1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ravintolat

Työvoimapula näkyy myös Etelä-Savossa – ravintolayrittäjä: "Tässä kerätään nyt pandemian katkeria hedelmiä"

Korona loi positiivisen ongelman, kun Anttolalaisen Ravintola Poijun myynti on ollut ennätyskovaa, mutta toisaalta lisätyövoimaa on ollut mahdoton saada. Yrittäjän on pitänyt sulkea ravintola maanantaisin, jotta olemassa oleville työntekijöille voidaan taata kunnon palautuminen.

Kesän kiireiden takia yrittäjä Jarmo Vuorisen ja ravintolapäällikkö Juuso Kakkosen on pitänyt tehdä paljon töitä, jotta henkilökunta ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kuva: Jouni Kirvesmies / Yle

Etelä-Savossakin kärsitään työvoimapulasta, joka näkyy esimerkiksi ravintola-alalla.

Kotimaan matkailun suosio nosti viime kesän myynnin huippuunsa esimerkiksi Anttolan satamassa sijaitsevassa Ravintola Poijussa. Tänä kesänä matkailijoita on riittänyt sitäkin enemmän.

– Viime kesä oli ylivoimaisesti paras siihen mennessä, ja tänä kesänä sama myynti saavutettiin jo kaksi viikkoa sitten. Se kertonee jotain siitä, millaisessa tilanteessa ollaan, kertoo yrittäjä Jarmo Vuorinen.

Kiire johti siihen, että Vuorisen työntekijät alkoivat uupua, minkä takia lisätyövoima olisi ollut tarpeen, mutta sitä ei ole ollut saatavilla kevään ja kesän aikana. On siis törmätty positiiviseen ongelmaan, kun myyntiä olisi ennätyksellisesti, mutta lisäkäsiä ei ole ollut palkattavaksi.

– Yksi koronan synkimpiä vaikutuksia oli se, että valtava määrä ammattilaisia hakeutui muihin tehtäviin. Tässä kerätään nyt pandemian katkeria hedelmiä.

Vuorinen on ravintolapäällikkö Juuso Kakkosen ja muiden työntekijöidensä kanssa joutunut tekemään myönnytyksiä, että ravintolatoiminta on voinut pyöriä tasokkaasti ennätyskesänäkin. Ravintola päätettiin sulkea aina maanantaiksi, jotta sekä yrittäjille, että työntekijöille voidaan taata kunnon palautumisaika. Tämän lisäksi osa siivouksesta on ulkoistettu tavallisen arkipäivän työmäärän vähentämiseksi.

Yhden päivän kiinniolo ei Vuorisen mukaan ole taloudellinen kolaus, ja vaikka olisikin, on henkilökunnan ja asiakkaiden tyytyväisyys Vuoriselle rahaa tärkeämpää.

– Jos asioita katsoo vaan rahankiilto silmissä, niin se kostautuu, Vuorinen toteaa.