1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. polkupyörät

Suomalaiset innostuivat työsuhdepyöristä, mutta suosituimpiin malleihin on jopa parin vuoden jono – erikoinen pyöräpula jatkunee vielä vuosia

Pyöräpula jatkuu vielä pitkään, vaikka tuotantoa on tuplattu ja uusia tehtaita rakennetaan. Taustalla on maailmanlaajuinen pyöräilyinnostus, joka heräsi samaan aikaan kun tehtaat joutuivat keskeyttämään tuotantoaan.

Suomalaisia kannustetaan liikkumaan lihasvoimin, mutta pyöräpula hidastaa pyöräedun käyttöä
Suomalaisia kannustetaan liikkumaan lihasvoimin, mutta pyöräpula hidastaa pyöräedun käyttöä

Polkupyöräkaupassa kysyntä ylittää tarjonnan nyt kirkkaasti. Pyörää voi mallista riippuen joutua odottamaan kaksikin vuotta. Lähes 30 vuotta alalla ollut kauppias ei ole nähnyt mitään vastaavaa.

– Korona käänsi pyöräkaupan. Menekki on kasvanut aivan valtavasti, sanoo rovaniemeläisen Mountainbike Centerin yrittäjä Antti Mäkikallio.

Pandemia opetti välttämään joukkoliikennettä ja myös hallitukset ovat heränneet tukemaan pyöräilyä monin tavoin, Suomessa esimerkiksi verovapaan työsuhdepyörän muodossa.

Nopeimmin käsistä viedään nyt maastopyörät ja sähköavusteiset pyörät. Niitä tuhannet suomalaiset ovat hankkineet työsuhdepyöriksi alkuvuonna voimaan tulleen veroedun turvin. Pyöräetu on verovapaata tuloa 1200 euroon saakka.

– Vuodenvaihteessa se lähti laukalle. Sen jälkeen on myyty kymmeniä työsuhdepyöriä, kertoo Ilpo Lintunen torniolaisesta Keinänen Oy:stä.

Pyöräpula hidastaa jo pyöräedun käyttöä. Se on huomattu leikkipuistokalusteita valmistavalla Lappsetilla, jossa pyöräetu otettiin käyttöön heinäkuussa. Kolmetoista yhtiön työntekijää polkee nyt työsuhdepyörällä.

– Määrä ei ole sen vuoksi tuon isompi, että toimittajat eivät pysty toimittamaan niitä pyöriä. Toimitusongelma on ollut se suurin solmu, toteaa Lappsetin henkilöstöasiantuntija Erkki Ollila.

Odotusaikaa voisi lyhentää mallia vaihtamalla, mutta moni ei ole ollut siihen valmis.

Lue lisää: Jukka Lammi säästää yli 1 000 euroa maastopyöränsä hinnasta: työsuhdepyöräetu on kiihdyttänyt kalliimpien pyörien kysyntää entisestään

Ketjut ja rataspakat tavoiteltua arvotavaraa

Raju kysynnän kasvu on ollut globaalia eikä tuotanto ole pystynyt vastaamaan siihen alkuunkaan. Sekin on pandemian syytä. Suurin osa pyöristä valmistetaan Kaukoidässä, jossa hallitukset ovat määränneet tehtaita viikoiksi kiinni viruksen nujertamisen toivossa.

Myös tärkein osavalmistaja Shimano joutui viimeksi kesä-heinäkuussa sulkemaan Malesian tehtaansa muutamiksi viikoiksi. Vaikutukset näkyvät pyöräliikkeissä kautta maailman.

Nyt tehtaat jyskyttävät ennätystahtia ja jopa vuorokauden ympäri. Sekään ei riitä. Amerikkalainen pyörävalmistaja Trek kertoo tuplanneensa tuotannon Aasiassa, mutta samaan aikaan kysyntä on kolminkertaistunut.

Myös Shimano ilmoitti uuden tehtaan rakentamisesta Singaporeen. Tuotanto käynnistyy näillä näkymin ensi vuoden lopussa, joten kovin pikaista apua ei siitäkään ole.

– Osia on pyörässä 50–100, ne tulevat eri puolilta ja yhdenkin osan puuttuminen tietenkin riittää siihen, ettei pyörää saada toimitettua, kauppias Mäkikallio toteaa.

Antti Mäkikallio pitää pyöräkauppaa Rovaniemen keskustassa. Kesän aikana myydyistä sähköpyöristä valtaosa on mennyt työsuhdepyöriksi. Kuva: Annu Passoja / Yle

Kysyntä ylittää tarjonnan paitsi pandemiasyistä, myös siksi että hallitukset eri puolilla maailmaa kannustavat kansalaisiaan pyörän päälle.

Verovapaata tai alhaisen verotuksen työsuhdepyöräetua tarjotaan myös esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Hollannissa. Auton romutuspalkkionkin voi monissa Euroopan maissa käyttää nyt sähköpyörän ostoon.

Viime vuonna sähköpyörien myynti kasvoikin Euroopassa yli 30 prosenttia.

Myös pyöräteitä on rakennettu ja parannettu sadoilla miljoonilla (siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun) kautta maanosan.

Milloin pyöräpula loppuu ?

Pyöräkauppiaille ennennäkemätön pyöräilyinnostus on tiennyt kymmenien prosenttien kasvua liikevaihtoon, mutta myös paljon päänvaivaa. Normaaliaikana kevään pyörät tilattiin edellisenä syksynä, nyt ne pitää tilata kaksi vuotta aiemmin.

Mäkikalliosta tuntuu hurjalta yrittää ennustaa kysyntää niin pitkälle eteenpäin. Sähköpyörien menekkiä hän pitää varmana, mutta muu on valistuneen arvailun varassa.

– Pitää uskaltaa tilata pyöriä ja myös pystyä maksamaan ne, vaikka ne tulisivat hankalaan aikaan. Esimerkiksi talvella, jolloin raha ei liiku.

Pyöräkauppoja edustava Muoti- ja urheilukauppa ry ennustaa liikevaihdon kasvavan pyöräkaupassa tänä vuonna 15 prosenttia, kun kasvu viime vuonna oli yli 30 prosenttia. Yhdistys veti ennusteita alaspäin nimenomaan toimitusvaikeuksien vuoksi.

Konteista ja muusta kuljetuskapasiteetistakin on yhä huutava pula.

– Näkymä on nyt, että tätä pyöräpulaa jatkuu ainakin kahdesta kolmeen vuotta, torniolainen pyörämyyjä Ilpo Lintunen arvioi.

Rovaniemeläistä yrittäjää epämääräinen tilanne jo tuskastuttaa.

– Kenelläkään ei ole minkäänlaista järkevää vastausta siihen, milloin tämä normalisoituu, Antti Mäkikallio sanoo.

Lue myös:

Ranskassa on meneillään ennennäkemätön pyöräilybuumi - kymmenettuhannet ovat vaihtaneen metron tai auton polkupyörään

Huonoja uutisia pyöräilijöille – pyörien ja varaosien toimitukset menevät jopa loppusyksyyn: "Piti tulla jo pari kuukautta sitten"

Hidastaako pyöräpula sinun menoasi? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 4.8. kello 23 saakka.