Osassa Tampereen liikennevaloja saa nyt seisoa pitkään – liikennevaloista vastaava kertoo, mikä on punaisten valojen ehdoton maksimikesto

Sammonaukion risteyksestä on tullut yksi Tampereen liikenteen takkuilevista kohdista. Osaan kaupungin sumpuista ovat syynä ratikan aikataulut. Seurasimme Kalevassa, miten nopeasti valot vaihtuvat.

Punainen raitiovaunu aurinkoisena aamuna.
Projektipäällikkö Mika Kulmala kertoo, että liikennevaloista pitäisi päästä kahdessa minuutissa. Osassa risteyksiä tavoite ei toteudu, koska ratikan sujuvaa kulkua on priorisoitu. Toimittaja: Miikka Varila

Ratikan säännöllinen liikennöinti vaikuttaa Tampereella muun liikenteen sujuvuuteen. Ongelmakohtia ovat muun muassa Hämeenpuisto, Sammonaukion risteys sekä rautatieaseman seutu. Moni jalankulkija on huomannut, että liikennevaloissa saattaa esimerkiksi Kalevan kaupunginosassa joutua odottelemaan pitkän tovin.

Liikennevaloista vastaava projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta sanoo, että muuallakin ruuhkia syntyy isoihin risteyksiin, joissa on paljon tulosuuntia ja liikennettä. Esimerkiksi Hataanpään valtatie on välillä tukkoinen.

– Aika paljon on tullut palautetta, ja se on ihan luonnollista.

Kulmalan mukaan kaupunki seuraa mahdollisia ongelmapaikkoja jatkuvasti ja tekee ratkaisuja välityskyvyn parantamiseksi nopeastikin, jos tarve vaatii. Ratikan aikatauluja ja liikennevaloja hiotaan jatkuvasti paremmin yhteensopiviksi.

Valoristeysten kiertoaika vaihtelee paljon sen mukaan, kuinka paljon ja millaista liikennettä risteyksessä liikkuu. Maksimikesto punaisissa valoissa odotteluun kuitenkin on olemassa, Kulmala kertoo.

– Kiertoajan maksimina pidetään 120 sekuntia. Mutta jos sattuu tulemaan useampi ratikka samaan aikaan, voi tuo aika ylittyä.

Suunnittelu vaatii kompromisseja

Suuria muutoksia tilanteeseen ei ole tulossa, mutta kaupunki säätää jatkuvasti liikennejärjestelyjä sitä mukaa, kun lisää tietoa ratikka-aikataulujen vaikutuksesta muuhun liikenteeseen saadaan. Kulmala kuvailee liikennevalosuunnittelua suureksi kompromissiksi.

– Prioriteetti on ollut, että saadaan ratikka liikkumaan sujuvasti, mutta nyt pitää löytää sopiva kokonaisuus.

Prioriteettijärjestys valoissa on hälytysajoneuvot, ratikka, bussit, kevyt liikenne ja henkilöautot.

– Toki riippuu aina hieman risteyksestä.

Kulmalan mukaan Tampereella parhaillaan viritellään parhaillaan käyttöön järjestelmää, jossa liikenteenohjausjärjestelmä optimoi tietokonemallinnuksen avulla valojen käyttöä entistä tarkemmin.

Videolla Mika Kulmala kertoo lisää kaupungin liikennevalosuunnittelun periaatteista.

Missä paikoissa Tampereella liikenne jumittaa? Voit osallistua keskusteluun 31.8. klo 23 asti.