1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. opettajat

OAJ:n selvitys: Joka kolmas opettaja on harkinnut alanvaihtoa kuormittavan korona-arjen vuoksi

Varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa ja lukiossa alanvaihtoa pohtineiden osuus on lähes 40 prosenttia. Kolme neljästä OAJ:n selvityksen vastaajasta kuitenkin kokee, että korona-ajasta on selviydytty koulutusalalla hyvin.

Enemmistö opettajista arvioi OAJ:n selvityksessä, että etäkoulu on aiheuttanut oppimisvajetta. Kuvituskuva. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Joka kolmas opettaja on harkinnut alanvaihtoa koronan aiheuttamien poikkeusolojen takia, kertoo Opetusalan ammattijärjestön (OAJ) opettajille suunnattu selvitys.

Eniten alan vaihtamista pohtineita oli varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja lukiossa, joissa vaihtamista harkitsi lähes 40 prosenttia vastaajista.

– Tämä on hälyttävän ja ennennäkemättömän suuri osuus. Vastaukset heijastavat opettajien ja esihenkilöiden kokemaa kovaa kuormitusta, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa tiedotteessa.

Opetusalan järjestö kysyi opettajien ja esihenkilöiden kokemuksia korona-ajan poikkeusoloista tämän vuoden touko-kesäkuussa.

Verkossa jaettuun selvitykseen vastasi lähes 1 900 opettajaa, joista esihenkilöitä oli noin 140.

Vastaajista yli puolet olivat perusopetuksesta, ja muut valtaosin varhaiskasvatuksesta ja toiselta asteelta. Selvityksessä oli mukana myös kymmeniä vastauksia korkeakouluista.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kiirehtisi opettajien tehosterokotuksia viipymättä. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Oppimisvajetta on kaikilla asteilla

Alanvaihtoa pohtineiden suurista osuuksista huolimatta 75 prosenttia selvityksen vastaajista kokee, että korona-ajasta on selviydytty kasvatuksen ja koulutuksen alalla hyvin.

Huonon arvion antoi joka viides vastaaja. Ammatillisessa koulutuksessa joka kolmas arvioi alan selviytymisen huonoksi.

Lue myös: Voiko kampaajaksi oppia etäopetuksessa? Korona-aikana ammattiin valmistuneiden osaamisesta ovat huolissaan työnantajat ja yrittäjäjärjestö

OAJ kysyi opettajilta myös korona-ajan vaikutuksista oppijoihin. Enemmistö vastaajista arvioi, että kaikilla koulutusasteilla on syntynyt oppimisvajetta. Lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajista näin arvioi jopa kolme neljästä.

Oppimisvajeen lisäksi opettajat ilmoittivat muista ongelmista. Vastaajista 44 prosenttia oli havainnut useilla oppijoilla ahdistuneisuutta ja levottomuutta.

Yli puolet vastaajista oli havainnut stressiä ja uupumusta useilla oppijoilla. Lukioissa osuus oli suurin eli 81 prosenttia.

Noin 40 prosenttia vastaajista ei tunnistanut etäopetuksessa lainkaan myönteisiä vaikutuksia oppijoille.

– Etäopetukseen siirtyminen on näidenkin vastausten perusteella vasta viimeinen keino järjestää opetus, Olli Luukkainen sanoo.

Lisäopettajien palkkaus tärkein tukimuoto

Kyselyssä selvitettiin myös sitä, millaiset toimet auttaisivat opettajien työtä alkavana lukuvuotena.

Puolet vastaajista piti tärkeimpänä tuen muotona lisäopettajien palkkaamista.

Toiseksi tärkeimmäksi tuen muodoksi opettajat nostivat mahdollisuuden keskittyä koulujen ja oppilaitosten perustoimintaan, ei esimerkiksi kehittämishankkeisiin.

Muina toimina nousivat esille esimerkiksi lisäopetuksen tarjoaminen ja opetushenkilöstön työhyvinvoinnin tukeminen.

Lisää aiheesta:

"Hallitus lomailee, festarit ovat käynnissä ja STM:n johtaja puhuu etäkoulusta" – OAJ arvostelee hallituksen hitautta koronatoimissa