Pohjois-Suomessa kaivataan lisää sähkö- ja hybridiautojen latauspisteitä matkailua varten – nyt niitä on tiheästi vain Nelostien ympäristössä

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun liittojen asiantuntijat näkevät, että Pohjois-Suomen latausverkosto ei ole riittävällä tasolla matkailijoita tai kuluttajien ostopäätöksiä varten. Vielä 80–90 prosenttia sähkö- tai hybridiautoista ladataan kotona tai töissä.

Täyssähköautoja on Suomessa tällä hekellä arviolta noin 10 000 kappaletta, hybridiautoja runsaammin. Sähkövoimalla kulkevien autojen määrää halutaan kasvattaa jopa 700 000:een vuoteen 2030 mennessä. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Sähkö- ja hybridiautojen julkiset latauspisteet keskittyvät Pohjois-Suomessa Nelostien ympäristöön, muutoin niitä on harvemmassa.

Harvaan asuttuun ja pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomeen tarvittaisiin paitsi lisää latauspisteitä, myös entistä tehokkaampia sellaisia.

Markkinaehtoisesti toteutettuja julkisia latauspisteitä näkee toki jo huoltoasemilla ja päivittäistavarakauppojen pysäköintialueilla.

– Kun puhutaan täyssähköautoista se vaatii latauspisteiltä toisentasoisen kapasiteetin. Päivittäinen asiointi kyllä onnistuu, mutta haastetta tuottavat pidemmät matkat, sanoo Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Ilpo Tapaninen.

Lisääntyneen matkailusuosionsa vuoksi esimerkiksi Kainuu voisi tarvita julkisia latauspisteitä lisää matkailijoita varten, arvioi Kainuun maakuntaliiton projektipäällikkö Jussi Huotari.

– Jos tätä palvelua ei tarjota, ihmiset, jotka tarvitsevat sitä, kiertävätkin alueen kaukaa.

Julkisten latauspaikkojen rakentaminen saattaa olla kuitenkin tiukassa, kun Kainuun autokanta on Suomen vanhimpia. Eikä uudenlaisen auton osto houkuta, jos siihen ei saa käyttövoimaa.

Suomen teille pitäisi päästövähennystavoitteiden vuoksi saada vuoteen 2030 mennessä 700 000 sähköautoa. Tällä hetkellä täyssähköautoja on Tapanisen mukaan koko maassa vasta noin 10 000 kappaletta.

Ruotsissa ja Norjassa maatamme parempi latauspisteverkosto on saatu aikaan julkisella tuella. Jussi Huotari perää naapurimaiden mallia myös Suomeen.

Taloyhtiöillä murroskausi – latauspisteiden rakentamista ohjataan lailla

Suurin osa liikkeellä olevista sähkö- tai hybridiautoista ladataan tällä hetkellä kotona tai työpaikalla. Ilpo Tapaninen arvioi näin olevan 80–90 prosentissa latauksista.

Sähköautojen latauspisteiden saaminen esimerkiksi vanhempien taloyhtiöiden pihoille ei käy aivan käden käänteessä, vaikka lainsäädäntöäkin asiasta jo on.

Maaliskuussa tuli käytäntöön laki, jossa taloyhtiöiden on seuraavan rakennuslupaa vaativan autopaikkaremontin yhteydessä asennettava myös sähkö- ja hybridiautojen latauspisteitä.

Jotta tällaisiin remonttiin taloyhtiössä ryhdytään, on asia kuitenkin saatava läpi taloyhtiön hallituksessa. Suuri investointi kun tarkoittaa menoja taloyhtiölle.

– Voi olla että haasteita voi syntyä. Jos on yhdestä kolmeen taloutta, jotka tarvitsivat latauspistettä, mutta toisaalta iso taloyhtiö, jossa hallitus päättää, ettei laiteta, Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Ilpo Tapaninen pohtii.

Tällaiseen investointiin on voinut saada valtiolta tukea, mutta raha on ollut kysyttyä.

Lisää Pohjois-Pohjanmaan uutisia Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

Lisää Kainuun uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.