Viron presidentti kastoi Tallinkin uuden aluksen Raumalla – telakka nousi tuhkasta miljardibisnekseksi

Viron presidentti Kersti Kaljulaid saapui Raumalle kastamaan Tallinkin uuden MyStar-aluksen. Sitä rakentava RMC-telakka on noussut tyhjästä yhtiöksi, jonka vuosien päähän ulottuva tilauskirja on 1,6 miljardin arvoinen.

Viron presidentti Kersti Kaljulaid kastoi tänään Raumalla valmisteilla olevan Tallinkin MyStar-aluksen. Kuva: ANTTI LEHTO / Rauma Marine Constructions

Rauman telakalla vietettiin torstaina juhlahetkeä, kun Tallink-varustamolle rakennettava MyStar-matkustaja-autolautta laskettiin vesille. Viron presidentti Kersti Kaljulaid kastoi aluksen.

Helsinki–Tallinna-reitille valmistuva yli 200-metrinen alus pystyy ottamaan 3 000 matkustajaa. Rauma Marine Constructions luovuttaa sen tilaajalle ensi vuoden alkupuolella.

Nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä polttoaineenaan käyttävä alus on telakan mukaan valmistuttuaan Itämeren ympäristöystävällisin alus.

Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa iloitsee yhtiön paksusta tilauskirjasta. Kuva: Samuli Holopainen / Yle

RMC-telakalla eletään muutenkin hektisiä aikoja. Telakan tilauskirja on paksu ja töitä on tiedossa vuoteen 2026 saakka. Lisäksi markkinoilla näyttää nyt hyvältä.

– Tämä tietysti vaikuttaa mahdollisten uusien projektien toimitusaikoihin, jotka ovat nyt vähän kauempana. Sillä voi olla vaikutusta, jos asiakkaan tarpeet ovat aikaisemmassa ajankohdassa, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Kovin nopeaa toimitusaikaa ei kiireisimmille asiakkaille nyt välttämättä kyetä RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan tarjoamaan.

Aallonpohjasta sen harjalle

Rauman telakan mainio tilanne tuntuu lähes uskomattomalta, sillä vajaa kymmenen vuotta sitten koko telakkatoiminta oli vaarassa loppua.

Suhdanneherkässä laivanrakennusbisneksessä nähtiin tuolloin, että aallonharjalta on lyhyt matka syvänteeseen. Raumalla pohjakosketus koettiin syyskuisena maanantaina vuonna 2013.

Raumalla telakkatoimintaa harjoittanut, korealaisomistuksessa ollut STX Finland ilmoitti lopettavansa Rauman telakan ja jatkavansa toimintaa Turussa. 1500-luvulle ulottuva raumalaisen laivanrakennuksen perinne vaikutti saaneen kuoliniskun.

Toisin kävi.

Puoli vuotta lopettamispäätöksestä, eli keväällä 2014 Rauman kaupunki hankki telakka-alueen omistukseensa. Tuolloin puhuttiin vielä telakan korvaavasta teollisuusalueesta, jonne sijoittuisi muun muassa raskasta konepajateollisuutta.

Kuitenkin jo samana kesänä uutisoitiin uudesta suomalaisomisteisesta telakkayhtiöstä.

Uusi telakka nousi nopeasti jaloilleen

Toiminta lähti ripeästi käyntiin ja alkutaipaleelle mahtui erikoisiakin tilauksia. Telakalla tehtiin muun muassa tekosaari ja kelluvia huviloita luksushotelliin Dubaihin.

Ensimmäisen uudislaivatilauksen RMC sai kesällä 2016, eli pari vuotta toiminnan käynnistymisen jälkeen. Tanskalaiselle Molslinjen-varustamolle rakennettiin 158-metrinen, yli 700 matkustajapaikkainen Hammershus -matkustaja-autolautta, joka valmistui kesällä 2018.

Sen jälkeen raumalaistelakalla on tilauksia riittänyt. Lähes koko telakan olemassaoloajan tavoitteena ollut kauppa Puolustusvoimien neljästä monitoimikorvetista varmistui syksyllä 2019. Alusten rakentamisen eli RMC:n osuus yli miljardin euron hankinnasta on noin 650 miljoonaa euroa.

Rauman telakalla rakennetaan neljä monitoimikorvettia Puolustusvoimille. Kuva: Rauma marine constructions

Merkittävä askel telakalle ja koko suomalaiselle telakkabisnekselle oli myös pitkän tauon jälkeen Suomeen tullut kotimainen lauttatilaus. Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen tilattu Aurora Botnia luovutetaan tilaajalle tämän kuun lopussa, useita kuukausia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.

Verkostomalli pohjana

Rauman telakka toimii niin sanotulla verkostomallilla. Rauma Marine Constructions -telakalla suurin osa laivanrakentajista on alihankkijoiden palveluksessa, ei suoraan telakkayhtiön palkkalistoilla.

Rauman telakalla työskentelevistä rautakourista suuri osaa on ulkoimaista työvoimaa. Kuva: Katja Halinen / Yle

Tänä päivänä verkostomallin periaatetta kuvaa se, että RMC:n palkkalistoilla on noin 200 laivanrakennuksen asiantuntijaa, vaikka telakan kokonaisvahvuus voi projektista riippuen olla yli tuhat työntekijää.

RMC:llä onkin verkostossaan kymmeniä kumppaneita.

– Olimme ensimmäiset viisi vuottamme startup-yritys ja sitten kasvuyritys. Tämä verkostomalli takaa kasvamisen hallitummin, toteaa RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Kritiikkiä yhtiö on saanut siitä, että erittäin suuri osa rautakourista on ulkomailta.

Esimerkiksi viime talvena, kun telakka joutui nopeasti edenneen koronavirusepidemian kouriin, ulkomaalaisia työntekijöitä oli noin 800.