1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kalifornia

Keikkatalouden yritykset kärsivät takaiskun Kalifornian oikeudessa – Tuomari totesi lain kuljettajien asemasta perustuslain vastaiseksi

Uberin, Lyftin ja muiden sovellusperustaisten kuljetusyhtiöiden lobbaama laki hyväksyttiin kansanäänestyksessä Kaliforniassa marraskuussa. Laki määritti yhtiöiden kuljettajat yksityisiksi urakoitsijoiksi. Oikeuskamppailulla voi olla vaikutuksia niin sanotussa keikkataloudessa työskentelevien asemaan koko Yhdysvalloissa.

Uberin ja Lyftin tarroilla varustettu auto Los Angelesin lentokentällä 20. elokuuta 2020. Kuva: Etienne Laurent / EPA

Yhdysvalloissa Kalforniassa tuomari on todennut perustuslain vastaiseksi lain, jonka mukaan niin sanotun keikkatalouden työntekijöitä pitää kohdella itsenäisinä urakoitsijoina, ei työntekijöinä.

Uberin, Lyftin ja muiden nettisovelluksiin perustuvien kuljetusyhtiöiden lobbaama laki hyväksyttiin Kalifornian osavaltiossa viime marraskuussa kansanäänestyksessä nimellä ehdotus 22.

Lakiin sisältyi joitakin myönnytyksiä kuljettajille, mutta ei kaikkea työntekijän aseman suomaa suojaa.

Yhtiöt käyttivät kampanjaan yli 200 miljoonaa dollaria, mikä tekee kansanäänestysaloitteesta kalleimman Kalifornian historiassa. Uber ja Lyft uhkasivat jättää Kalifornian, jos lakiaeloite ei menisi läpi.

Ehdotus sai 59 prosentin kannatuksen marraskuun äänestyksessä.

Laki kumosi Kaliforniassa tammikuussa 2020 voimaan tulleen aiemman lain, joka olisi vaatinut yhtiöitä luokittelemaan kuskinsa työntekijöiksi ja tarjoamaan heille työntekijöiden edut.

Uber valittaa päätöksestä

Kansanäänestyksessä hyväksytyn ehdotus 22:n odotettiin heijastuvan osavaltioiden työlainsäädäntöön muuallakin Yhdysvalloissa. Ammattiliitot pelkäsivät sen heikentävän työntekijöiden neuvotteluasemaa.

Uber ja muut keikkatalouden yhtiöt ajavat jo samankaltaista lainsäädäntöä Massachusettsin osavaltiossa.

Alamedan piirikunnan korkeimman oikeuden tuomari Frank Roesch kuitenkin katsoi, että laki rikkoi Kalifornian osavaltion perustuslakia.

Kanteen lakia vastaan oli nostanut joukko kuljettajia ja palvelutyöntekijöiden ammattiliitto.

Roesch perusteli, että laki rajoittaa osavaltion perustuslaissa lainsäätäjille annettua valtaa säännellä työntekijöiden saamia korvauksia. Lain mukaan osavaltion lainsäätäjät tarvitsisivat äänestyksessä seitsemän kahdekasosan enemmistön muuttaakseen lakia.

Lisäksi laissa on kieltä, jonka on tarkoitus estää kuljettajia järjestäytymästä ammattiliittoon. Sekin rikkoi tuomarin mukaan perustuslakia.

Uber ja muut yhtiöt aikovat valittaa päätöksestä.

– Tämä päätös jättää huomiotta Kaloifornian äänestäjien ylivoimaisen enemmistön tahdon ja uhmaa sekä logiikkaa että lakia, Uber sanoi tiedotteesaan.

Ammattiliitot ja monet Uberin ja muiden keikkatalouden yhtiöiden toimintaan tyytymättömät kuljettajat pitivät päätöstä hyvänä.

– Uskon, että nyt ajajilla on todellinen mahdollisuus taistella toimeentuloon rittävän palkan ja työpaikan puolesta, kuljettaja Erica Mighetto sanoi uutistoimisto AFP:lle.