Kauhavan taivaalla lennetään taas, kun Lakeus21 -harjoitus toi hornetit lentosotakoululle – ilmavoimille jokainen kiitorata on tärkeä

Ilmavoimien Lakeus 21 -lentotoimintaharjoituksessa lennetään Jyväskylä–Oulu–Vaasa -akselilla ja tukikohtana on Kauhavan entinen lentosotakoulu. Lentosotakoulun lentokoulutus loppui itsenäisyyspäivänä 2014. Ilmavoimien paluuseen kentälle meni lähes seitsemän vuotta.

Lentokoulutuksen päättymisesta Kauhavalla on lähes 7 vuotta. Nyt entisen lentosotakoulun alueella on käynnissä ilmavoimien Lakeus21-harjoitus. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Lentokoulutus päättyi Kauhavan lentosotakoulussa itsenäisyyspäivänä 2014.

Puolustusvoimien toiminta Kauhavalla päättyi seuraavana vuonna.

Nyt Kauhavan taivaalla ja entisen lentosotakoulun alueella lennetään vuesien tauon jälkeen, kun käynnissä on ilmavoimien Lakeus21 -lentotoimintaharjoitus.

Vaikka Kauhavalla ei ole ollut puolustusvoimain toimintaa vuosiin, on se Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11:n komentaja everstiluutnantti Tomi Iikkasen mukaan yhä tärkeä kenttä.

– Tarvitsemme kiitoteitä ja lentopaikkaverkostoa ympäri Suomen, jotta ilmavoimien hajautettu taistelutapa toimii poikkeusolojen aikana. Ilmavoimien Lapin lennoston ja laivueen silmin, mitä enemmän Suomenmaassa on kiitoteitä, sen parempi.

Everstiluutnantti Tomi Iikkasen mukaan lentopaikkaverkostoa tarvitaan mahdollisten poikkeusolojen varalta. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Omaa kalustoa mukana

Pariviikkoinen harjoitus alkoi tiistaina 17. elokuuta ja se jatkuu torstaihin 26. päivä asti.

Ensimmäisellä viikolla harjoituksesta on vastuussa Lapin lennosto, joten siihen osallistuvista suurin osa tulee Lapin lennostosta. Toisella viikolla vastuussa on Karjalan lennosto.

Harjoitukseen osallistuu seitsemän Hornet-monitoimihävittäjää.

Entisen lentosotakoulun alueella hyödynnetään jonkun verran vielä olemassa olevaa infraa, kuten majoitus- ja muonitustiloja.

Koneiden lisäksi alueelle on tuotu kuitenkin ilmavoimien kalustoa kuten polttoaineajoneuvoja, lentojen briiffaus ja debriiffaustilat sekä lennonjohtokontit.

– Ja kaikkea muutakin maallista tavaraa, kilua ja kalua on matkassa mukana, Tomi Iikkanen sanoo.

Lintujen hätistelyä

Harjoituksessa on lentotoimintaa aamuyhdeksästä iltayhdeksään. Hornetit voi nähdä ja kuulla taivaalla siis monta kertaa päivässä.

– Meillä on kello 7.30 palaveri, jossa katsotaan kuka lentää, millä koneella ja missä. Tavoite on lentää viisi kierrosta päivän aikana, Iikkanen sanoo.

Käytössä on kaksi harjoitusaluetta, joista toinen on merellä Vaasan ja Oulun välissä, toinen Kauhava-Jyväskylä-Oulu -kolmiossa.

Päivän aikana koneita huolletaan, kuluneita osia vaihdetaan – ja joskus vastaan tulee yllättäviäkin tilanteita.

– Äsken oli lintuja sen verran paljon liikenteessä, että hätistelemme niitä hetken pois, Iikkanen kertoo tauolla.

Tällä kertaa koneille ei koitunut vahinkoa, mutta Iikkasen mukaan kolme lintua pääsi hengestään.

Harjoituksen ensimmäisestä viikosta vastaa Lapin lennosto. Toisella viikolla Kauhavalla on Karjalan lennosto. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Yhteistyön tulos

Ensimmäisellä viikolla harjoitukseen osallistui myös kauhavalainen tiede- ja kulttuuriministeri, kansanedustaja Antti Kurvinen (kesk).

Kurvinen muistutti sosiaalisessa mediassa, että harjoituksen saaminen oli alueen kansanedustajien yhteisen työn tulos.

Kahden viikon harjoitukseen oli varattu valtion tämän vuoden talousarvioon 200 000 euroa Kauhavan alueen pilotointia varten.

Myös alueen nykyinen omistaja LSK Business Park on kovin tyytyväinen Kauhavalle tehtyyn merkittävään satsaukseen. Tilojen ja kiitotien lisäksi puolustusvoimat vuokrasi alueelta majoituksen ja ruokahuollon. Jatkoa yhteystyölle toivotaan.

– Totta kai meillä on toiveita siihen suuntaan. Mutta turha tässä on mennä asioiden edelle, katsotaan tämä yksi harjoitus nyt ensin, sanoo toimitusjohtaja Mika Marjamäki.

Vaikka alueella on jo nyt 40 vuokralaista, isot vuokralaiset ovat aina tervetulleita, Marjamäki sanoo. Suunnitelmia Kauhavan toimimiseksi vastaanottokeskuksena ei tällä hetkellä ole.

"Iskän ja äitin luo syömään"

Harjoitukseen osallistui sen ensimmäisellä viikolla kapteeni Henri Toppari.

Kauhavalaislähtöinen Toppari on ennenkin lentänyt Kauhavan tukikohdasta, mutta nyt ensi kertaa horneteilla. Kokemus on mukava.

– Lisäksi pääsee nopeesti iskän ja äitin luo syömään, jos tulee nälkä, Toppari toteaa.

Lapualaiselle Pasi Kuivilalle Kauhava on myös tuttu. Hän on työskennellyt aikanaan lentosotakoululla muun muassa huoltomekaanikkona.

– Täällä olen nyt korjausryhmässä. Päivystämme, jos tulee pieniä vikoja tai osat kuluu. Korjaamme ja pidämme koneet kunnossa, Kuivila kertoo.

Aiheesta voi keskustella lauantaihin 21. elokuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Lakeus21-lentotoimintaharjoitukseen osallistuu seitsemän hornet-konetta. Lentotoimintaa on kello 9-21 päivittäin. Kuva: Anne Elhaimer / Yle