Hyppää sisältöön

Kriisipuhelimeen jälleen ennätysmäärä puheluita heinäkuussa – yleisin keskustelun syy ollut pandemian ajan paha olo

Erityisesti nuorten itsetuhoisuus on noussut esiin kuluneena kesänä. Kaikkiaan itsetuhoiset keskustelut ovat kuitenkin hieman vähentyneet.

Kriisipuhelin päivystää suomeksi vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Kriisipuhelimeen tuli heinäkuussa jälleen ennätysmäärä puheluita, kertoo palvelua ylläpitävä Mieli Suomen Mielenterveys ry. Kriisipuhelimeen tuli kuukauden aikana yhteensä 28 800 soittoa, mikä tarkoittaa keskimäärin yli 900 soittoyritystä vuorokaudessa.

Erityisesti nuorten itsetuhoisuus on noussut esiin kuluneena kesänä. Akuutista itsetuhoisuudesta on soittanut eniten nuoret 18–40-vuotiaat nuoret aikuiset, ja viime vuodesta poiketen myös nuoret miehet, Mieli ry kertoo. Viime vuoden kesällä itsetuhoisuudesta soittivat eniten 18–29-vuotiaat naiset ja miehistä 51–63-vuotiaat.

Kaikkiaan itsetuhoiset keskustelut ovat kuitenkin hieman vähentyneet. Itsetuhoisten läheisten yhteydenottoja on ollut saman verran kuin viime vuonna.

Yksinäisyyden takia soittavien määrä on noussut maltillisesti, Mieli ry kertoo. Yksinäisyyttä on kaikissa ikäryhmissä, ja se liittyy usein korona-aikaan.

Yleisin Kriisipuhelimessa käydyn kriisikeskustelun syy on ollut pandemian ajan paha olo. Toiseksi eniten ihmiset soittavat ihmissuhdeongelmien ja erityisesti parisuhteisiin liittyvien tilanteiden takia. Mieli ry:n mukaan myös työhön, opiskeluun ja asumiseen liittyvät vaikeudet kuormittavat soittajia entistä enemmän.

Yhteensä kuluneen vuoden aikana Kriisipuhelimeen on tullut lähes 70 000 soittoyritystä, mikä on yli kymmenes enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Kriisipuhelin päivystää suomeksi vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. Puhelinpäivystäjät ovat kriisityön ammattilaisia, alan opiskelijoita sekä vapaaehtoisia.