1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. moottoripyöräily

Moottoripyöräilijät helpottuneita, kun motskareille ei tulekaan pakollista katsastusta – "Vanhat ukot kyllä pitävät huolta pyöristään"

Suomalaiset moottoripyöräilijät ovat tyytyväisiä, että pyöriä ei tarvitse määräaikaiskatsastaa jatkossakaan. Suomi aikoo huolehtia moottoripyörien ja mopojen turvallisuudesta muilla keinoin kuin katsastamalla.

Moottoripyöräharrastajat tyytyväisiä, kun katsastuspakko ei toteutunutkaan
Moottoripyöräharrastajat tyytyväisiä, kun katsastuspakko ei toteutunutkaan

Turun seudun moottoripyöräväki kokoontuu joka keskiviikkoilta Aurajokirantaan, moottoripyöräilylegenda Jarno Saarisen patsaan läheisyyteen. Paikalla saattaa olla satoja motoristeja.

Motskariväki Turussa ja ympäri Suomen on ottanut huojentuneena vastaan tiedon, että moottoripyörille ei tulekaan ensi vuoden alusta pakollista määräaikaiskatsastusta, niin kuin oli pelätty.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti moottoripyöräilijöiden edunvalvontajärjestöä Suomen Motoristit (siirryt toiseen palveluun) ry:tä asiasta tiistaina.

– Saatiin sekin kina päätökseen, turha kina turhasta aiheesta, kuittaa turkulaismotoristi Matti Ristola.

– Nämä vanhat ukot kyllä pitävät huolta pyöristään, ei tarvita mitään katsastusta, sanoo raisiolainen Ilkka Tuominen tyytyväisenä.

Ilkka Tuominen ja Seppo Takala käyvät keskiviikkoiltaisin Aurajokirannassa tapaamassa tuttuja motoristeja. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Motskariväki pitkään epätietoinen

Suomalaiset moottoripyöräilijät ovat olleet huolissaan siitä, aikooko Suomi toteuttaa EU:n katsastusdirektiiviin (siirryt toiseen palveluun) kirjatun moottoripyörien ja mopojen pakollisen määräaikaiskatsastuksen vuoden 2022 alusta.

Suomen vajaata 150 000 moottoripyöräilijää edustava Suomen Motoristien puheenjohtaja Jari Kielinen on saanut vastailla moottoripyöräilijöiden kysymykseen aiheesta taajaan viime kuukausina.

Vielä alkuviikosta yhdistyksessä ei tiedetty, mitä ministeriössä katsastuksen suhteen suunniteltiin.

Kielinen sanoo kysyneensä asiaa liikenne- ja viestintäministeriöstä jo kesällä.

– Olen lähettänyt ministeriöön tietopyynnön ja kysynyt asiaa, mutta en ole saanut vastausta.

Lyhyt kesä vähentää ajamista

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikönjohtaja Saara Reinimäki sanoi tiistaina Ylen soitettua ja tiedusteltua asiaa, että pakollista määräaikaiskatsastusta ei Suomessa mopoille ja moottoripyörille tule.

–Suomi ei ole ottamassa käyttöön katsastusta eli jatketaan nykyisellä lainsäädännöllä.

Aiemmin moottoripyörissä oli paljonkin tarroja. Nykyään niiden käyttö on vähentynyt. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

EU:n katsastusdirektiivissä nimittäin sanotaan, että pakollista määräaikaiskatsastusta ei tarvitse toteuttaa, jos käyttöön otetaan tehokkaita vaihtoehtoisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä.

Joissain maissa, kuten Ruotsissa ja Saksassa, pakkokatsastus on jo käytössä, mutta Suomi valitsi siis toisin.

– Meille ei ole tullut tietoon, että turvallisuusongelmat johtuisivat ensisijaisesti teknisistä ongelmista, joihin voitaisiin katsastuksessa puuttua, Reinimäki sanoo.

Hänen mukaansa moottoripyöräilijöiden turvallisuudesta aiotaan huolehtia infran parantamisella liikenteessä, ajokorttilain uudistuksella ja mopo- ja moottoripyörästrategialla.

Pakollista katsastusta ei tarvita myöskään siksi, että Suomen kesä on lyhyt.

– Yksi syy on, että meillä on verrattain lyhyt kausi, jolloin moottoripyöriä käytetään, Reinimäki sanoo.

Katsastus sai somesormet kuumiksi

Pitkin vuotta moottoripyöräväki on käynyt kuumana keskustelua pakollisen katsastuksen tulosta Suomeen.

– Aika paljon, varsinkin sosiaalisessa mediassa. On kyllä herättänyt tunteita suuntaan ja toiseen, sanoo Turun Moottoripyöräilijöiden viestintävastaava Elias Ruutti.

Nuorena kuolleen moottoripyöräilylegendan Jarno Saarisen patsas ja Elias Ruutti. Kuva: Paula Collin / Yle

Yli 50 vuotta moottoripyöräilyä harrastanut Matti Ristola tietää ainakin yhden syyn vastustukseen.

– Kun se on rahastuksen makua, niin jokainen vastustaa, Ristola selittää.

– Kai se on yleensä aina, kun tulee jotain lisäkuluja, säestää Seppo Takala.

Elias Ruutin mielestä yksi syy katsastuksen vastustukseen on ollut myös hyvin arkinen.

– Olisihan siitä aina aikaa ja vaivaa, ja välttämättä kaikkien pyörät eivät olisi täyttäneet katsastusvaatimuksia.

Matti Ristola uskoo kuitenkin, että suurin osa pitää pyöränsä jatkuvasti moitteettomassa kunnossa.

– Minun pyöräni on aina katsastuskunnossa, koska henkeni on siitä kiinni, Ristola sanoo.

Meni niin kuin pitikin mennä

Se, että motoristit ovat olleet epätietoisia siitä, tuleeko Suomeen pakollinen katsastus, tuli liikenne- ja viestintäministeriön yksikönjohtaja Saara Reinimäelle yllätyksenä.

Hän sanoo luulleensa, että asian piti olla moottoripyöräväelle selvä.

– Toki aina voidaan viestintää parantaa, en sitä kiellä, mutta ei olla tarkoituksella pidetty heitä pimennossa.

Turun Aurajokiranta täyttyy joka keskiviikko moottoripyöristä ja moottoripyöräilijöistä. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Turun Moottoripyöräilijöiden viestintävastaava Elias Ruutti pitää ministeriön päätöstä olla toteuttamatta pakollista määräaikaiskatsastusta oikeana.

Ruutti työskentelee päivätyökseen Liikenneturvan yhteyspäällikkönä Turussa.

– Varsinkin liikenneturvallisuuden näkökulmasta Suomessa on aika vähän sellaisia onnettomuuksia, joissa tekninen vika on suoraan onnettomuuteen johtanut asia. Sitä vasten peilaten tämä meni mielestäni niin kuin pitikin mennä.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 4.9. kello 23.

Lue lisää:

Katsastus uusiksi – moottoripyörät voitaisiin katsastaa tienvarsitarkastuksina

Moottoripyörät katsastuksen piiriin vuonna 2022 – EU-mailla melko vapaat kädet

Moottoripyörien katsastuspakko hirvittää katsastajaa – "ongelmat ovat mopoissa"