1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Jopa sää oli Tampereen ratikan puolella, kun rakentaminen tuli 34 miljoonaa luultua halvemmaksi: kaupunkilaisten ei kannata vielä nuolaista

Tampereen ratikan tavoitekustannus alitetaan useilla kymmenillä miljoonilla euroilla. Kaupunkilaisten ei kannata kuitenkaan vielä miettiä rahalle uutta käyttökohdetta, sillä vain osa niistä tulee kaupungin hyväksi. Viimeiset summat selviävät vasta viiden vuoden kuluttua.

Tampereen ratikan ensimmäinen vaihe tuli 34 miljoonaa euroa tavoitehintaa alemmaksi. Kuva: Antti Eintola / Yle

Tampereen ratikka aloitti liikennöinnin tällä viikolla. Samalla kerrottiin rakennusprojekteissa harvinaisesta seikasta.

Tampereen ratikka valmistui etuajassa ja selvästi budjettia halvemmalla. Tavoitekustannus alitetaan tämänhetkisen tiedon mukaan noin 34 miljoonalla eurolla. Raitiotieallianssin asettama 300 miljoonan euron tavoitehinta alittuu näin yli kymmenellä prosentilla.

Summa on iso ja siihen vaikutti monta onnistunutta asiaa. Jopa sääkin oli tamperelaisten puolella. Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että säästöä on tullut sään takia monessa kohdassa.

– Säät ovat ilman muuta suosineet, sillä olemme pystyneet jatkamaan rakennuskautta, jolloin työmaat ovat valmistuneet nopeammin. Suunniteltuja talvitöitä on myöskin pystytty tekemään halvemmalla, kun maa ei ole jäätynyt tai työt on voitu tehdä ilman telttoja.

Tampereen kaupunki on alituksesta mielissään. Tavoitehinnan alitus johtui kaupunkiympäristön johtajan Mikko Nurmisen mukaan myös onnistuneista hankinnoista, innovaatioista ja aikataulun alittamisesta.

Esimerkiksi Hatanpään osuuden piti valmistua vasta loppuvuodesta, mutta se valmistui jo kesällä.

– Tavoitehinnan alitus on seurausta monista asioista ja onnistumisista, Nurminen korostaa.

Pekka Sirviö sanoo, että allianssi onnistui saamaan säästöjä materiaaleista hyvällä hankinnalla ja kilpailutuksilla. Rakentamisprojektin aikana muutettiin esimerkiksi työmenetelmiä suunnitelluista ja tehtiin innovaatioita.

– Taitorakenteissa eli silloissa ja tukimuureissa on löytynyt ratkaisuja, joilla on saatu säästöjä aikaiseksi, Sirviö antaa esimerkkejä.

Summat selviävät viiden vuoden kuluttua

Vähälle huomiolle julkisuudessa on jäänyt tieto, että Tampereen kaupunki ei suinkaan saa tätä koko summaa itselleen ja summa selviää vasta viiden vuoden jälkeen.

– Työ on vielä osin kesken ja viimeiset summat selviävät vasta takuuajan päätyttyä viiden vuoden kuluttua, Mikko Nurminen sanoo.

Sirviö vahvistaa, että lopullinen säästön suuruus selviää vasta silloin.

– Alitus on toki jo todellisuutta nyt eli emme ole käyttäneet kaikkea investointiin varattua rahaa, hän lisää.

Ratikka rakennetaan allianssimallilla. Raitiotieallianssin muodostavat (siirryt toiseen palveluun) tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajat NRC Finland, Sweco Finland, YIT ja Afry Finland. Ne myös jakavat kaupallisen mallin mukaan hyödyn.

Raitiotieallianssille on luotu oma kannustinjärjestelmä, jonka pohjalta osapuolet saavat joko bonuksia tai sanktiota. Onnistuminen tuottaa palveluntuottajille bonusta ja tilaajalle säästöä.

Jos tavoitekustannus alittuu yli viidellä prosentilla, tilaajat saavat 40 prosenttia, palveluntuottajat 30 prosenttia ja loput 30 prosenttia summasta menee bonuspooliin.

Bonuspoolin mittareita on useita ja ne kannustavat eettisiin valintoihin. Aikataulun pitämisen lisäksi esimerkiksi hankkeen tapaturmattomuus, julkisuuskuva ja alihankintojen paikallisuus vaikuttavat. Näissä onnistuminen ja bonusten jako selviävät viiden vuoden kuluttua.

Summa alentaa kaupungin ratikkakustannuksia

Alituksesta koituvalla säästöllä ei rahoiteta mitä tahansa kaupungin budjetissa. Joka tapauksessa onnistuminen laskee kaupungin kustannuksia ratikasta.

– Alitus menee yhtiön hyväksi, mikä siten alentaa kaupungin maksamaa pääomaan kohdistuvaa vastiketta raitiotieinfran osalta järjestelmän käytön aikana, Sirviö sanoo.

Nurmisen mukaan kaupunki hyötyy joka tapauksessa tätä kautta paljon.

Tampereen raitiotie rakennetaan kahdessa osassa. Osan Pyynikintorilta Santalahteen pitäisi olla valmis niin, että liikenne voidaan aloittaa vuonna 2023. Loppuosa Santalahdesta Lentävänniemeen odottaa sitä, käsitelläänkö valitusta vesistön täyttöluvasta Näsisaarta varten vielä korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Lue lisää:

Tampereen raitiotie valmistuu etuajassa ja 30 miljoonaa euroa halvemmalla kuin luultiin

Näytimme pääministeri Sanna Marinille videon legendaarisesta ratikkavaltuustosta – katso parhaat palat ratikkajuhlasta

Tampereen raitiovaunuille on nyt annettu nimet