1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Sähköpotkulaudoilla loukkaannutaan etenkin yöaikaan humalassa – Lääkärit toivovat viikonloppukieltoja: "Tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi"

Noin 70 prosenttia kesän aikaisista HUSin Meilahden pientraumayksikön hoitamista sähköpotkulautaonnettomuuksista on tapahtunut yöaikaan. Osastoylilääkäri toivoo, että laudat eivät olisi käytössä viikonloppuöisin.

Meilahden pientraumayksikön osastolääkäri Kustaa Lehtosen mukaan sähköpotkulaudan käyttökielto kello 23–05 välisenä aikana voisi ehkäistä merkittävän osan vakavammista vammoista. Kuvassa sähköpotkulautoja Helsingin rautatieaseman edustalla kuvattuna kesäkuussa 2020. Kuva: Miika Koskela / Yle

Kaivon kansi, liukas tie ja 10–15 kilometrin tuntivauhti. Näillä eväillä helsinkiläinen Timo-Pekka Hill joutui leikkaukseen, kipsattavaksi ja kuuden viikon sairauslomalle.

Sähköpotkulaudat ovat edelleen yliedustettuina Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tapaturma-asemilla.

Hill nousi sähköpotkulaudan kyytiin Kampissa toukokuussa. Ensimmäisessä mutkassa laudan etupyörä osui kaivon kanteen, ja lauta lipesi alta.

Oikean käden peukalo jäi asfaltin ja laudan väliin, ja käden nivelsiteet menivät poikki. Samalla peukalosta murtui luu.

– Yritin vielä jatkaa matkaa, mutta pian totesin, että peukalo on vietävä lekurille, Hill sanoo.

Hill oli tilanteessa selvin päin eikä ajanut kaasu pohjassa. Silti tapaturma johti lääkärin vastaanotolle ja sairauslomalle.

Timo-Pekka Hillin käsi meni kuudeksi viikoksi pakettiin sähköpotkulautaonnettomuuden jälkeen. Kuva: Timo-Pekka Hill

– Näissä laudoissa on pienet renkaat ja painopiste korkealla. Pienelläkin ohjaustangon liikuttamisella on suuri vaikutus, Hill toteaa.

Hill käyttää edelleen sähköpotkulautoja, mutta ajaa niillä nyt huomattavasti varovaisemmin.

– Olen laskenut ajonopeutta, ja olen erityisen tarkka mutkissa, risteyksissä ja sadesäällä.

HUSilla toivotaan kieltoa viikonlopulle

HUSin tilastojen mukaan noin 70 prosenttia Meilahden pientraumayksikön sähköpotkulautaonnettomuuksista on kesän aikana tapahtunut yöllä kello 22–07 välisenä aikana.

HUS Akuutin perusterveydenhuollon osastoylilääkäri Arja Kobylin lähettää liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle terveiset: vuokrasähköpotkulautojen käyttö pitäisi kieltää viikonloppuöisin.

Lisäksi humalassa ajo pitäisi hänen mielestään kriminalisoida tiukemmin. Meilahden pientraumayksikössä sähköpotkulautaonnettomuuksista syntyneistä päähän kohdistuneista vammoista 80 prosenttia tulee päihtyneille.

Lue myös:

Nuoret aikuiset törttöilevät humalassa sähköpotkulaudoilla ja loukkaavat itsensä – HUS joutuu lisäämään lääkäreitä Meilahden päivystykseen

HUS joutuu edelleen tilaamaan lisähenkilöstöä viikonlopuille vain sähköpotkulautaonnettomuuksien vuoksi.

– Sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuneet vammat tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, Kobylin sanoo.

Meilahden pientraumayksikön osastolääkäri Kustaa Lehtosen mukaan sähköpotkulaudan käyttökielto kello 23–05 välisenä aikana voisi ehkäistä merkittävän osan vakavammista vammoista.

Arja Kobylin laskee viime lauantain ja sunnuntain tapaturmatilastoja pientraumayksikössä: kymmenestä sähköpotkulautaonnettomuudesta ainoastaan yksi oli tapahtunut päiväsaikaan, muut kello 21–05 välisenä aikana.

Kymmenestä potilaasta kuusi oli saanut päähän kohdistuneita vammoja. Kolmella oli todistetusti promilleja veressä, mutta kaikkia ei ehditty puhalluttaa.

– Nopeuksien rajoittaminen ei ole riittävä toimenpide, Kobylin sanoo.

Aikavälillä 20. kesäkuuta – 21. heinäkuuta Meilahden pientraumayksikössä hoidettiin yhteensä 82 sähköpotkulautaonnettomuutta ja 56 polkupyöräonnettomuutta.

Viime vuoden huhtikuun ja tämän vuoden toukokuun välissä Meilahden pientraumayksikössä on hoidettu yhteensä 357 sähköpotkulautaonnettomuutta. Vastaavana aikana on hoidettu 235 polkupyöräonnettomuutta.

Onnettomuustahti oli korkeimmillaan touko-kesäkuussa. Siitä on menty hieman alaspäin.

Kobylinin mukaan heillä sähköpotkulautaonnettomuksiin joutuneiden keski-ikä on noin kolmekymmentä vuotta. Vanhimmat ovat olleet yli 70-vuotiaita.

Humalassa ajosta sakotetaan vain, jos vahinko sattuu

Helsingin poliisi tilastoi lähinnä rikosilmoituksiin johtaneet sähköpotkulautaonnettomuudet. Niitä kirjataan muutama kuukaudessa.

Sähköpotkulaudat on luokiteltu kevyiksi sähköajoneuvoiksi. Niiden käyttöön sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin polkupyöräilijöihin. Esimerkiksi jalkakäytävällä tai humalassa ajaminen on kielletty.

Komisario Pasi Tuominen arvelee, että käyttäjät eivät tunne sääntöjä hyvin. Poliisille tulee jatkuvasti ilmoituksia jalkakäytävillä ajavista sähköpotkulautailijoista.

– Tiedotusta pitää tehostaa. Pelkkä kehotus "ethän aja jalkakäytävällä" ei riitä, Tuominen sanoo.

Ratkaisuiksi on mietitty muun muassa ajoalueiden rajaamista ja nopeuden rajoittamista etenkin yöaikoihin.

– Joskus sähköpotkulautafirmat myös sijoittavat lautoja paikkaan, missä pyöräteitä ei ole lähellä. Harvemmin kukaan taluttaa laudan pyörätielle asti.

Helsingissä vuokralla olevat sähköpotkulaudat ovat yhden henkilön kulkupelejä. Kahdestaan ajaminen on kuitenkin myös yleistä.

Mikäli humalassa ajava sähköpotkulautailija aiheuttaa vaaratilanteen tai läheltä piti -tilanteen, poliisi voi sakottaa ajajaa tankojuopumuksesta. Sakko vaihtelee 40 eurosta ylöspäin.

Jos humalainen ei aiheuta vaaratilannetta, poliisi ei voi puuttua asiaan. Myös puhallutus on sähköpotkulautailijoille vapaaehtoinen.

Tuomisen mielestä muutamilla tärpeillä voidaan jo vähentää sähköpotkulautoihin liittyviä onnettomuuksia tai niiden vakavuutta:

– Aja turvallisella nopeudella, pysy pois jalkakäytäviltä, käytä pyöräteitä, älä aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan, älä ota kyytiin ketään, ja pysäköi järkevästi. Ja muista suojakypärän käyttö.

Lue lisää:

Öiset känniskuuttajat yritetään saada kuriin reaktiotestillä – moni on epävarma, saako sähköpotkulaudalla ajaa maistissa

Voit keskustella aiheesta sunnuntaina 8.8.2021 kello 23 saakka.

Kuuntele myös Takaisin Pasilaan -podcast: Miksi sähköpotkulaudat pelottavat, ja löytyisikö ratkaisu muualta kuin rajoituksista?

Sähköpotkulaudoista on tullut iso osa kaupunkikuvaa, mutta monet haluaisivat ampua ne ulkoavaruuteen. Myös liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on selvittänyt tapoja saada tapaturmia kuriin. Mutta ketkä laudoilla sähläävät, keille tapahtuu vakavia onnettomuuksia ja suitsitaanko ongelmia oikeilla tavoilla? Yle Uutiset Recin toimittaja Rosa Kettumäki selvitti, kulkeeko sähköpotkulautakeskustelu oikealla kaistalla.