1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieliikenne

Kuivuus koetteli myös sorateitä kovalla kädellä – Soili Kervisen perheen autoihin on vaihdettu varaosia jo tonnilla

Liiallinen kosteus on sorateiden pahin riesa, mutta yllättävää kyllä, myös kuivuus koettelee teitä. Tänä kesänä poikkeuksellisen pitkä kuiva jakso on raastanut sivuteiden kuntoa ja autoilijoiden hermoja. Väylävirasto arvioi, että kuivuudesta kärsi jopa 10 000 tiekilometriä.

Soili Kervinen seisoo hiekkatien vieressä.
Poikkeuksellisen pitkä kuiva jakso on koetellut sivuteiden kuntoa ja autoilijoiden hermoja.

Nimismiehen kiharat ja sakeat pölypilvet ovat tulleet tutuiksi tänä kesänä autoilijoille ja sorateiden varrella asuville. Etenkin Etelä- ja Keski-Suomi ovat kärsineet kuivuudesta.

– Renkaita, vanteita, iskareita ja tukivarsia on mennyt ainakin tuhannen euron edestä. Kalliimmaksi vielä tulisi, ellei mieheni osaisi korjata autoja, Juvan Risulahdessa asuva Soili Kervinen kertoo.

Kerviset asuvat Etelä-Juvalta Puumalan Sahanlahteen vievän tien varrella. Kilometrejä tulee vuodessa perheenäidille jopa 50 000. Soratiet tulevat tutuiksi useita kertoja päivässä.

– Ymmärrämme, ettei teiden hoitajat pysty tällaisilla säillä ihmeitä tekemään, sillä hoitourakat on neuvoteltu niin alas.

– Harmittaa, että päätöksenteko on viety niin kauas, ettei siellä tiedetä missä kunnossa tiet ovat täällä, Soili Kervinen sanoo.

"Hiekkakakku" ei onnistu ilman kosteutta

Myös Väyläviraston maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen myöntää, että soratiet ovat olleet tänä kesänä poikkeuksellisen kehnossa kunnossa. Kuiva hellejakso on ollut ennätyksellisen pitkä.

Suomessa on noin 27 000 kilometriä sorateitä. Kuivuudesta on kärsinyt reilut 10 000 soratiekilometriä.

– Ehkä kolmannes tuosta määrä kaipaa nyt syksyllä perusteellista kunnostusta. Töihin päästään elokuun sateiden myötä, mutta iso urakka on edessä, Jarkko Pirinen arvioi.

Sorateille kuivuus on usein kohtalokasta, sillä ilman riittävää kosteutta ongelmat alkavat kertautua. Pölyäminen lisääntyy ja nimismiehen kiharat lisääntyvät, mutta kuivan tien muokkaamisessa on omat riskinsä.

– Vähän kuin vertauskuvaannollisesti hiekkakakku ei onnistu kuivasta hiekasta, vaan onnistu paremmin kosteasta hiekasta, Jarkko Pirinen kuvaa.

Niin sanotut nimismiehenkiharat ovat yksi hankaluus, jota liiallinen kuivuus saa sorateillä aikaan. Kuva: Petri Vironen / Yle

Kun pölyäminen vie soratieltä irtoainekset, pohja muuttuu kovaksi. Kovan ja kuivan tien rikkominen työkoneilla voi johtaa suurempiin ongelmiin, jos edes suolauksen avulla ei saada sidottu hiekkakakkuun riittävästi kosteutta.

– Hyvän pinnan saamiseksi pitäisi pinnalla ollut hienoaines eli soran pienimmät osat saada levittymään tasaisesti takaisin, mikä ei onnistu ilman soran käsittelyä ja kastelua. Tähän tarvitaan paljon vettä. Esimerkkinä urakoitsija Etelä-Suomessa teki yhden 700 metrin soratiepätkän tasoituksen ja siihen meni 30 000 litraa vettä, Pirinen kertoo.

Poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta kuivuus ei ole suomalaisen soratien yleisin vitsaus. Liiallinen kosteus on selvästi useammin toistuva ongelma.

– Liialliset sateet pehmentävät soratien pinnan ja pahimmassa tapauksessa laskevat tien kantavuutta. Tien pinnasta voi tulla liejuinen ja jopa lähes ajokelvoton pahimmissa tapauksissa. Toinen tyypillinen ongelma on pinnan reikiintyminen tai jopa tien reunan sortuminen ja huuhtoutuminen voimakkaiden rankkasateiden vesivirtaaminen mukana, Pirinen muistuttaa.

"Olisi kiva, että pääsisi edes töihin ajamaan"

Soili Kervisellä on selkeä viesti toive päättäjille.

– Me maksamme täälläkin veroja aika paljon, sekä välillisiä että välittömiä. Olisi kiva, jos ihmiset saisivat käytyä töissä ja harrastettua. Että edes tiet olisivat ajettavassa kunnossa Kervinen pohtii.

Kervisen mukaan Etelä-Juvalla on myös yrityksiä, joiden on hankala saada työntekijöitä kehnokuntoisten sorateiden taakse.

Voit keskustella aiheesta 6.8. klo 23.00 saakka.