vanacker sanoo.

Maailmanlaajuisesti öljytuotteiden kysyntä on taas lähtenyt kasvuun, arvioi vastuullisuuden ja tulevaisuuden liiketoimintayksikön johtaja Timo Huhtisaari energiayhtiö ST1:stä.

– Itämerenkin alueella on suljettu öljynjalostamoja viime vuosina ja edelleen on huomattavaa ylikapasiteettia öljynjalostuksessa. Euroopan kysyntä tulee selvästi laskemaan lähivuosina tai vuosikymmeninä, jonka seurauksena nähdään varmasti lisää jalostamojen sulkemisia.

Myös Nesteen Vanacker arvioi öljyjalostamojen määrän vähenevän Euroopassa tulevaisuudessa. Hän ei kuitenkaan usko näkevänsä fossiilisten polttoaineiden käytön täydellistä loppua elinaikanaan.

– Vaikka Euroopalla on tämä agressiivinen tavoite, 2050 mennessä lentokoneissa pitää olla 63 prosenttia uusiutuvia polttoaineita. Se tarkoittaa, että 37 prosenttia on yhä fossiilista, Vanacker laskee.

Uutta teknologiaa tarvitaan

ST1:n liikevaihdosta uusiutuvan energian osuus on tällä hetkellä noin viidennes. Yhtiö rakentaa parhaillaan uusiutuvaa dieseliä ja lentopolttoainetta valmistavaa laitosta Göteborgiin Ruotsiin. Yhtiö on mukana myös tuulivoimaliiketoiminnassa ja se tutkii geotermisen lämmön tuotantoa.

Huhtisaari uskoo, että fossiiliset polttoaineet korvataan aikaa myöten monilla eri tavoilla, joista tärkein on uusiutuva sähkö. Sen tuotannon lisääminen on kuitenkin vaikeaa.

– Meidän pitäisi Suomessa pystyä kaksin tai kolminkertaistamaan sähkön tuotantokapasiteetti, ja kaikki tämä täytyy olla uusiutuvaa sähköä. Se tulee olemaan iso pullonkaula, jotta pystytään vastaamaan hiilineutraaliustavoitteisiin.

Huhtisaari pitää myös nesteytettyä biokaasua merkittävänä ratkaisuna raskaalle liikenteelle ja laivoille.

Uusiutuvien polttoaineiden lisääntymistä jarruttaa kuitenkin pula raaka-aineista. Huhtisaaren mukaan niistä on pulaa jo nyt.

– Kaikki teknisesti hyödynnettävät raaka-aineet on jo tällä hetkellä käytössä.

Hänkin uskoo, että tulevaisuudessa tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja, jotta vaikeammin hyödynnettäviä jätteitä voidaan käyttää uusiutuvien polttoaineiden valmistamiseen.

Korjattu tekstiä 28.7. klo 10:29, lisätty Nesteen täsmennys yhtiön investoinneista Rotterdamissa ja Singaporessa. Yhtiön käyttämistä raaka-aineista nimenomaan jäte- ja tähderaaka-aineiden hinnat ovat nousseet.