Hyppää sisältöön

Merenkurkun uusi laiva kastettiin – liikutuksen kyyneleiltä ei vältytty, kun odotettu alus Aurora Botnia lipui satamaan

Aurora Botnia -aluksen omistaa Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen Kvarken Link Oy. Laivayhtiössä uskotaan, että uusi laiva tulee olemaan esikuva tulevaisuuden laivoille. Myös ensimmäinen kurkistus laivan sisälle saatiin tänään.

Tältä näyttää Merenkurkun uusi laivaa Aurora Botnia - katso kuvat aluksen sisältä
Tältä näyttää Merenkurkun uusi laivaa Aurora Botnia - katso kuvat aluksen sisältä

Merenkurkun uusi Aurora Botnia -alus ajoi Vaasan satamaan ihkaensimmäistä kertaa tänään puolilta päivin.

Viime päivät Aurora Botniaa oli viimeistelty Vaasaan siirtymistä ja lauantain neitsytmatkaa varten.

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan testit jatkuvat vielä Vaasassakin.

– Testaamista on siihen asti, kunnes lauantaiaamuna lähdetään neitsytmatkalle. Systeemit käydään läpi moneen kertaan, että kaikki on turvallista.

Aurora Botnian neitsytmatka Vaasasta Uumajaan ja takaisin ajetaan lauantaina 28. elokuuta.

Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021 kello 11 jälkeen
Aurora Botnia -aluksen omistavat Vaasa ja Uumaja yhdessä. Alus saapui Vaasaan keskiviikkona 25.8. ensimmäisen kerran.

Liikutuksen kyyneleitä

Aurora Botnian saapumista Vaasaan seurattiin suorassa lähetyksessä Yle Areenassa. Tallenteen lähetyksestä voi katsoa täältä.

Tänään keskiviikkona kello 15 Vaasassa vietettiin Aurora Botnian kastajaisjuhlaa. Juhlapuheita pitivät sekä suomalaiset että ruotsalaiset toimijat – ruotsalaiset videon välityksellä.

Aurora Botnia myös kastettiin shampanjapullolla perinteiseen tapaan. Yle seurasi tilaisuutta suorana, ja tallenteen tapahtumasta voit katsoa tästä artikkelista sekä Yle Areenassa.

Kastetilaisuudessa kunnian rikkoa shampanjapullo aluksen kylkeen sai Vaasan kaupunginjohtajan Tomas Häyryn puoliso Marjo-Riitta Häyry.

Vaasan kaupunginjohtajan vaimo Marjo-Riitta häyry sai kunnian kastaa Aurora Botnian

Kastejuhlassa Rauman telakan RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa korosti, että Aurora Botnia on "monella tapaa merkittävä alus".

– Se on RMC:n ensimmäinen uudisrakennsuprojekti, jonka myötä olemme yrityksenä voineet ottaa ison kasvuaskeleen laivanrakennuksen polulla. Matka on ollut opettavainen, ja oppetja hyödynnetään tulevissa projekteissa.

Katso alta tallenne kastejuhlasta.

Shampanjapullo, joka räiskäytetään Aurora Botnian kylkeen 25.8.2021
Aurora Botnian virallista kastajaistilaisuutta seurattiin suorassa lähetyksessä. Toimittajat Terhi Varjonen ja Juho Teir.

Veneilijät ottivat vastaan aluksen

Vaasalaisia oli ottamassa alusta vastaan merellä. Uutta laivaa tervehdittiin ja sen saapumista videoitiin monissa veneissä.

Satamassa nähtiin liikutuksen kyyneleitä, kun laivahankkeessa mukana olleet seurasivat noin 10 vuoden työn tulosta.

Laivan rahoituksen puolesta on lobattu ja neuvoteltu, sitä on suunniteltu ja viimeisimmät haasteet muun muassa sen rakentamiseen toi koronapandemia.

– Tämä on hieno hetki. Tätä on odotettu, laiva on viimein täällä, totesi muun muassa Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson liikuttuneena.

Merenkurkkuun suunniteltu

Aurora Botnia on ensimmäinen uusi alus Vaasan ja Uumajan välillä. Reitillä, jolla laivaliikennettä on ollut vuosikymmeniä – aina muualta sinne ostetuilla aluksilla.

Katso Yle Areenasta: Kesäinen matka Vaasasta ja Uumajaan (1.7.1950)

Ståhlberg on tyytyväinen siitä, että uusi laiva on juuri tälle reitille suunniteltu.

Suunnittelussa on huomioitu esimerkiksi Merenkurkun jääolosuhteet ja autokannet on suunniteltu reitillä liikkuvasta lastista olevan tiedon perusteella niin, että lastinkäsittely on joustavaa.

Ja siinä, missä joillain reiteillä sesonkeja ovat viikonloput ympäri vuoden, Merenkurkussa hiljainen kausi on aina talvella ja vilkas kesällä. Ståhlberg kehaiseekin, että uuden aluksen toimintoja pystytään tarvittaessa sopeuttamaan pienempiin matkustajamääriin.

– Se tarkoittaa, että pystymme säästämään energiaa ja pienentämään tiloja. Laiva on suunniteltu niin, että miehistö- ja palvelutarpeet on tarkasti otettu huomioon.

Wasalinen uusi alus on rahtitilojaan myöten suunniteltu juuri Vaasan ja Uumajan välillä liikkuvalle rahdille. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Ympäristöystävällinen esikuva

Varustamoyhtiönsä mukaan Aurora Botnia on maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka täyttää Clean Design -luokkamerkin kriteerit.

Laivan pääkoneet toimivat ensisijaisesti vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla. Tulevaisuudessa sen on tarkoitus hyödyntää polttoaineenaan myös biokaasua. Lisäksi Aurora Botnian liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.

Ståhlberg ei sanojaan säästele.

– Kyllä tämä on kiistatta maailman ympäristöystävällisin alus, kun tämä lähtee liikkeelle. Kyllä se on ihan fakta, Ståhlberg kehaisee.

Samoin vakuuttaa Kvarken Link Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry. Ympäristöystävällisyys on tosiasia, ja se juuri on se, mikä aluksessa on herättänyt ja herättää kiinnostusta ympäri maailman.

Häyry uskoo, että tätä laivaa tullaan katsomaan kauempaankin, kun haetaan ratkaisuja ympäristö- ja ilmastoystävälliseen liikennöintiin. Aurora Botniasta tulee alan "lippulaiva", hän sanoo.

– Ollaan jo nyt huomattu, että Aurora Botnia on herättynyt alalla kansainvälisesti erittäin paljon huomiota. Luulen, että tämä tulee aiheuttamaan vientiä, jos miettii meriteknologiaa ja laivanrakennusta Suomesta ulkomaille.

Keskiviikkona satamassa olivat rinnakkain Wasalinen uusi ja vanha alus. Kuva: Hans-Mikael Holmgren / Yle

Häyryn mukaan kiinnostusta herättää erityisesti ympäristöystävällisyyden, taloudellisuuden ja tehokkuuden yhdistelmä.

– Jos mietitään, millaiset päästöt Wasa Expressiltä tuli vuonna 2015 ja mitä tulee nyt uudelta laivalta, meidän laskelmiemme mukaan yli 2/3 päästöistä pystytään leikkaamaan pois. Ja se on todella paljon.

Veronmaksajien omistama

Laivayhtiö Kvarken Link Oy on Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan omistama yhtiö eli ihan pohjimmiltaan uuden aluksen omistavat siis veronmaksajat.

– Sen takia on hyvin tärkeätä, että veronmaksajat ovat myös matkustajia ja tukevat tätä linjaa, Ståhlberg sanoo.

Laivahanke eli uuden liikenneinfran rakentaminen Pohjanmaan ja Västerbottenin välille on sujunut Tomas Häyryn mukaan erinomaisen hyvin. Laivahankkeen tiimoilta on tehty yhteistyötä ainakin vuodesta 2012 lähtien.

– Meillä on kokoajan ollut yhteinen tavoite ja yhteinen näkemys, Häyry kehaisee.

Häyry toteaa, että laivan kustannusten tai ylläpidon lankeaminen veronmaksajien kontolle on hyvin epätodennäköistä.

Alus on pysynyt budjetissa ja tavanomaisesta infrahankkeesta, kuten tierakentamisesta, poiketen laivainvestointiin liittyy hankkeen suorien ja epäsuorien vaikutusten lisäksi myös odotus siitä, että se maksaa itsensä takaisin muun muassa erilaisina maksuina.

Verotulot, satamamaksut ja muun muassa laivahankkeen myötä syntyneet työpaikat ovat niitä asioita, joista omistaja hyötyy, Häyry muistuttaa.

– Olemme tekemässä sosioekonomista arviointia hankkeesta. Mietimme, mitkä ovat julkiset panostukset ja mitkä hyödyt ja tulot, jotka se on tuonut yhteiskunnalle. Veikkaan, että tulemme jäämään selkeästi plussalle.

Stählberg kertoo luottavansa siihen, että kunhan pandemia hellittää otteensa, laivayhtiöllä on mahdollisuus palata sitä edeltäneisiin kannattaviin aikoihin.

– Meillä oli monta hyvää vuotta ennen kuin korona tuli ja olen vakuuttunut, että kun se on ohi, pääsemme taas johonkin normaalitasoon.

– Ainahan voi maalata uhkakuvia, mutta kaikkemme teemme. Täytyy myös muistaa että laiva on rakennettu edullisesti ja rahoitus on ollut edullista. Jos ei tällä saa kannattavuutta, niin ei sitten millään.

Aiheesta voi keskustella torstaihin 26. elokuuta kello 23:een asti.

Artikkelia korjattu 26.8. klo 10.25: korjattu Marjo-Riitta Häyryn nimi

Lue seuraavaksi:

Merenkurkun uutta laivaa testataan jo simulaattorissa – tulevan aluksen kapteeni on tyytyväinen: Antaa viitteitä siitä, miltä oikea laiva tuntuu

Merenkurkun uuden laivan vesillelaskutilaisuus oli yhtä hymyä: juhlapuheissa kiiteltiin poikkeustilanteessa sujunutta yhteistyötä – katso video

Aurora Botnia anländer till Vasa
Vaasa-Uumaja-välillä liikennöivä uusi alus saapui Vaasan satamaan tänään keskiviikkona. Katso tallenne suorasta lähetyksestä, jossa toimittajina ovat Terhi Varjonen ja Juho Teir.