1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lennonjohto

Pyhtään lentokenttä aikoo lähteä kokeilemaan lennonjohtamista etänä – pienet lentokentät halutaan ripeämmin auki esimerkiksi taksilentoja varten

Pyhtäällä selvitetään mahdollisuutta perustaa etälennonjohdon keskus Pyhtään lentokentän läheisyyteen. Pienet kentät eri puolilla Suomea halutaan joustavammin esimerkiksi lentotaksiyhtiöiden käyttöön. Monta asiaa on kuitenkin vielä ratkaisematta.

Pyhtään lentokenttä on ottanut itselleen roolia pääkaupunkiseudun kakkoskenttänä ja tulevaisuuden ilmailun piilaaksona. Seuraavaksi tähtäimessä on etälennonjohtokeskuksen perustaminen. Kuva: Antro Valo / Yle

Pyhtään lentokentän vaikuttajatahot suunnittelevat etälennonjohtokeskuksen perustamista Pyhtäälle.

Keskus voisi tulla esimerkiksi tapahtumakeskus Aeronautica Areenan tiloihin, mutta teknisen ratkaisun etsintä ja toimilupa-asiat ovat vielä kesken.

– Olemme selvittämässä sen mahdollisuutta. Meidän käsitys on, että jäykästä reittiliikenteestä ollaan pitkällä tähtäimellä siirtymässä kutsutaksityyppiseen joustavampaan, suoriin yhteyksiin perustuvaan lentoliikenteeseen. Etälennonjohto olisi yksi edellytys sille, Pyhtään lentokenttää hallinnoivan Redstone Aeron puheenjohtaja ja lentokapteeni Esa Korjula sanoo.

Varovainen arvio on, että etälennonjohtoa päästäisiin testaamaan ensi vuonna.

– Asiaa on selvitetty jo varsin pitkälle ja olemme rakentamassa liiketoimintasuunnitelmaa, mutta niin paljon asioita on auki, ettei voi tarkkaan vielä sanoa, koska etälennonjohtokeskus avattaisiin, Korjula sanoo.

Keskusta varten on jo perustettu Redstone Aeron omistama Beacon Remote Tower Technologies Oy. Sillä ei kuitenkaan ole vielä varsinaista toimintaa. Taustalla vaikuttavat myös Samuli Suokas ja Pyhtään entinen kunnanjohtaja Olli Nuuttila.

Joustavuutta pienten kenttien aukioloon

Korjulan mukaan etälennonjohto mahdollistaisi joustavammat lentoliikenneyhteydet pienemmille, hiljaisemmille kentille. Eri puolilla Suomea olevat kentät voitaisiin etänä Pyhtäältä käsin saada nopeammin avattua saapuvaa lentoa varten.

– Yleensä moni kenttä on auki vain silloin kun reittilento tulee tai lähtee.

Korjulan mukaan Suomessa on 60–70 pientä lentokenttää, joilla olisi elinkeinoelämän tai vientiteollisuuden näkökulmasta tarvetta nostaa profiiliaan niin, että niille voitaisiin operoida taksikoneilla. Toistaiseksi moni niistä palvelee vain harrastuslentotoimintaa tai silloin kun sää on hyvä.

Korjulalla on ideoita.

– Kuhmon musiikkijuhlat voisi esimerkiksi olla sellainen, joka hyötyisi siitä, että esiintyjiä ja miksei kuulijoitakin voisi lennättää musiikkijuhlien aikaan Kuhmon lentokentälle. Pohdimme myös, mitä se tarkoittaisi vaikka Hangon turismille, jos Hangon kenttä nostettaisiin taksikonetasolle, Korjula pohtii.

Tarkempia neuvotteluja eri kenttien kanssa ei ole vielä käyty.

Etälennonjohdon mahdollisuutta selvitetään vasta

Käytännössä lentoja ohjataan etänä kamerajärjestelmän avulla. Sen sijaan, että lennonjohto istuisi lennonjohtotornissa kullakin kentällä, lennonjohto toimiikin etänä joltain toiselta paikkakunnalta.

– Jos vaikka taksilentoyhtiö ottaa yhteyttä Mikkeliin, että meillä olisi lento tulossa, niin kenttä saadaan avattua etänä Pyhtäältä ja kone ohjataan sinne. Kenttiä voitaisiin saada auki lyhyellä varoitusajalla, Korjula sanoo.

Suomessa ei vielä ole yhtään etälennonjohtokeskusta. Myös esimerkiksi lennonjohtopalveluita Suomessa tarjoava Air Navigation Services Finland on selvittänyt asiaa.

Lue lisää: Lennonjohtoon tulossa suuri mullistus – maakuntien lennonjohto tehdään kohta etänä jopa satojen kilometrien päästä kentästä

Korjulan mukaan he ovat liikkeellä, koska uudistukset säädöksissä mahdollistavat sen. Nykyään toimiluvan lennonvarmistusta varten voivat saada muutkin kuin valtion organisaatiot.

Lue lisää: Kotimaan lentomatkustus ei ehkä palaa lainkaan koronaa edeltäviin määriin – liikemiehille taksilentoja