1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Sähköpotkulautaa kuljettanut nuori nainen menehtyi törmäyksessä bussin kanssa Turussa

Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus, jossa osallisena oli sähköpotkulautailija.

Onnettomuus sattui Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä keskiviikkona. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Parikymppinen nainen menehtyi liikenneonnettomuudessa Turussa keskiviikkoaamuna.

Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä sattuneessa onnettomuudessa sähköpotkulautaa kuljettanut nainen jäi linja-auton alle. Hän menehtyi onnettomuuspaikalla.

Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja kuolemansyyn tutkintana.

– Tämä on äärimmäisen vakava ja valitettava tapaus, sanoo tutkinnanjohtaja Mika Paaer Lounais-Suomen poliisilaitokselta.

Onnettomuuspaikka on yksi Turun keskusta-alueen vilkkaimpia risteyksiä, sanoo Paaer.

– Siinä on paljon kaistoja, paljon liikennettä. Linja-auto on tullut Tuomiokirkon suunnasta, aikomuksenaan ylittää Hämeenkatu ja jatkaa matkaa Uudenmaankatua pitkin kohti Kupittaata. Sähköpotkulautailijalla on ollut aikomus ylittää Uudenmaankatu suojatien kohdalla. Poliisi tutkii, mitä liikennevalot ovat kunkin suuntaan näyttäneet, Paaer kuvailee onnettomuusolosuhteita.

Suomen ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus sähköpotkulaudalla

Poliisin tiedossa ei ole, että tilanteessa olisi ajettu ylinopeutta. Tutkinnan yhteydessä poliisi selvittää myös onnettomuuteen johtaneita syitä yhdessä liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnan kanssa.

– Yhteistutkinta tehdään, kun kyseessä on vakava kuolemaan johtanut onnettomuus, kertoo Paaer.

Poliisin käsityksen mukaan kyseessä on Suomen ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus sähköpotkulaudalla.

STT:lle Paaer toteaa, että liikenneväline ei ollut merkittävässä osassa turmassa. Hänen mukaansa uuden liikennevälineen kohdalla voidaan tietyllä tavalla olettaa, että jonkin aikajakson kuluttua silläkin voi tapahtua näin vakava onnettomuus.

– Siinä mielessä voidaan ajatella, että se oli ajan kysymys ja oli odotettua, että tällainenkin joskus tulee, Paaer sanoo STT:lle.

Kyse oli poliisin mukaan vuokrayrityksen sähköpotkulaudasta.

Poliisi arvioi, että onnettomuuden tutkinta kestää usean kuukauden ajan.

– Meillä on todistajat, silminnäkijähavainnot, videomateriaalien läpikäymistä ja muuta teknistä tutkintaa. Edessä on vielä henkilöiden kuuleminen, se vie oman aikansa. Teemme tutkinnan aikana myös yhteistyötä eri tahojen kanssa. Arvion mukaan esitutkinta vie kolmesta neljään kuukautta.

Poliisi ei tiedota asiasta tässä vaiheessa enempää. Tutkinnan edetessä asiasta voidaan kertoa lisää myöhemmin.

Liikenneturva: Sähköpotkulauta on ajoneuvo, ei lelu

Suunnittelija Tomi Niemi Liikenneturvasta muistuttaa sähkopotkulaudan olevan kevyt sähköajoneuvo, joka on uusi tulokas liikenneympäristössämme. Niemi on perehtynyt työssään erityisesti niiden liikenneturvallisuuden parantamiseen.

– Sähköpotkulauta on tosiaan ajoneuvo, eikä missään tapauksessa lelu. Se pitäisi aina kuljettajan muistaa, että on hyvä harjoitella etukäteen ennen liikenteeseen lähtemistä, ja varmistaa myös oma sääntöjen tuntemuksensa.

Liikenneturva seuraa sähköpotkulautoihin liittyvää ajokultuuria säännöllisillä kyselyillä eri tienkäyttäjäryhmille. Niemen mukaan iso osa vastaajista on kokenut sähköpotkulautojen heikentäneen jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta.

Myös sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten, kaupunkien sekä lainsäätäjien kanssa on käyty keskusteluja. Liikennetilanteita havainnoidaan myös normaalissa liikenneseurannassa.

– Kyllä tässä koitetaan monella tasolla töitä tehdä sähköpotkulautoihin liittyen, summaa Niemi.

Useissa kaupungeissa sähköpotkulautojen nopeuksia alennetaan etenkin viikonloppuöinä.

– 25 kilometriä tunnissa on todella kova vauhti, ja siinä kyllä saattaa käydä hyvinkin pahasti. Haluaisin muistuttaa, että vaikka sähköpotkulauta sen kulkisikin, kyllä kuljettajan tehtävänä on sovittaa oma nopeutensa tilanteen mukaan.

Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi ei halua Turun kuolemantapauksen pohjalta verrata sähköpotkulautojen turvallisuutta esimerkiksi polkupyöriin. Mihin ne loppujen lopuksi vertautuvat, on vielä maailmanlaajuisenkin selvitystyön alla.

– Ne ovat toistaiseksi vielä hyvin erityyppinen kulkuneuvo verrattuna polkupyöriin, ja liikenneympäristössämme todella paljon tuoreempi ajoneuvo. Muilla kulkijoilla on varmasti vielä paljon totuteltavaa, ja liikenneympäristössämme paljon parannettavaa. Pienirenkaisilla sähköpotkulaudoilla voi olla esimerkiksi mukulakivikaduilla toisen tyyppisiä haasteita kuin polkupyörillä.

Lisää aiheesta:

Liikenneonnettomuus ruuhkautti Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteyksen Turussa – poliisi tutkii onnettomuutta