1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. Kaupunkipyöräily

Jokirannan väylät tukkeutuvat – uusia reittejä kaivataan pyöräilijöille Turussa

Miljoonainvestoinnit uusiin pyöräväyliin ja liittymäkohtiin kasvattaisi polkijoiden määrää. Siitä kiittäisi myös ilmasto.

 Aurajoen varren väylillä on paikoin ruuhkaa
Aurajoen varren väylillä on paikoin ruuhkaa

Turun kaupunki kyseli kaupunkilaisilta ajatuksia pyöräilyn kehittämiseksi ja uusien pyöräväylien tarpeesta.

Kommentteja tuli satoja.

Määrä oli kaupungin liikennesuunnittelijan Taneli Pärssisen mukaan yllättävän iso.

Vastausten sisältö oli kuitenkin odotettu eli valtaosa turkulaisista asettui aika tiukasti laitaan tai toiseen. Yksi ääripää kannatti uusia sujuvia pyöräilyreittejä ja toinen pää oli huolissaan autojen parkkipaikkojen vähenemisestä ja keskustaan pääsyn hankaloitumisesta.

Pitkälle tähtäävät kaupungin suunnitelmat eivät katkaise autojen ajoyhteyksiä, mutta parkkipaikkoja se vie – varsinkin Itäisen Rantakadun varrella, jossa pyöräilijät ollaan siirtämässä jalkakäytävältä omalle uudelle väylälle autojen ajoradan puolelle. Tämä urakka (siirryt toiseen palveluun) on alkamassa ensi vuonna.

Pyöräilyä pitää lisätä muun muassa ilmastosyiden takia, sanoo Turun kaupungin liikennesuunnittelija Taneli Pärssinen. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Aurajoen rantaväylillä tunnelma tiivistyy

Turun pyöräilyn nykytila ja haasteet avautuvat parhaiten Aurajoen rantamilla, sen molemmin puolin.

Normaalina kesäpäivänä Aurajoen ylittää 40 000 jalankulkijaa ja 20 000 pyöräilijää. On selvää, että ruuhkaa ja vaaratilanteita syntyy, kun pyöräilijät ja jalankulkijat käyttävät pääasiassa samaa väylää.

– Potkulautailijat menevät ihan kauheaa vauhtia ja pyöräilijät myös. Aina saa katsoa, mistä päin tulee joku, kun aikoo kääntyä, sanoo Läntisellä Rantakadulla kävellyt turkulainen Anneli Vermanen.

Tuuli Kaunistolla ei ole pahaa sanottavaa pyöräilijöistä, mutta skuutit painelevat viuhuen ohi oikealta ja vasemmalta. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Turkulainen Tuuli Kaunisto on myös läntisellä puolella kävelyreissulla. Hän työntää tuplavaunuja, joissa on kaksi istujaa rinnakkain.

– Skuutit tulevat aika lujaa ja ne viuhtovat ohi miten sattuu, mutta pyörien kanssa ei ole ollut ongelmaa, Kaunisto kommentoi.

Teatterisillalta joen läntiselle puolelle kurvaa pyörällään turkulainen Jerry Wahlfors. Hänen mielestään Turussa on hyvä pyöräillä.

– Varsinkin joen varrella on tosi kivaa. Täällä on leveästi tilaa kaikille, Wahlfors täsmentää.

Aurajoen molemmin puolin on paikoin hyvin vilkas pyöräliikenne. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Oma väylä jalankulkijoille

Liikennesuunnittelija Taneli Pärssisen mukaan Läntisellä Rantakadulla on paljon kulkijoita. Lisäksi katu on luonteeltaan virkistysreitti. Tila halutaan ottaa haltuun ja tämä näkyy siinä, että kävelijät, pyöräilijät ja potkulautailijat haluavat kulkea rinnakkain.

Pärssisen näkemyksen mukaan Läntisen Rantakadun liikenne pitäisi kanavoida tulevaisuudessa niin, että jalankulkijat erotetaan omalle kaistalle ja pyöräilijät kulkevat omaa baanaansa pitkin.

Pyöräilijät ja jalankulkijat käyttävät pääosin yhteisiä väyliä Aurajoen molemmin puolin. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Tavoitteena kahden prosentin kasvu

Turun kaupungin pyöräilysuunnitelmassa (siirryt toiseen palveluun)on tavoite kasvattaa pyöräilyä kaksi prosenttia vuodessa. Se tuntuu vähältä, mutta esimerkiksi kymmenen vuoden päästä fillareiden kuhina näyttää tällä kasvuvauhdilla jo ihan toiselta.

Turku on melko ihanteellinen kaupunki pyöräilylle, sillä yli 90 prosenttia kaupunkilaisista asuu alle puolen tunnin matkan päässä torilta.

Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Jotta kasvu voisi toteutua ilman kipuja, pitää pyöräilyverkostoa parantaa ja laajentaa. Pyöräväylien katoskohdat pitää ratkaista ja uusia pyöräväyliä on rakennettava. Laskelmien mukaan pyöräväyläinvestointeihin pitäisi laittaa vuosittain 3,4 miljoonaa euroa.

Turkulaisilta kysyttiin, minne uusia pyöräväyliä kipeimmin tarvitaan. Taneli Pärssisen mukaan kärkipäähän nousivat Aninkaistenkatu, Uudenmaankatu, Itäinen Pitkäkatu ja Linnankatu.

Keskustele aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 2.9. kello 23.