Ensi kertaa yli meren
Merenkurkun uusi matkustaja-alus Aurora Botnia lähti lauantaina aamulla ensimmäiselle risteilylleen Vaasasta Uumajaan. Aluksen ympäristöystävällisyys näyttäytyy matkustajille pieninä vihjeinä.
Aurora Botnian neitsytmatka Vaasasta Uumajaan koittaa lauantaina aamulla. Matka on herättänyt runsaasti kiinnostusta, sillä varausjärjestelmä kaatui lipunmyynnin alettua viime viikolla.
Taakse jää vanha Wasa Express, joka ehti liikennöidä Uumajan ja Vaasan välillä vuodesta 2013. Ikää aluksella on huomattavasti enemmän, sillä se rakennettiin Wärtsilän Helsingin-tehtaalla 40 vuotta sitten.
Vanha laiva on myyty Arabiemiirikuntiin. Pian se suuntaa Punaiselle merelle.
Keskiviikkona käyttöön vihitty alus voi ottaa kyytiin enimmillään 800 matkustajaa. Vanha laiva veti matkustajia satakunta enemmän.
Laivayhtiön toimitusjohtajan Peter Ståhlbergin mukaan pienempi matkustajamäärä oli yhtiön toive.
Halusimme, että tämä on väljä laiva. Päätös tehtiin jo ennen korona-aikaa. Pystytään myös hoitamaan palvelu paremmin, kun asiakkaita on vähemmän.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg
Laivan aulassa odottavat tervetuliaismaljat Aurora Botnian historian ensimmäisille matkustajille. Nina Ytgård kaataa.
Lähtö koittaa. Laiva irtautuu Vaasan satamasta Vaskiluodosta ensimmäisen kerran lauantaina kello 8. Merenkurkun ylitys kestää noin kolme ja puoli tuntia.
Merellä paikalliset huviveneilijät intoutuvat tanssimaan Merenkurkun kuningattarelle.
Laivan sisätiloissa matkustajat hakeutuvat baaritiskille tai oleskelutiloihin.
Aurora Botnian ensimmäisen drinkin – San Fransiscon – osti Thomas Lerstrand, ja sen hänelle teki baarimikko Robert Nyback.
Tällä laivalla kaikki on rakennettu keittiön ympärille. Jopa infotiski voi palvella konferenssibaarina. On lähdetty siitä, ettei henkilökunnan määrä kasva yhtään vanhasta.
Hämärässä baarin puolella trubaduuri Tobias Granbacka esittää yleisölle musiikkia.
Livemusiikki houkuttelee ainakin laivan nuorimmat vieraat tanssilattialle.
Wasa Expressin tapaan myös Aurora Botniassa on tax free -myymälä.
Nuuskaa laivalta ei saa, sillä laiva purjehtii Suomen lipun alla ja noudattaa suomalaisia lakeja.
Yhtiö on markkinoinut laivaa jopa maailman ympäristöystävällisimmäksi. Miten tämä näkyy matkustajille?
Matkustaja ehkä huomaa, kuinka valot sammuvat automaattisesti hyttikäytävässä. Tuulettimet toimivat hitaammin, jos tilassa ei oleskella.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg
Matot hyteissä on kudottu uudelleen. Ne on valmistettu käytetyistä kalaverkoista.
Buffet-ravintolan ja baarin tilat ovat jaettavissa siten, että hiljaisena sesonkina käytössä on pienempi asiakasalue.
Näin säästetään energiakuluissa.
Puolet tilasta menee lepotilaan ja energiantuotanto himmenee.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg
Merenkäynti on vakaampaa kuin vanhassa laivassa. Susanna Kinnusen, Eira Rontin ja Tiina Kaupin lasit pysyvät pöydillä – ei nyt tosin juuri tuulekaan.
Uumaja, täältä tullaan.